کدام شرکت‌ها زیان‌ده و کدام سودده بودند؟

به گزارش ایسنا، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به بررسی تولید صنعتی طبق اطلاعات شرکت‌های بورسی تا پایان بهمن سال گذشته پرداخته که براساس آن، شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در این زمان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴.۸ درصد داشته و رشد بالای هشت و منفی ۱.۲ درصد در صنایع محصولات شیمیایی(پتروشیمی) و فلزات اساسی عامل این بهبود اعلام شده است.

از آنجا که بررسی تغییرات در موجودی انبار محصولات، علاوه بر اینکه تحلیل بهتری از علت تغییرات تولید ارائه می‌دهد، چون شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا ارائه می‌کند، می‌تواند در پیش‌بینی روند آتی تولید نیز کمک کند که این گزارش به تحلیل موجودی انبار محصولات شرکت‌های بورسی نیز پرداخته است. 

طبق این گزارش، از تیر ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۳۹۹ رشد تولید و فروش کمتر از یک درصد با هم اختلاف داشتند و در ماه‌های اخیر رشد تولید بیشتر از رشد فروش بوده که همین امر باعث افزایش موجودی انبار شده است.

بنابراین، افزایش موجودی انبار در ماه‌های اخیر و روند با ثبات متمایل به کاهش در رشد تولید صنعتی می‌تواند نشان از ادامه روند نزولی رشد تولید در ماه‌های آتی باشد.

رشد تولید در صنایع محصولات پتروشیمی 

رشد تولید در صنایع محصولات شیمیایی در بهمن ماه به طور قابل توجهی افزایش داشت و به بیش از هشت درصد رسید که رشد فروش در این صنعت نیز حدود چهار درصد از رشد تولید بیشتر بوده است. 

این تغییرات نشان از ادامه دار بودن رشد مثبت در این صنعت دارد اما از طرف مقابل از اردیبهشت ماه تا بهمن ماه ۱۳۹۹ رشد فروش محصولات در صنعت فلزات اساسی کمتر از رشد تولید در این صنعت بوده است که نشانه کاهش در رشد تولید بوده که از دی ماه اتفاق افتاده و در بهمن نیز ادامه پیدا کرده است و تا زمانی که تعادل تولید و فروش در این صنعت برقرار شود، ادامه خواهد داشت.

اینفوگرافیک / «هوش مصنوعی» قدرت تولید کدام کشورها را بیشتر می‌کند؟
هم اکنون بخوانید

رشد تولید در برخی صنایع به شدت به بازار صادراتی وابسته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، از ابتدای سال ۱۳۹۸ که روند رو به افزایش رشد تولید صنعتی شروع شد تا مهرماه ۱۳۹۹ همواره رشد شرکت‌های صادراتی از شرکت‌های غیرصادراتی بیشتر بوده است اما در سه ماه آذر، دی و بهمن رشد تولید صنایع صادرات محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌تر بوده که این اختلاف در بهمن ماه به حداقل رسیده است.

از سوی دیگر، در بهمن ماه بعد از بیش از یک سال و نیم رشد تولید شرکت‌های واردات محور از رشد تولید شرکت‌های دیگر بیشتر شده که می‌توان گفت، شرکت‌ها توانسته‌اند خود را با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها وفق دهند و تولیدات بر پایه واردات روند مثبتی داشته باشد.

کاهش تعداد شرکت‌های زیان‌ده

با توجه به اینکه برای تداوم تولید و پایداری رشد در صنایع داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات به شمار می‌آید، آمارها نشان می‌دهد که طی شش ماهه ۹۹ از ۴۴۱ شرکت ۵۷ شرکت زیانده وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ شرکت از تعداد شرکت‌های زیانده کمتر شده است. 

همچنین، در ۹ ماهه سال گذشته از ۴۱۷ شرکت که صورت‌های مالی مربوطه را منتشر کردند معادل۴۳ سرکت زیانده وجود داشته است که نشان می‌دهد، تعداد شرکت‌های زیان ده نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ شرکت کاهش پیدا کرده است. 

بنابراین، نکته قابل توجه کاهش محسوس شرکت‌های زیان ده در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل است.

در این بین، صنایعی که صادرات محور بوده‌اند مانند صنعت فلزات اساسی و صنعت محصولات شیمیایی با رشد نرخ ارز در پاییز رشد سودآوری قابل توجهی داشتند. 

ساخت دبی‌سنج‌های ارزان‌قیمت با هدف توسعه مدیریت منابع آبی
هم اکنون بخوانید

خودروسازان، زیان‌ده‌ترین شرکت در سال گذشته 

سود تجمیع شده شرکت‌های فعال در صنعت فلزات اساسی در ۹ماهه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۳۴ درصد رشد داشته و سود شرکت‌های شیمیایی هم در این بازه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۱.۶ درصد رشد داشته است. 

علاوه براین، در تمامی صنایع تعداد شرکت‌های زیان‌ده در ۹ ماهه ۱۳۹۹ نسبت به ۹ ماهه ۱۳۹۸ کاهش داشته است.  اما شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سودآوری دارند؛ به صورتی که تنها صنعتی هست که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود و از مجموع ۳۶ شرکت در بازه سال ۱۳۹۸ و شش ماهه ۱۳۹۹ معادل ۱۰ شرکت زیان‌ده در این صنعت فعالیت می‌کنند.

 البته زیان اسمی این صنعت در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بیشتر هم شده است که نشان از وضعیت نامناسب شرکت‌های این صنعت دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا