رونمایی از اولین اسپری ضد کرونای ایرانی+نحوه عملکرد آن

به گزارش ایسنا، مراسم رونمائی از اولین اسپری ضد کرونای ایرانی با حضور دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، علیرضا زالی رئیس ستاد ملی مقابله با کرونای تهران و پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناری ریاست جمهوری روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در محل بیمارستان مسیح دانشوری برگزار شد.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در ابتدای این مراسم ضمن قدرانی مجدد از تمامی مدافعان سلامت و از جمله تلاش های دلسوزانه همکاران این مرکز، به اهتمام و توجه ویژه به حوزه پژوهشی و انجام فعالیت های اساسی به منظور پیشبرد علم در جهت رفع نیازهای حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: همواره این مهم به عنوان دغدغه‌ جدی اساتید و متخصصان بیمارستان مسیح‌ دانشوری بوده است و مسئله امروز کشور انفجار فاجعه آمیز ویروس منحوس کروناست که باید برای از بین بردن و جلوگیری از انتشار آن همت و تلاش کرد.

ولایتی با تاکید بر این که استفاده از ماسک بهترین وسیله برای پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کروناست افزود: با حمایت معاونت علمی و ‌فناوری ریاست جمهوری، به زودی شاهد تولید و توزیع اسپری ضد کرونا در کشور که امروز در این مرکز رونمائی گردیده نیز خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی نیز در مراسم رونمایی از اسپری “کرونا سیف” برای تبدیل ماسک های معمولی به ماسک های جاذب کرونا که به سرپرستی دکتر جلال الدین غنوی متخصص ریه بیمارستان مسیح طراحی شده است، در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری اظهار کرد: بیمارستان مسیح دانشوری علاوه بر جایگاه ملی اعتماد نو به نقل از برنامه های علمی و پژوهشی متعددی را اجرا کرده است که جایگاه آن را به یک جایگاه فراملی تبدیل کرده است.

وی افزود: بیمارستان مسیح و پژوهشکده سل و بیماری های ریوی شاهد خیزش ارنده در حوزه های پژوهشی و علمی بوده و این مرکز نقطه ممتاز و درخشان در خدمات علمی، پژوهشی و درمانی است که به عنوان یک نقطه مرجع در مبارزه با کرونا مطرح شده است.

زالی یادآور شد: این موفقیت های پژوهشی در حالی است که همه اساتید در خط مقدم مبارزه با کرونا مشغول اند، اما در کنار درمان بیماران فعالیت های پژوهشی را فراموش کردند.

وی با اشاره به شرایط این روزهای تهران، افزود: در حال حاضر تهران روزهای تراژیک و بسیار سخت کرونایی را طی می کند و بیمارستان دکتر مسیح دانشوری خدمات بسیار مطلوب و با کیفیتی را در این شرایط به مردم تهران ارایه می دهد و این تلاش های علمی و پژوهشی موجب شده که این مرکز به مرجعی برای پروتکل ها و روش های درمانی کووید تبدیل شود.

زالی افزود: امروز همچنان موضوع استفاده از ماسک و وسایل حفاظتی یک راه و استراتژی بسیار موثر و ارزان برای پیشگیری از ابتلا به کروناست.

واکنش رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران به اظهارات روز گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: این در حالی است که استفاده از ماسک حتی بعد از واکسیناسیون و در شرایطی که ما با موتاسیونها و جهش های ویروس در سراسر دنیا رو به رو هستیم، می تواند همچنان کارآمد باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: اما با روشی که امروز از آن رونمایی کردیم، می توان ماسک های عادی را بسیار مقاوم کرده و به ماسک های مخصوص غیر فعال کننده ویروس کرونا تبدیل کنیم و می توانیم یک راه مقابله بسیار موثرتری را در پیش بگیریم.

زالی یادآور شد: با استفاده از این روش حد بالایی از فیلتراسیون را در ماسک ها شاهد خواهیم بود که این موضوع از طریق آزمایشگاه ها و به صورت بالینی تستهای لازم را انجام داده است و اتصال ویروس به ماسک و نقش این اسپری برای زدودن ویروس در مطالعات آزمایشگاهی و بالینی و همچنین مطالعاتی که از میکروسکوپ های الکترونی انجام شده تایید شده است.

زالی همچنین از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست که با توجه به اینکه امروز  فناوری ساخت این محصول در دست اعضای هیئت علمی دانشگاه است و خیلی از موارد کیفی را گذرانده است، برای صنعتی شدن از این محصول حمایت شود و درباره سرمایه گذاری ها و حمایت های مالی از این طرح ستاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری های لازم را انجام دهد.

وی همچنین درخواست کرد که برای صنعتی شدن سرمایه گذاری های لازم در این طرح شکل بگیرد.

زالی یادآور شد: این محصول علاوه بر ماسک می تواند بر روی تجهیزات و لباسهای حفاظت فردی نیز کاربرد داشته باشد و آن ها را در برابر ورود ویروس به بدن ایمن نگاه دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر غنوی مسئول طرح پژوهشی تبدیل ماسک های جراحی و پارچه ای به ماسک هایی با قابلیت حذف ویروس کرونا، اظهار کرد: هدف ما این است که فیلتر همین ماسک های معمولی بتواند ویروس کرونا را در خود از بین ببرد و یا غیرفعال کند.

وی درباره فرآیند این طرح توضیح داد: آنچه که ویروس کرونا را از سایر ویروس ها متمایز می کند تاج ویروس یا همان پروتئین S است که هدف ما از بین بردن این نقطه از ویروس است زیرا با از بین بردن آن عملا ویروس غیرفعال می شود.

این متخصص ادامه داد: به همین خاطر ساختار ویروس کرونا پیاده سازی و یک ملکول بر اساس این ساختار طراحی شد تا بتواند به پروتئین S حمله کرده و ویروس را از بین ببرد.

اعلام آخرین وضعیت ترافیک در معابر اصلی و بزرگراهی شهر تهران
هم اکنون بخوانید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی ادامه داد: در واقع شروع به طراحی ملکولی کردیم که از طریق چسبیدن آن به روی ماسک، ویروس کرونا از بین برود.

غنوی افزود: با توجه به ضرورت سازگاری این ویروس با ساختار بدن، عوامل سازگاری مطالعه و بررسی شد تا در صورت ورود این ویروس به بدن از راههای مختلف مشکلی به وجود نیاید.

وی همچنین ماندگاری این ملکول بر روی ساختار ماسک را از دیگر چالش های این طرح عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این موفقیت حاصل شد و پس از مطالعه زیست سازگاری این ملکول با بدن، پلیمرهای طراحی شده روی دستگاه هایی قرار گرفت که بتوان عملیات تنفس انسان را شبیه سازی کرد.

غنوی با اشاره به اندازه گیری سازگاری ملکول در دماهای مختلف، و همچنین چسبندگی آن به ویروس،  گفت: هربار اسپری کردن این ملکول بر روی ماسک و سایر تجهیزات حفاظتی تا ۸ ساعت ماندگاری دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که این محصول به تولید انبوه رسیده و وارد بازار شود.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: پاسخگویی به نیازهای فوری کشور در حوزه فناورانه یکی از وظایف اصلی این معاونت است که در بحران اخیر کرونا نیز این معاونت نقشه نیازهای حال حاضر را طراحی کرده و از دستاورهای آن می توان به راه اندازی خطوط متعدد ماسک که با مشارکت شرکت های دانش بنیان انجام شد اشاره کرد.

وی یکی از افتخارات این نهاد را این موضوع دانست که امروز تولید کننده و صادر کننده تجهیزاتی مانند بایپپ، ونتیلاتور و سایر تجهیزات در حوزه درمان کرونا هستیم.

وی با اشاره به اخذ مجوز دستگاه ونتیلاتور توسط بسیاری از شرکت های دانش بنیان و صادر کردن آن به برخی کشورهای اروپایی، درباره اسپری سیف نیز اظهار کرد: باتوجه به اینکه در این طرح بحث مایکروسایکل ها برای جذب ویروس کرونا مطرح بود که یک موضوع جدید علمی است، معاونت علمی و فناوری این طرح را بررسی کرد و به دلیل جذابیت طرح از آن حمایت کرد.

وی همچنین گفت: ملاک ما برای رونمایی از یک محصول اخذ مجوزها از مراجع ذی صلاح است که این محصول هم مجوزهای مربوطه را از وزارت بهداشت اخذ کرده و هم اخیرا پروانه تولید آن را نیز اخذ کرده است و از این رو کاملا مورد تایید و حمایت ما خواهد بود.

دکتر صالحی افزود: در بخش تجاری سازی نیز معاونت علمی و فناوری تمام حمایت های لازم را انجام خواهد داد.

این خبر تکمیل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا