انتخابات سومالی ظرف ۲ سال آینده/ برکناری رئیس پلیس مگادیشو پس از اظهارنظر سیاسی

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، پارلمان امروز جلسه‌ای را برای بررسی پرونده انتخابات برگزار کرد اما سیاستمداران و نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آن را تلاشی برای تمدید دوره ریاست‌جمهوری محمد عبدالله محمد دانستند.

دولت تاکنون اظهار نظری درباره این اتهامات مخالفان نکرده است.

دولت سومالی که دوره فعالیت آن پایان یافته است چند روز پیش نسبت به مداخلات در روند ملی انتخابات از سوی گروه‌های خارجی که آن را مداخله مستقیم در امور داخلی خود می‌داند، هشدار داده بود.

دولت سومالی در بیانیه‌ای خطاب به سازمان ملل و شورای امنیت گفته بود، هرگونه مداخله در امور انتخابات از سوی گروه‌های خارجی مداخله‌ای مستقیم در امور داخلی و نقض قطعنامه‌های شورای امنیت و توافقات بین‌المللی و قوانین است.

رئیس پارلمان سومالی نیز تاکید کرده بود، پارلمان به نفع مقدمات برگزاری انتخابات رای می‌دهد.

ماه گذشته میلادی دوره ریاست‌جمهوری محمد عبدالله محمد بدون انتخاب جانشینی برای او پایان یافت و قرار بود پارلمان هشتم فوریه رئیس‌جمهوری جدید را تعیین کند اما انتخاب رئیس‌جمهوری به دلیل عدم انتخاب او از سوی قانون‌گذاران به تعویق افتاد.

در این راستا مختار السید، نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری سومالی به عربی ۲۱ گفت، مشکل اصلی که منجر به تعویق انتخابات در کشور شده اختلاف شدید بین دولت فدرال در راس آن رئیس‌جمهوری کنونی محمد عبدالله محمد و ولایت‌های دیگر درباره هماهنگی روی نحوه برگزاری این انتخابات است به خصوص در سایه تعلل رئیس‌جمهوری و مخالفتش با همکاری در نحوه مدیریت فرایند انتخابات.

از طرفی، امروز تلویزیون دولتی سومالی از برکناری ژنرال صادق عمر حسن، رئیس پلیس مگادیشو خبر داد. او چند دقیقه بعد از این‌که تلاش کرد مانع برگزاری جلسه پارلمان شود که قرار بود امروز، باشد، برکنار شد.

حمله افراد مسلح برقع‌پوش به دانشگاه کشاورزی پیشاور با بیش از 40 کشته و زخمی
هم اکنون بخوانید

در بیانیه کوتاهی که تلویزیون رسمی این کشور منتشر کرد، ژنرال عبدی حسن محمد، رئیس پلیس سومالی ژنرال صادق عمر حسن را برکنار کرد و به جای او فارح محمد آدم را بعد از ترفیع رتبه او به درجه سرهنگی منصوب کرد.

تصمیم برکناری رئیس پلیس مگادیشو دقایقی بعد از اظهارات امروزش بود.

او گفت، پلیس مگادیشو طرفی در اختلافات سیاسی نیست و هرگز هیچ‌گونه تمدید مجدد موسسات قانون اساسی و قانون‌گذاری را نمی‌پذیرد.

این اظهارت ژنرال حسن بعد از کنفرانس خبری بود شیخ شریف شیخ احمد رئیس فراکسیون نامزدها در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری شب گذشته برگزار کرد او از فرماندهان امنیتی در کشورش خواست از اختلافات سیاسی اجتناب کرده و به دستورات دولتی که دوره‌اش خاتمه یافته،‌ عمل نکنند تا طرفی در روند مانع‌تراشی در مسیر کشور سومالی نباشند.

انتهای پیام
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا