واقعیت‌ها و آمار تکان‌دهنده از کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، با سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به اراضی اشغالی، حرف و حدیث‌ها درباره کمک‌های نظامی آمریکا به این رژیم، تأثیر این کمک‌ها بر برتری کیفی رژیم صهیونیستی و وابستگی این رژیم به حمایت آمریکا و نیز مواضع مخالف با تداوم این کمک‌ها دوباره قوت گرفته است.

کمک‌هایی که آمار و حقایق موجود درباره آن بسیار تکان دهنده است که در زیر می‌آید:

کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۹ شروع شده و ارزش آن به میلیون‌ها دلار رسیده است اما همکاری نظامی دوجانبه عملا در سال ۱۹۵۲ با امضای توافقنامه حمایت لجستیکی دوجانبه و به دنبال آن توافقنامه همکاری دوجانبه سیاسی و امنیتی شروع شد.

از سال ۱۹۵۸ رژیم صهیونیستی دریافت کمک‌های امنیتی و نظامی از ایالات متحده را آغاز کرد و دریافت این کمک‌ها پس از جنگ ۱۹۶۷، پس از پایان روابط امنیتی فرانسه با رژیم صهیونیستی دائمی شد و کمک‌های ایالات متحده پس از توافق صلح با مصر در سال ۱۹۷۹ به اوج خود رسید.

در سال ۱۹۸۵ شیمون پرز، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی با جورج شولتس، وزیر خارجه در دولت رونالد ریگان، رئیس جمهوری وقت آمریکا در مورد کمک مالی سالانه سه میلیارد دلار توافق کرد که بخش بیشتر آن قرار بود در حوزه امنیت و خرید تجهیزات نظامی هزینه شود.

با وجودی که رژیم صهیونیستی امروز در منطقه قدرت نظامی بالایی دارد اما برای دستیابی به حمایت سیاسی و دیپلماتیک برای اقدامات نظامی خود، نسبت به تداوم این کمک‌های نظامی آمریکا تمایل نشان می‌دهد.

کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی ۵۵ درصد کل کمک‌های این کشور به جهان را تشکیل می‌دهد و ارزش این کمک‌ها از سال ۱۹۴۸ نزدیک به ۱۳۰ میلیارد دلار رسیده است.

ارزیابی‌های دیگر نیز نشان می‌دهند که ارزش این کمک‌ها به ۲۷۰ میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده هم بسته کمکی به ارزش ۲۸ میلیارد دلار را برای رژیم صهیونیستی برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ تصویب کرده است که شامل تأمین بودجه پروژه‌های نظامی مشترک برای حفاظت در برابر حملات موشکی می‌شود.

کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی ۱۸ درصد از بودجه نظامی این رژیم است که براساس آن سالانه تسلیحاتی به ارزش ۸۱۵ میلیون دلار خریداری می‌کند و ۵۰۰ میلیون دلار برای تقویت دفاع موشکی از جمله سامانه گنبد آهنین اختصاص می‌دهد.

کمک‌های نظامی ایالات متحده با بیش از یک میلیارد دلار در توسعه سامانه ضد موشکی گنبد آهنین برای مقاومت فلسطین و بیش از دو میلیارد دلار در توسعه سامانه ضد موشکی “ختس” هزینه می‌شود. آمریکا سیستم راداری X-Band را دراراضی اشغالی فلسطین مستقر کرده که قدرت شناسایی موشک‌های دشمن و نیز امدادرسانی به رژیم صهیونیستی با جنگنده‌های  F-۳۵ را دارد.

پشتیبانی نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی شامل اقدام واشنگتن به ذخیره سازی تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی می‌شود و در مواقع ضروری که این رژیم بخواهد آمریکا از این تجهیزات استفاده می‌کند؛ اتفاقی که در جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ و جنگ سوم نوار غزه در سال ۲۰۱۴ افتاد.

پیدا و پنهان حذف سرکرده داعش/ آینده مریدان «القرشی» و امکان‌سنجی پیدایش جریان تروریستی جدید در منطقه
هم اکنون بخوانید

تعداد توافقنامه‌های همکاری نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه‌های نظامی و امنیتی به ۲۵ توافقنامه افزایش یافته است که همه آنها به نفع این رژیم جهت افزایش ظرفیت نظامی خود و وارد کردن فناوری پیشرفته خود در تجهیزات جنگی و سیستم‌های تسلیحاتی‌اش است و حداقل برتری این رژیم را بر کشورهای عربی اطرافش تضمین می‌کند. 

شاید یکی از توجیهات ایالات متحده برای ارائه این همه کمک نظامی خود به رژیم صهیونیستی این باشد که این رژیم عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست و می‌خواهد از طریق در اختیار داشتن تجهیزات نظامی جنگی از خود محافظت کند.

رژیم صهیونیستی ذوق‌زدگی خود را بابت این کمک‌ها پنهان نمی‌کند زیرا کمک هزینه نظامی سالانه ایالات متحده در ابتدای هر سال به طور کامل ارائه می‌شود و مثل سایر کشورهای جهان به صورت قسطی پرداخت نمی‌شود. همچنین عمق استراتژیک اسرائیل محدود است و به مرزهای ایمن و پشتیبانی سریع احتیاج دارد و این از طریق نیروهای خودی حاصل نمی‌شود بلکه از طریق پشتیبانی آمریکا حاصل می‌شود.

کمک‌های آمریکایی به رژیم صهیونیستی به طور مؤثری در تقویت نظامی این رژیم در طول دهه‌های گذشته نقش داشته است و به منبع اصلی بودجه و تأمین کننده اصلی سلاح‌های مورد نیاز این رژیم تبدیل شده است.

این کمک‌ها باعث شد ارتش رژیم صهیونیستی تجهیزات نظامی آمریکایی را به صورت روزآمد در اختیار داشته باشد تا به این ترتیب برتری کمی و کیفی رژیم بر کشورهای منطقه در دو بخش تسلیحاتی و نظامی حفظ شود. 

در سال ۲۰۰۸ کنگره آمریکا اذعان کرد که رژیم صهیونیستی با این برتری خواهد توانست با هر تهدید سنتی از سوی یک کشور یا ائتلافی از چند کشور یا تعدادی از گروه‌ها و تشکیلاتی که بین‌المللی نیستند، مقابله کند و این تهدیدها را نابود کند.

کمک‌های ایالات متحده به ارتش رژیم صهیونیستی نشان دهنده تمایل این کشور برای تقویت قدرت این ارتش، حفظ برتری کیفی نظامی آن نسبت به ارتش‌های همسایه است تا برخی نقاط ضعف رژیم صهیونیستی را از نظر مساحت کم جغرافیایی و تعداد جمعیت در مقایسه با دشمنان بالقوه خود جبران کند.

هدف از کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی این است که این رژیم بتواند در هر مقابله نظامی با کمترین خسارت جانی و مالی با استفاده از سلاح های بسیار پیشرفته برتری خود را محقق کند.

این کمک‌های آمریکا مقادیر مطلوبی از تسلیحات و تجهیزات در زمینه کنترل، ارتباطات، اطلاعات، ردیابی و شناسایی و جمع آوری اطلاعات را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد. همه اینها امکانات در دسترس رژیم صهیونیستی است و این رژیم را قادر می‌سازد با یک کشور یا مجموعی از کشورها در قالب یک ائتلاف نظامی متخاصم مقابله کند.  

رژیم صهیونیستی رسما به تلاش برای ترور معاون دبیرکل جهاد اسلامی اذعان کرد
هم اکنون بخوانید

صنایع نظامی رژیم صهیونیستی نیز از حمایت ایالات متحده بهره مند شده و به هفتمین صادر کننده سلاح در جهان تبدیل شده است و تجهیزات تسلیحاتی به ارزش بیش از شش میلیارد دلار فروخته است.

اسرائیلی‌ها هنوز هم به خاطر می‌آورند که در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ چه اتفاقی افتاد هنگامی که کمک‌های بی‌سابقه‌ای دریافت کردند که شامل کریدور هوایی آمریکایی بود که سلاح‌های مدرن به ارزش دو میلیارد دلار را حمل می‌کرد.

علیرغم مزایا و دستاوردهای کمک‌های نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی اما مقامات بلندپایه این رژیم از سال ۱۹۹۲ خواستار توقف دریافت این کمک‌ها شدند. هنگامی که بنیامین نتانیاهو برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ به نخست وزیری رژیم صهیونیستی انتخاب شد قانع شده و سیاست تدریجی لغو این کمک‌ها را آغاز کرد.

یکی از احتیاط‌های رژیم صهیونیستی در مورد تداوم کمک‌های نظامی آمریکا ضربه‌ای است که بخش صنایع تسلیحاتی داخل این رژیم در اثر توقف این کمک‌ها متحمل می‌شود چرا که برخی از مفاد توافقنامه‌های نظامی دوجانبه بر این امر تاکید می‌کنند که همه پول‌های ناشی از کمک‌های نظامی آمریکا در همین کشور هزینه شود و این بدین معنی است که شرکت‌های صهیونیستی داخلی ممکن است سالانه دو میلیارد دلار ضرر کنند و ۲۲ هزار کارگر صهیونیستی بیکار شوند.

وزیر قضایی اسبق صهیونیستی گفت، این رژیم مدیون کمک‌های سخاوتمندانه آمریکاست اما از طرفی هم این کمک‌ها باعث می‌شود که تل‌آویو متکی شود و با گذشت زمان در خرید تجهیزات نظامی از کشور دیگری جز آمریکا با قیمت معقول آزاد نباشد و همین مساله موجب می‌شود که بخش صنایع نظامی صهیونیستی ضعیف شود.

رئیس کمیسیون دارایی در کنست هم هشدار داد، کمک‌های نظامی آمریکا ممکن است خسارت‌های غیر قابل قبولی وارد کنند و در حالی که کمک‌ها افزایش خواهند یافت جامعه صهیونیستی از داخل خواهد پاشید.

فرمانده سابق دانشکده‌های نظامی رژیم صهیونیستی و معاون فرمانده فرماندهی شمالی هم هشدار داد، کمک‌های نظامی آمریکا ممکن است باعث شود رژیم صهیونیستی استقلال خود را در مواقع ضروری از دست دهد.

برخی از مسوولان آمریکایی هم می‌گویند، کمک‌های نظامی این کشور به رژیم صهیونیستی باید بررسی شوند. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا بارها لزوم پرداخت هزینه‌های کمک امنیتی آمریکا به رژیم صهیونیستی را یادآور شد. 

اگرچه این کمک‌ها از یک درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم فراتر نمی‌روند اما به یک عادت تبدیل شده‌اند.

برنی سندرز، نامزد سابق حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار تغییر اساسی در رفتار رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین به عنوان شرط ادامه کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور شد.

نظرسنجی مرکز توسعه آمریکا در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۵۶ درصد آمریکایی‌ها خواستار محدود کردن کمک‌های مالی هستند. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − دو =

دکمه بازگشت به بالا