اروپا نقش سازنده‌ای را در نشست وین ایفا کند

محسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه در مسئله برجام موضع ما کاملا روشن، شفاف و منطقی است گفت: بارها اعلام کرده ایم که ایران از برجام خارج نشده و در چارچوب برجام برخی از تعهداتش را کاهش داده و با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده ضمن اینکه تحریم‌های سابق را نیز حفظ کرده است باید در جهت لغو تحریم‌ها قدم بردارد.

وی تصریح کرد: بنابراین موضع ما کاملا مشخص و اعلام شده است و خوشبختانه در کشور نیز همه ارکان نظام بر روی آن اجماع دارند. لذا اگر قرار است ما تعهدات برجامی خود را انجام دهیم نخست باید آمریکا تمام تحریم‌هایی را که ظالمانه علیه ایران وضع کرده لغو کند و پس از آن ما راستی آزمایی کنیم و اقدامات لازم را به عمل آوریم.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: هیچ مذاکره‌ای قرار نیست چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم با آمریکایی ها انجام شود. در اجلاس وین هم ۱+۴ بدون آمریکا جلسه خواهند داشت و ما مواضع خودمان را اعلام می‌کنیم و اروپایی ها با آمریکا جلسه جداگانه ای خواهند داشت تا مواضع آمریکا را هم بشنوند. لذا ما مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا نداریم.

کاکایی تاکید کرد: به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها بستگی به نقشی دارد که اروپایی ها می‌توانند ایفا کنند. در واقع از اروپا انتظار می‌رود که نقش سازنده‌ای را در نشست وین ایفا کند و اگر به دنبال این است که برجام حفظ شود و مفاد این پیمان در مسیر خودش اجرایی گردد باید نقش سازنده‌ای را ایفا کند. نقش سازنده هم متقاعد کردن آمریکا برای لغو کلیه تحریم‌ها علیه ایران است.

بهترین جا برای جبران خسارت ایران از خروج آمریکا از برجام کجاست؟
هم اکنون بخوانید

وی افزود: راهبرد اصلی نظام اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است و حرکت در جهت نیل به خودکفایی کامل برای بی نیاز شدن از وابستگی اقتصادی به خارج از کشور است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: اگر آمریکایی ها تعهدات برجامی خود را انجام دادند ما نیز اقدامات متقابل را دنبال می‌کنیم اما اگر سیاست فعلی خود را دنبال کرده و علاقه‌ای به لغو تحریم‌ها نداشتند راهبرد اصلی نظام را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 9 =

دکمه بازگشت به بالا