کاهش ۱۳.۱ درصدی صادرات فولاد ایران در سال ۹۹

به گزارش ایسنا، براین اساس، علیرغم افزایش تولید فولاد در مجموع سال ۱۳۹۹، صادرات در سال گذشته کاهش قابل توجهی را تجربه کرده که نشان‌دهنده درآمدهای ارزی و بازارهای از دست‌رفته تحت تأثیر محدودیت‌های دولتی اعمال‌شده بر صادرات فولاد در سال پیش است.

طبق آمار ۹ میلیون تن فولاد ایران شامل فولاد میانی و محصولات فولادی طی سال ۱۳۹۹ صادر شده بوده که نسبت به سال ۱۳۹۸، یک میلیون و ۳۶۲ هزار تن کاهش داشته و افت ۱۳.۱ درصدی را ثبت کرده است. 

در سال ۱۳۹۹ فولاد میانی کشور، شش میلیون و ۱۶۲ هزار تن صادر شده که نسبت به شش میلیون و ۹۰۸ هزار تن صادر شده در سال ۱۳۹۸،  کاهش ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد. در میزان صادرات فولاد میانی سال ۱۳۹۹، سهم صادرات بیلت و بلوم چهار میلیون و ۵۶۴ هزار تن و سهم صادرات اسلب، یک میلیون و ۵۹۸ هزار تن بوده است. با توجه به اینکه این در سال ۱۳۹۸ به ترتیب چهار میلیون و ۸۳۶ هزار تن (بیلت و بلوم) و دو میلیون و ۷۲ هزار تن (اسلب) صادرات شده بود، در سال ۱۳۹۹، صادرات بیلت و بلوم، شش درصد کاهش داشته و اسلب کاهش شدید ۲۳ درصدی صادرات را تجربه کرده است.

افت ۱۸ درصدی صادرات محصولات فولادی

کل صادرات محصولات فولادی کشور در سال ۱۳۹۹، دو میلیون و ۸۳۹ هزار تن بوده که نسبت به سه میلیون و ۴۵۵ هزار تن صادر شده در سال ۱۳۹۸، کاهش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، دو میلیون و ۱۹۴ هزار تن بوده که در سال گذشته ۱۷ درصد کاهش داشته است. ضمن اینکه صادرات میلگرد که بیشترین سهم را از میان صادرات کل محصولات فولادی به خود اختصاص می‌دهد، در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ نیز ۱۸ درصد کاهش یافته است و به میزان یک میلیون و ۸۳۵ هزار تن رسیده است.

این افراد نمی‌توانند از بورس کالا خودرو بخرند!
هم اکنون بخوانید

صادرات مقاطع تخت فولادی نیز با کاهش ۲۰ درصدی از عدد ۸۰۵ هزارتن صادر شده در سال ۱۳۹۸ به ۶۴۵ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رسیده است. انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران نیز موضوع کاهش صادرات در بخش محصولات تخت را با توجه به نیاز داخلی کشور، پیش‌بینی کرده بود.

میزان صادرات آهن اسفنجی در مجموع سال ۱۳۹۹ نیز با افت ۱۱ درصدی نسبت به مجموع صادرات آن در سال ۱۳۹۸ که ۹۴۲ هزار تن بوده است به ۸۴۳ هزار تن رسید.

هشدار انجمن تولیدکنندگان فولاد برای کاهش صادرات فولاد و افت درآمدهای ارزی جدی گرفته نشد

در این زمینه، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت سال گذشته در نامه‌ای به وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (رضا رحمانی) با توجه به شرایط ایجاد شده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود که این هشدارها گویا جدی گرفته نشد.

براین اساس انجمن فولاد ایران در نامه هشدارآمیز خود سه درخواست خود مبنی بر رفع فوری تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور، در اولویت بودن توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) و وضع و اجرایی شدن مشوق‌های صادراتی همچون سایر کشورهای فولادساز دنیا، مطرح کرد.

طبق اعلام انجمن مذکور، به هیچ‌یک از این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده نشد و در عوض تنظیم بازار داخلی به صادرات فولاد گره خورد؛ نهایتاً نیز محدودیت‌های صادراتی، کاهش صادرات فولاد کشور در سال گذشته را به دنبال آورد.

رشد ۷ هزار و ۴۰۰ واحدی شاخص کل/ کدام نمادها بیشترین ارزش معامله را داشتند؟
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − یک =

دکمه بازگشت به بالا