آغاز مرمت سقاخانه قاجاری" عزیز محمد" تا پایان دی

به گزارش ایسنا، نصراله آبادیان با اشاره به قدمت سقاخانه “عزیز محمد” که بیش از ۱۱۰ سال پیش در خیابان فروزش ساخته شده، افزود: این سقا خانه که به دلیل قدمت بنا دچار فرسودگی شده است؛ با نظارت سازمان میراث فرهنگی از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ مرمت خواهد شد.
آبادیان بیان کرد: این بنای قاجاری دارای تزئینات زیبای آیینه کاری در سقف، کاشی کاری های بسیار نفیس با نقش شهدای کربلا ، نمادهای واقعه کربلا ، آب انبار قدیمی، حوضچه آب ، شیر و پاشیر است که به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب شده است.
او ادامه داد: طرح مرمت این سقا خانه در سنوات گذشته تهیه شده و پس از انتخاب پیمانکار مراحل اجرایی آن تا پایان همین ماه آغاز می شود.
به گفته شهردار منطقه ۱۱ این اقدام در راستای بند ۴۱و ۴۶ اعتماد نو به نقل از برنامه ۵ ساله سوم با هدف ارتقای کیفیت سیما و منظر شهر ، ارتقای کیفیت محیطی و احیای بافت و بناهای تاریخی شهر تهران انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱ ،  سقاخانه “عزیز محمد “یکی از سقاخانه‌های زیبا و قدیمی شهر تهران است که با توجه به بحران کم آبی شهر تهران در آن دوران و لزوم وجود سقاخانه ها به عنوان یکی از منابع تأمین آب مردم و نیز یادآوری واقعه کربلا و بستن آب فرات بر روی حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یارانش، بنای سقا خانه  توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال ۱۲۵۶ شمسی ساخته شد و همواره با نور سبز، روشن است و در ایام محرم و صفر با کتیبه‌های سیاه پوشانده می‌شود.

وقوع سیلاب و رانش زمین مرگبار در اندونزی و تیمور شرقی
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا