همایش "بین‌المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر" تمدید شد

به گزارش ایسنا، همایش بین‌المللی «اخلاق، الهیات، وبلایای فراگیر» که به همت دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی و همکاری بیش از بیست نهاد حوزوی دانشگاهی ملی و بین‌المللی برگزارخواهدشد با موافقت مسئولین همایش تمدید شد.

رحیم دهقان -دبیر علمی این همایش- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر گفت: تا کنون استقبال خوبی از همایش صورت گرفته اما از یک سو تداوم اپیدمی کرونا که تحلیل عمیق‌تر پیامدهای آن را طلب می‌کند و از سوی دیگر درخواست‌های مکرر پژوهشگران و اساتید و نیز لزوم فراهم ساختن فرصتی مناسب برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت بین‌المللی بودن همایش، با تمدید همایش موافقت شد و این همایش در ۱۸ شهریور برگزار خواهد شد.

دبیر علمی این همایش گفت: ما در این همایش می‌کوشیم به عمده ترین مسائل اخلاقی والهیاتی ناظر به بلایای فراگیر بپردازیم وتا کنون به همت همکاران من در سلسله وبینارهای دانشگاه شهید بهشتی و پیش نشست های همایش، بیش از یکصد مساله و چالش اخلاقی ـ الهیاتی به بحث گذاشته شده و صاحبان اندیشه در باب آن سخن گفته‌اند. در این نشست‌ها آسیب‌های اجتماعی، پیامدهای اقتصادی، و چالش‌های الهیاتی، اخلاقی و فرهنگی ناشی از بیماری‌های فراگیر تبیین شده که ایجاد حساسیت در نهادهای علمی و آموزشی را به دنبال داشته و نهادهای دانشگاهی را برای حل بیشتر مسائل به تامل واداشته است.

دبیر علمی این همایش با اشاره به برگزاری دوازده پیش نشست ملی و بین‌المللی برای این همایش گفت: هدف ما از برگزاری پیش نشست‌ها در درجه نخست فراهم ساختن زمینه‌ای برای شنیده شدن سخنان اساتید متخصص و دریافت نظرات آنها ناظر به ریزموضوعات و محورهای همایش در قالب محیط وبیناری بود که تا حد قابل توجهی محقق شد. هدف دیگر ما از این کار، ایجاد فضای گفتگو محور بود؛ چرا که یکی از راه‌های کاستن از آلام و رنج‌ها، گفتگو و هم اندیشی در باب آنهاست و من فکر می‌کنم برگزاری جلسات هم اندیشی تا حدودی این امر را محقق ساخته است. هدف دیگر ما از برگزاری این پیش نشست‌ها، بیان مسائل جدید و یا ابعاد متفاوتی از مساله بود که زمینه را برای ارائه یافته‌های تحقیقاتی دقیق‌تر از سوی نویسندگان فراهم می‌کند.

دهقان در رابطه با میزان استقبال از همایش گفت: علیرغم وجود محدودیت‌ها و بی‌انگیزگی نویسندگان برای دست بردن به قلم و نگارش در شرایط فعلی، استقبال از همایش نسبتا خوب بوده است. می دانید که برگزاری کلاس‌های مجازی و نیز آزمون‌ها و ارزشیابی‌های الکترونیکی، عمده مراکز آموزشی و دانشگاهی را مشغول ساخته و اساتید ما عمدتا مشغول امر آموزش هستند. اما با این حال، بیش از دویست چکیده مقاله تاکنون به دبیرخانه همایش ارسال شده که نشان از استقبال خوب پژوهشگران از این موضوع است. البته موضوع همایش، قدری موضوع خاص و جزئی است و چندان گسترده نیست که هر محققی بتواند در آن شرکت کند. اما در عین حال، تاکنون استقبال نسبتاً خوبی صورت گرفته است. استقبالی که موسسات حوزوی ـ دانشگاهی نیزجهت گفتگو و تبادل اندیشه در پیش نشست‌ها داشته‌اند نیز در نوع خود قابل توجه است.

آغاز به کار هیات داوران بیستمین جشن "حافظ"
هم اکنون بخوانید

وی در رابطه با این مساله که چراعلیرغم استقبال پژوهشگران، مسئولان همایش با تمدید زمان برگزاری همایش موافقت  کرده‌اند گفت: اینکه با تمدید زمان دریافت مقالات و نیز زمان برگزاری همایش در شورای همایش موافقت شد چند دلیل داشت؛ عمده‌ترین آنها این است که ما ابتدا که آغاز به کار کردیم تصورمان این بود که بیماری کرونا چند ماهی بیشتر مهمان ما نخواهد بود اما هر چه جلوتر رفتیم به نظر رسید این مهمان ناخوانده قصد رفتن ندارد و لذا لازم است قدری بیشتر بر لایه‌های تاثیرات این اپیدمی تحقیق و تحلیل شود. طبعا این بلای فراگیر، با طولانی شدن خود تاثیرات عمیقی را بر لایه‌های مختلف جامعه، فرهنگ، اقتصاد، و حتی دین و مسائل اخلاقی ـ الهیاتی خواهد داشت که نیاز به تحلیل و واکاوی عمیق است. این بیماری تاکنون  دهه‌ها هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده و همچنان ادامه دارد. این بلای فراگیر حادثه‌ای نیست که بتوان نسبت به ابعاد پیامدهایی که برای زیست جهان و لایه‌های مختلف زندگی بشر امروز داشته است حساس نبود. لذا باید قدری عمیق‌تر به این موضوع نگاه کرد و حساسیت بیشتری را در نهادهای علمی و دانشگاهی ایجاد کرد که البته این امر زمان بیشتری می‌طلبد. البته خوشبختانه بازخوردها و تحلیل‌هایی که همکاران من از مسائل مطرح در پیش نشست‌های برگزار شده داشته‌اند، قابل توجه بوده است اما در عین حال نیاز به زمان بیشتری است.

وی افزود: دلیل دیگری که موجب شود همکاران من در شورای همایش با تمدید موافقت کنند این بود که اساتید و پژوهشگران، درخواست فرصت بیشتری برای تدوین مقالات و مشارکت در همایش داشتند. دلیل دیگری هم هست و آن اینکه به جهت تعطیلی‌های ناشی از بیماری کرونا مصوبات لازم برای تعقیب سازوکار اداری بین المللی بودن همایش در اختیار ما نبود و این امکان اخیرا فراهم شد. لذا زمان چندانی از قطعی شدن عنوان «بین‌المللی» برای همایش نمی‌گذرد و باید فرصتی داشته باشیم تا با برخی نهادهای علمی خارج از کشور رایزنی داشته باشیم که از این طریق ظرفیت بین‌المللی بودن همایش قدری بیشتر شکوفا خواهد شد. بر این اساس تصمیم بر این شد که تا پایان مرداد ماه، مهلت ارسال مقالات تمدید شود و خود همایش ان‌شاءالله در ۱۸ شهریور  برگزار خواهد شد.  البته این نکته را باید متذکر شوم که با توجه به شرایط کرونایی که ما در حال حاضر گرفتار آن هستیم، همایش قرار است به صورتآ نلاین برگزارشود. به همین جهت، ما درحال حاضر هنوز مشغول برگزاری پیش نشست‌هایی در قالب وبینار برای این همایش هستیم که به زودی در قالب یک مجله صوتی ویژه همایش منتشر خواهد شد. در واقع، ما در این روزها با برگزاری پیش نشست‌های همایش، به نوعی درحال برگزاری خود همایش هم هستیم اما در عین حال، تاریخی که برای اختتامیه همایش در نظر گرفته شده است، ۱۸ شهریور سال جاری خواهد بود.

خواناسازی بخش جدیدی از دانش معماری سنگی دوره هخامنشی/ فعال‌سازی نخستین کارگاه مرمتی در تل تخت پاسارگاد بعد از ۶۰ سال/ ۲۳ سپر شیشه‌ای برای پایه ستون‌های سنگ سیاه کاخ اختصاصی
هم اکنون بخوانید

دبیر علمی همایش، اشاره‌ای هم به فعالیت‌های صورت گرفته در بُعد بین‌المللی همایش داشت و افزود: ما البته در این همایش نگاه جهانی داریم و خواهیم کوشید تا حساسیت لازم در نهادهای بین المللی جهت انجام اقدام‌های لازم در ابعاد علمی، فرهنگی، دینی و اخلاقی ایجاد شود. در همین راستا تاکنون از میان پیش نشست‌های ما حداقل سه مورد در قالب بین‌المللی بوده است. یکی پیش نشست چهارم ما با عنوان «بلایای فراگیر از منظر ادیان» بود که با حضور اساتید متخصص ادیان و نمایندگان ادیان اسلام، یهودیت و زرتشت، برگزار شد و فلسفه بلایا از منظر ادیان در این نشست مورد تحلیل قرار داده شد. دهمین پیش نشست با حضور پروفسور «هانس کریستین گونتر» استاد دانشگاه‌های فرایبورگ و آکسفورد با عنوان «درس‌های سیاسی و دینی از بحران کوید ۱۹» برگزار شد و دوازدهمین پیش نشست نیز با عنوان «عقلانیت اسلامی در مواجهه با بیمارهای‌های پاندمیک» با حضور شیخ زید السلامی ازاسترالیا و با مشارکت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی انجام شد. با توجه به اینکه مصوبه بین‌المللی بودن همایش اخیرا به دست ما رسیده از این پس ظرفیت بین‌المللی همایش توسط همکاران من در دانشکده الهیات بیشتر فعال خواهد شد و نهادهای علمی خارج کشور ورود بیشتری به بحث این همایش خواهند داشت. با اینکه مقالاتی بین‌المللی نیز به همایش ارسال شده و حضور میهمانانی از رومانی، استرالیا، آلمان و دیگر کشورها را در روز همایش خواهیم داشت که اعتماد نو به نقل از برنامه آن اعلام خواهد شد.

دهقان در رابطه با راه ارتباطی محققان با همایش گفت:  وب سایت همایش به آدرس ethicsconf.sbu.ac.ir در اختیار علاقه‌مندان است و تمام اخبار و اطلاعات همایش در وب سایت گزارش شده است. نویسندگان می‌توانند از طریق همین وب سایت آثار و مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. البته شماره دبیرخانه هم هست که پژوهشگران در صورتی که سؤالی داشته باشند می‌توانند با شماره تماس ۰۲۱-۲۲۴۳۱۷۸۵ با دبیرخانه همایش ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا