بهتر بود جشنواره موسیقی فجر امسال برگزار نمی‌شد

رضا شایسته ـ رهبر ارکستر چکاوک ـ در ادامه صحبت‌هایش به ایسنا بیان می‌کند: هنرمند با اجرای صحنه زنده است، باید مخاطب خود را ببیند، دیده شود، مورد انتقاد و تشویق قرار گیرد. حضور مخاطب در سالن به هنرمند انرژی مثبت می‌دهد.

او اضافه می‌کند: استاد شجریان می‌گفتند که همیشه به عوامل پشت صحنه می‌سپردند که سالن را تاریک نکنند و نوری باشد که بتوانند چهره‌های مخاطبان را ببینند و انرژی مثبت دریافت کنند. کنسرت آنلاین همانند اجرا در استودیو است و حس خاصی حین اجرا منتقل نمی‌شود. من اجرای آنلاین را نمی‌پسندم و به همین علت امسال در جشنواره شرکت نکردم.

در ادامه از شایسته سوال می‌کنیم که آیا بهتر نبود که جشنواره موسیقی فجر نیز همانند جشنواره تئاتر یا فیلم فجر با تعداد مخاطب محدود به صورت صحنه‌ای برگزار می‌شد؟ پاسخ می‌دهد: گاهی برخی از گروه‌هایی که در جشنواره شرکت می‌کنند مخاطبان بالایی دارند و شاید برای عوامل اجرایی دشوار باشد که بخواهند با تعداد مخاطب محدود به روی صحنه بروند. از طرفی اگر تصمیم بر برگزاری اجراهای صحنه‌ای در فضای باز با حضور مخاطبان بیشتر بود که به علت سرمای هوا این کار چندان عملی نیست.

او تصریح می‌کند: برگزاری امسال جشنواره تنها برای این است که بگویند جشنواره برگزار می‌شود و از یاد نرفته وگرنه که کار بسیار سنگین و سختی است؛ چراکه برخی از اجراها از قبل ضبط خواهند شد و حتی آنلاین هم به روی صحنه نمی‌روند و معلوم نیست که قرار است نتیجه و حس کار به چه صورتی باشد. به نظر من و خیلی از همکارانم بهتر بود که امسال از برگزاری جشنواره صرف نظر می‌شد.

آغاز ثبت‌نام ۱۱۰ گروه سرود، جهت اجرا در میدان آزادی تهران
هم اکنون بخوانید
کنسرت ارکستر چکاوک در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر

در پایان از این هنرمند درباره از سرگیری دوباره اجراهای صحنه‌ای و آنچه بر هنرمندان موسیقی در یک سال اخیر گذشته، سوال می‌کنیم. پاسخ می‌دهد: هنرمندان راضی نیستند که به خاطر کنسرت آنها کسی بیمار شود؛ بنابراین اگر قرار بر اجرای آنلاین باشد باید تدابیر خاصی اندیشیده شود؛ مثلا یک اجرا عوض اینکه دو سانس با تکمیل ظرفیت به روی صحنه برود در شش نوبت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شرط عدم افزایش هزینه‌ها، برگزار شود.

او ادامه داد: امیدوارم این ویروس هر چه سریع تر ریشه کن شود؛ چون مردم و بخصوص هنرمندان موسیقی و تئاتر بسیار آسیب دیدند. اکثر هنرمندان موسیقی توسط اجرا و یا تدریس امرار معاش می‌کردند که با شیوع این ویروس اجراها یک سال است که لغو شده و تدریس نیز به صورت آنلاین صورت می‌گیرد که همیشه نتیجه بخش نیست؛ مگر برای هنرجویانی که در مراحل پایانی آموزش هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا