تاثیرات آشوب های آمریکا بر بازار نفت چیست؟

به گزارش ایسنا، هرچند که شاید با روی کار آمدن بایدن بتوان ثبات را در چشم انداز بازار نفت پیش بینی کرد اما در شرایط فعلی با زیر سوال رفتن دموکراسی مدعی ابرقدرتی دنیا قطعا بازار نفت شاهد نوسان خواهد بود، البته هنوز معلوم نیست یورش طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا چه تاثیری روی بازارهای نفت خواهد گذاشت اما برخی از تحلیلگران معتقدند دولت جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا با تولید نفت مقابله خواهد کرد.

طبق آخرین نرخ اعلام شده، بهای معاملات نفت برنت ۴۰ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۵۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص شب گذشته ۱.۳ درصد صعود کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۳ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۵۱ دلار و شش سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز چهارشنبه با ۱.۴ درصد افزایش بسته شده بود.

جهانبخش امینی – کارشناس ارشد حوزه انرژی – درباره تاثیرات آشوب ها در کنگره آمریکا به ایسنا گفت: در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد که اتفاقات کنگره چه تاثیراتی بر بازار نفت دارد چرا که آنچه در کنگره رخ داده یک موضوعی کاملا روشن نیست و تبعات آن به تصمیمات بعدی منوط می شود.

وی افزود: همانطور که رییس جمهور ایران اعلام کرد تغییر شرایط ایران بستگی به این دارد که آمریکا چگونه عمل کند اگر بدون قید و شررط به برجام بازگردد قطعا محدودیت های فروش نفت ایران کمتر می شود و این مساله بی تاثیر بر بازار نفت نخواهد بود. به عبارت دیگر اگر ایران نیز بدون قید و شرط بتواند تولید را افزایش دهد عدم رشد قیمت نفت را شاهد خواهیم بود.

اعتصاب در ۱۵ فرودگاه بزرگ آمریکا
هم اکنون بخوانید

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند جایگاه قبلی خود را پیدا کند، اظهار کرد: اگر محدودیت ها برطرف شود قطعا این بازار را بدست خواهیم آورد، تجارب قبلی نشان داده زمانی که عرضه انجام شده مشتری نیز وجود داشته و بازارهایی که از دست داده ایم شاید بازگشت آن ها کمی زمان بر باشد اما دور از ذهن نیست.

به گفته امینی، تولید نفت در شیرهای نفتی با قیمت های پایین برای غرب مقرون به صرفه نیست مگر اینکه برخی کشورها بتوانند ارزش را اقزایش دهند که اگر سقف تعیین شده اوپک را نیز درنظر بگیریم این موضوع نیز اتفاق نمی افتد.

وی با بیان اینکه اتفاقات شب گذشته آمریکا تاثیراتی را بر بازار نفت خواهد گذاشت اما نمی توان این تغییرات را پیش بینی کرد، طی یک سال اخیر شاهد شیب تند تغییرات نبودیم به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد که یک اتفاق خاض و فوق العاده ای محقق شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا