جایزه خشت طلایی موجب ارتقای رنکینگ بین المللی تهران شده است

به گزارش ایسنا، غلامحسین محمدی در تشریح برگزاری جایزه جهانی خشت طلایی در نشست خبری امروز یکشنبه، گفت: خشت طلایی از جمله جایزه هایی است که رفته رفته قوام می یابد. خوشبختانه موفق شدیم دوره پنجم را با وجود سختی ها برگزار کنیم و امید داریم با برگزاری این اعتماد نو به نقل از برنامه ها آثار آن را در طبقه بندی های بین المللی تهران ببینیم و از این طریق شاهد ارتقای تهران در عرصه بین المللی باشیم. این جشنواره در حقیقت قدردانی از بهترین دستاوردهای شهری است. مثل این رویداد در دنیا در بخش های مختلف انجام می شود. همانند جایزه گوانجو امسال برای اولین بار خشت طلایی در تقویم بین المللی قرار گرفته است و خشت طلایی از بهترین های حوزه شهری قدردانی می کند.

وی در تشریح نحوه داوری این جشنواره گفت: نگاه داوران در این حوزه سخت گیرانه است و پروژه هایی مورد توجه هستند که هر یک رویه سازند و می توانند زندگی بشر در شهرها را تغییر دهند. هر یک از کلانشهرها در دنیا مشکلات مشابهی دارند و راهکارهای این مشکلات برای همه در دنیا کاربرد دارد. در این جشنواره بهترین راه حل ها را به جهان معرفی می کنیم. البته جشنواره ای برای پژوهش ها نیز برگزار می کنیم و در این میان جایزه ها نیز در هر دوره نسبت به قبل بیشتر می شود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با اشاره به ارسال ۵۴۱ اثر به خشت طلایی تهران گفت: از این میان ۲۴۵ اثر داخلی و ۲۹۶ اثر خارجی است که آثار خارجی از ۵۸ کشور و ۱۹۴ شهر در دنیا به خشت طلایی ارسال شده است. مطابق محورهای هفت گانه این جایزه بیشترین آثار و پروژه ها در حوزه شهرسازی و معماری و میراث فرهنگی بوده که خود نشان دهنده رویکرد خشت طلایی به موضوع نوسازی و بازسازی محورهای تاریخی بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه بیماری کووید۱۹ که محور ویژه این جایزه بوده ۴۴ اثر داخلی و ۱۶ اثر بین المللی دریافت شده است. در این میان بیشترین اثر داخلی از استان آذربایجان شرقی بوده و در میان مناطق تهران نیز منطقه ۱۶ بیشترین آثار را داشته است.

وی با بیان اینکه رشد تعداد آثار نسبت به دوره های قبل قابل توجه بوده است، افزود: بی تردید این جایزه و سایر جشنواره ها موجب ارتقای رنکینگ بین المللی تهران خواهد شد. امیدواریم با توجه به اقداماتی که انجام شده شاهد ارتقای بیش از پیش در این حوزه باشیم.

افزایش آوارگان و قربانیان سیلاب‌های هند
هم اکنون بخوانید

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه جهانی خشت طلایی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به موضوع دیپلماسی شهری و نقش اثرگذار آن نسبت به دیپلماسی عمومی و غیر شفاف گفت: اقدامات بسیاری در این حوزه انجام شده برای مثال ویدئو مپینگی که برای کشته شدگان دانشگاه کابل انجام شد تاثیر زیادی در روابط دو کشور ایران و افغانستان داشت و موضوع مورد تایید و تشویق نهادهای بین المللی و ملی قرار گرفت. علاوه بر این در یک سال گذشته نمونه های متعددی همچون یادبود کشته شدگان ووهان چین بر اثر شیوع کرونا ویروس منجر به قدردانی چینی ها از ما شد و آنها به پاس این اقدام کمک های خوبی را برای مقابله با کرونا به ما انجام دادند و حتی به شهرداری تهران رقمی را در قالب اقلام بهداشتی کمک کردند که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه های درمانی مورد استفاده قرار گرفت. در ارتباط با سازمان های بین المللی اتفاقات خوبی رقم خورده است و پس از سال ها به توافقاتی رسیدیم که بخشی از آنها اجرایی شده و هزینه های مالی و غیر مالی ما را پذیرفته اند و همکاری می کنند.

وی ادامه داد: در تفاهم نامه خواهرخواندگی با سایر شهرها با پنج شهر مذاکره کردیم که یکی از آنها محقق شد. از سوی دیگر گفت وگو با شهرداران، ابتکار عملی بود که تهران را از انزوا نجات داد و به این ترتیب نشان دادیم که بدون سفر خارجی می توان ارتباط دو سویه و چند سویه برقرار کرد. اینها در نهایت به ارتقای رتبه بین المللی تهران انجامیده و می توانیم از این مسیر از دانش و تجربه شهرها استفاده کنیم. قطعا اگر گشایش های اقتصادی رخ دهد خواهیم دید که این ارتباطات ایجاد شده، تا چه میزان می تواند به حل مشکلات کلانشهر تهران کمک کند.

محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص انتقال تجارب از طریق برگزاری این جشنواره ها گفت: ممکن است انتقال تجارب برای مردم چندان محسوس نباشد اما این فرآیندهای تدریجی پاسخ می دهد و تاثیر خود را نمایان می کند.

درگیری مسلحانه در یک تالار عروسی
هم اکنون بخوانید

وی در خصوص آلودگی هوا گفت: بارها اعلام شده که هوای پاک چندین ذی نفع دارد و حدود ۱۸ دستگاه حقوقی باید وظایف خود را انجام دهند. همه این دستگاه ها تلاش شان کاهش آلودگی هواست. بی تردید موضوع آلودگی موضوعی تخصصی است اما در این زمینه اخیرا با ژاپن مراوداتی داشتیم که دانش ما نسبت به آلودگی را افزایش داده و از سوی دیگر تجهیزاتی نیز آنها به ما داده اند که بخاطر شرایط تحریمی در وارداتش به مشکل خورده ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر اخیر شهردار تهران در کمک به سارایوو برای مقابله با آلودگی هوا گفت: شهردار سارایوو در حوزه ریزگرد و آلاینده های غیر خودرویی از ما کمک خواست که شهردار تهران نیز در پاسخ به او اعلام کرد که حاضر به ارائه کمک هستیم.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه زهیر صباغ پور معاون امور بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران در تشریح اختتامیه خشت طلایی در دوره پنجم گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای رویدادهای بین المللی انتقال تجربیات و ایجاد فضای همکاری است. خشت طلایی با پشتوانه ای که از سال ۱۳۹۳ داشته به برندی در حوزه بین المللی تبدیل شده است. امسال نیز با وجود مشکلات شیوع کرونا این جایزه برگزار می شود. هر چند که قرار بود آبان ماه برگزار شود اما اختتامیه آن هفتم بهمن ماه در برج میلاد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای پنجمین دوره تلاش کردیم با انجام مطالعات و فعالیت های آسیب شناسانه این رویداد را بهتر برگزار کنیم تا دستاوردهای بهتری داشته باشد. در بخش فعالیت های بین المللی شهرداری تهران تلاش شده است که بتوانیم جایگاه شهر تهران را ارتقاء دهیم. شرایط خاص تهران قابلیت بین المللی شدن را دارد و این از نظر مذهبی و دینی و هم از نظر پروژه های انجام شده تحقق پذیر است. در این دوره به کمک مشاوران و بخش های اجرایی تلاش کردیم بتوانیم محورهای جایزه را به نوعی به شکل جامع تر با رویکردهای مشخص تعیین کنیم و شعار ما شهر سالم با اقدامات محلی و اثرات جهانی است. با توجه به کرونا خیلی از پروژه ها در اجرا با مشکل مواجه شدند. با این وجود پروژه های بسیار خوبی را در رویداد ارائه می کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا