افزایش وخامت بخش بهداشت یمن در پی کارشکنی سازمان بهداشت جهانی

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، وزارت بهداشت دولت وفاق ملی یمن نسبت به عواقب تصمیم سازمان بهداشت جهانی برای توقف حمایت فرآورده‌های نفتی از زیرساخت‌های بهداشتی از مارس آتی هشدار داد.

این وزارتخانه تصمیم سازمان بهداشت جهانی را غیر مسؤولانه دانست و تاکید کرد که این اقدام به تعطیلی ۱۴۱ مرکز بهداشتی منجر خواهد شد.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد، در مورد همکاری خود با سازمان بهداشت جهانی که در اوج بحران‌ها مسؤولیت خود را رها کرده، تجدید نظر خواهد کرد.

نجیب القباطی، سخنگوی وزارت بهداشت یمن اظهار کرد: ناتوانی سازمان ملل در انتقال فرآورده‌های نفتی و ادامه داشتن این جریان از شش سال قبل آن به دلیل جنگ و محاصره مستمر یمن به خودی خود ناکامی این سازمان در عمل به تعهدات اصلی است که در قوانین بین‌المللی انسانی لحاظ شده‌اند.

القباطی تاکید کرد: همزمانی این تصمیم سازمان بهداشت جهانی با استمرار توقیف کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی توسط ائتلاف دشمن، سوال‌هایی را درباره زمان و انگیزه اتخاذ چنین تصمیمی ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت یمن افزود: کاهش حمایت نهادهای بین‌المللی وابسته به سازمان ملل از بخش بهداشت در سال ۲۰۲۰ ناتوانی آنها را در رفع نیازهای انسانی و کم فایده بودن کمک‌های ارائه شده از سوی آنها نشان داد و بر این اساس لازم است به جای آنها  سازوکارهای مفیدتری جهت رسیدگی به بزرگترین فاجعه انسانی جهان بررسی شوند.

او با اشاره به اینکه توقف خدمات نجات‌بخش نتیجه قطعی توقف فرآورده‌های نفتی به ویژه در بخش‌های اورژانس، اتاق عمل، مرکز مراقبت‌های ویژه، بخش کودکان، بخش دیالیز، از کار افتادن تجهیزات پزشکی و کارخانه‌های تولید اکسیژن است، سازمان ملل، نهادهای بین‌المللی و به ویژه سازمان جهانی بهداشت مسؤول کامل پیامدهای ناشی از این تصمیم هستند و باید پیش از اینکه فرصت از دست برود، درباره این تصمیم تجدیدنظر شود.

دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان منحل شد
هم اکنون بخوانید

در حال حاضر نیمی از زیرساخت‌های بهداشتی یمن به دلیل جنگ یا بخشی از آنها و یا به شکل کامل تخریب شده‌اند، همچنین حقوق کارمندان این حوزه از بیش از دو سال قبل پرداخت نشده‌اند و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نیز وجود دارد. شیوع بیماری‌های واگیرداری همانند وبا و دیفتری نشان می‌دهد که این بخش تا چه حد آسیب دیده است.

احمد دارس، وزیر نفت دولت صنعاء نیز در کنفرانس مطبوعاتی که شرکت نفت یمن با عنوان “۲۰۲۰ سال سرقت و نقض‌های آشکار حقوق بشر تحت پوشش سازمان ملل” اظهار کرد: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸ هزار تن به قیمت بیش از یک میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ ۲۹.۵ هزار تن نفت خام یمن سرقت شده و به بانک‌های عربستانی منتقل شد.

عصام المتوکل، سخنگوی شرکت نفت یمن در این کنفرانس گفت: در سال گذشته نیروهای دشمن با هدف قرار دادن ۷۲ بار سوخت آنها را به سرقت برده و با وجود اینکه این محموله‌های نفتی مجوز هیئت تحقیق و بررسی سازمان ملل را داشتند، آنها را به زور توقیف کردند.

المتوکل با اشاره به اینکه مجموع نفت خام رسیده به بندر یمن برای مصرف عمومی از ۴۵ درصد از نیاز واقعی آنها فراتر نمی‌رود، گفت: نیروهای دشمن هنوز ۹ کشتی حامل فرآورده‌های نفتی را در توقیف دارند.

سخنگوی شرکت نفت یمن تاکید کرد: سازمان ملل از تمامی توافق‌ها و تعهدات انسانی و بین‌المللی خود چشم‌پوشی کرده و افکار عمومی جهان را فریب داده و در حال حاضر در راستای نیازها و رویکردهای کشورهای متخاصم فعالیت می‌کند. ما این سازمان را مسؤول کامل جرائمی چون محاصره و دزدی دریایی و سایر نقض‌های آشکار و پیامدهای فاجعه‌بار آنها می‌دانیم.

منتظر بازگشت حریری از پاریس می‌مانیم
هم اکنون بخوانید

علاوه بر اینها آمریکا نیز اعلام کرد قصد دارد جنبش انصارالله یمن را به عنوان یک سازمان “تروریستی بیگانه” طبقه‌بندی کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و اتحادیه اروپا نسبت به پیامدهای این تصمیم برای وضعیت انسانی یمن و رسیدن به راه‌حلی برای درگیری‌های یمن هشدار دادند.

همچنین نهادهای غیردولتی و هیئت‌های بین‌المللی هشدار دادند این تصمیم آمریکا ممکن است روند انتقال کمک‌های بشردوستانه به کشور تحت محاصره یمن را مختل کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا