عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان: انقلاب ایران جرقه امیدی برای مسلمان جهان بود

به گزارش ایسنا، محی الدین مهدی، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان در وبینار «امام خمینی(ره)؛ انقلاب اسلامی و مسأله افغانستان» گفت: انقلاب ایران و امام خمینی تاثیر زیادی در جامعه افغانستان داشت و احمد شاه مسعود از جمله نخبگان افغانستانی بود که کتاب های امام خمینی را می خواند.

وی ادامه داد: جهاد مردم افغانستان ادامه داشت که انقلاب اسلامی پیروز شد. بسیاری از انقلابیون تحصیل کرده افغانستان متاثر از آثار امام خمینی و شاگردان امام بودند. انقلاب ایران جرقه امیدی بود برای تمامی مسلمان جهان که تحت رژیم های سلطه بودند. آنها نمی دانستند که چه الگو و مدلی برای جایگزین داشته باشند و انقلاب اسلامی یک نمونه خوب بود. البته با توجه به تفاوت های مذهبی که داریم در جامعه شیعه متاثر از امام خمینی هستند و مرجع تقلید آنها هم هستند و تاثیر عمیقی در این جامعه دارند و باید بگوییم تمام حیات سیاسی جامعه تشیع افغانستان به ویژه مردم هزاره یک طرف و ۴۰ سال اخیر و ظهور امام خمینی و تاثیر آن بر این جامعه یک طرف است.

این عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت: ملتی که از طرف دولت ها ذلیل شده بود و مورد ستم بود اجازه ورود در دستگاه دولت نداشت اما بعد می آیند و نامزد ریاست جمهوری می شوند و کرسی دولت را می گیرند و این تاثیر را اینجا عمیق تر می بینیم.

مهدی ادامه داد: آخرین سخنرانی که برهان الدین ربانی در جلسه ای در رابطه با تقریب مذاهب در تهران داشتند و گفته می شود همان صحبت شان باعث شد دشمن در شهادتش عجله کند، گفت که نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی که آن را بنیان گذاشت، درباره شرعی بودن یا شرعی نبودن جنگی که طالبان به راه انداختند باید نظر دهند. این سخن نشان می دهد که نگاه علمای افغانستان به انقلاب اسلامی و اهمیت آن تا چه اندازه بوده است.

دو پرونده در دادگاه مطبوعات رسیدگی شد
هم اکنون بخوانید

وی در پاسخ به این پرسش که چرا انقلاب اسلامی در ایران به ثمر نشست اما در افغانستان نه؟ اظهار کرد: در ایران رهبری واحد و بلامنازع امام خمینی مطرح است اما در افغانستان چنین چهره ای که همه ملت به او اقتدا کنند وجود ندارد. ایران یک ملت شد و تفرقه ها به حداقل رسید اما در افغانستان متاسفانه از طلیعه انقلاب اسلامی مسایل قومی مطرح است و هر قوم برای خود رهبری دارد و هر کس مطابق با نظر خود پیش می رود. وابستگی های که احزاب و نهادها با دنیای بیرون در افغانستان دارند از عوامل دیگر موثر در این است که انقلاب در افغانستان محقق نشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یک =

دکمه بازگشت به بالا