روایت رئیس نظام مهندسی ساختمان از مشکلات شغلی مهندسان قم

امین مقومی در نشست خبری به‌صورت مجازی که به مناسبت روز مهندس برگزار شد با ذکر این مطلب که خدمات الکترونیکی یکی از موضوعات جدی در قم است، گفت: تمام خدمات به‌صورت الکترونیکی در حال انجام است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم با اشاره به استفاده از ظرفیت دفتر پیشخوان در این زمینه افزود: حتی اگر به شرایط عادی بازگردیم با سازمانی الکترونیک به خدمت‌رسانی بپردازیم.

وی تصریح کرد: با شکل‌گیری کارتابل کمک زیادی به احراز مالکین خواهد شد و از آغاز سال ۱۴۰۰ کل فرآیند عملیاتی می‌شود، در این راستا ارتباطات الکترونیکی با شهرهای قم و شهرداری و دستگاه‌های مختلف توسعه‌یافته است.

مقومی بیان کرد: توسعه خدمات الکترونیک در کاهش ترددها مؤثر است، با افزایش حجم کار بخش بازرسی گاز و آموزش را به مجموعه خانه مهندس منتقل می‌کنیم که کاملاً الکترونیکی است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها مرجع رسمی ارائه آمار ساخت‌وسازها، به‌عنوان صادرکننده پروانه است، ولی با توجه به اینکه در برخی حوزه‌ها در زمان صدور پایان کار اضافه بنا و کاهش بنا را ثبت می‌کنیم آن‌هم جز متراژ است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قم اظهار داشت: بر همین اساس آمار ساخت‌وساز در استان از رشد خوبی برخوردار است و در ساخت‌وساز در قم با رکود مواجه نیستیم.

وی گفت: تعرفه بهای خدمات نظام‌مهندسی طبق فرمول محاسبه می‌شود و درصدی از هزینه ساخت‌وساز را که شورای مرکزی و همچنین وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می‌کنند به‌عنوان تعرفه در نظر گرفته می‌شود. در حدود ۴.۱۷ صدم درصد تا پنج درصد از هزینه ساخت‌وساز ابلاغی به‌نظام مهندسی استان باید مبنای تعرفه باشد.

ایجاد دو محور فرهنگی ـ تاریخی در تهران
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: هزینه ساختی که معمولاً به‌نظام مهندسی ابلاغ می‌شود از هزینه موجود در بازار کمتر است، هرچند تعرفه ساخت‌وسازها واقعی نیست و طبق مسئولیت‌های سنگین نیست. کمتر از ۲۰ درصد تعرفه ساخت‌وساز در قم افزایش‌یافته است و درصدی از تعرفه ساخت‌وسازها با تصمیم‌های استانی مشخص می‌شود.

وی در مورد آمار بالای بیکاری در فارغ‌التحصیلان خاطرنشان کرد: نظام‌مهندسی متولی اشتغال برای مهندسان نیست و اشتغال‌زایی نیز جز وظایف قانونی این سازمان تعریف‌نشده است، اما مجری ذیصلاح ازجمله موضوع‌هایی است که به اشتغال مهندسان ساختمان کمک می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا