تاثیر مسائل سیاست‌های خارجی بر هوای پاک

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در مراسم رونمایی از اعتماد نو به نقل از برنامه جامع اقدام ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با اشاره به اینکه در شهر تهران تاکنون حدود یک سوم روزهای سال هوا آلوده بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه دولت به موضوع گرد و غبار، آلایندگی ناشی از این ذرات نسبت به گذشته کمتر شده است و حتی می‌توان گفت که امسال هیچ روز آلوده‌ای در کشور به‌دلیل گرد و غبار با منشا داخلی نداشتیم این درحالیست که گرد و غبار با منشا خارجی همچنان در کشور پابرجا است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور پتانسیل فراوانی دارند که می‌تواند مشکل‌گشای مسائل کشور باشد، تصریح کرد: هوای سالم، آب سالم و… بخشی از حقوق شهروندی مردم است که برای تامین آن‌ها می‌توان از دانشگاه‌های کشور کمک گرفت. برای مثال ما پروژه احیای دریاچه ارومیه را با کمک دانشگاه‌ها تدوین کردیم. هرچند که تعدادی از دانشگاه‌ها نیز منطق جمع را نمی‌پذیرفتند.

کلانتری ادامه داد: با این حال دولت مصمم به احیای دریاچه ارومیه شد و تا پایان امسال نیز عملیات سخت‌افزاری دریاچه به اتمام می‌رسید و دریاچه احیا خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر آلودگی هوا گفت: مسئولان گاهی می‌گویند که تحریم‌ها نقشی روی هوا ندارد اما به‌هر حال تحریم‌ها  سبب شد که نتوانیم خودروهای فرسوده را جایگزین کنیم. درحال حاضر دو سوم از علت آلودگی هوا به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایعی برمی‌گردد که از مازوت استفاده می‌کنند.

به گفته کلانتری بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه هوای پاک به موضوعات ارزی ارتباط دارد و مسائل سیاست‌های خارجی اثرات خود را در هوای پاک نشان می‌دهد.

خطر انقراض در کمین ۴۰ درصد از گونه‌های گیاهیِ جهان
هم اکنون بخوانید

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

دکمه بازگشت به بالا