از تکنولوژی روز دنیا در کشاورزی عقبیم/ بدون برنامه‌ریزی شعار به عمل تبدیل نمی شود

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مقام معظم رهبری، سال ۱۴۰۰ را به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها نام گذاری کرده‌اند  و این شعار باید چراغ راهی باشد تا ما را در عمل به اهدافی که در نظر داریم برساند، اظهار کرد: شعار امسال شعار عمیقی است و نباید تنها در سربرگ کاغذ ادارات، جلسات وتربیون ها از آن استفاده کرد. بلکه باید براساس این شعار هدف گذاری انجام شود.

وی ادامه داد: برای مثال در بخش کشاورزی باید مشخص کنیم در کجا هستیم و قرار است به کجا برسیم. متاسفانه تاکنون اقتصاد کشور تکیه بر نفت داشته است ولی باید دغدغه سیاست مداران حمایت از تولید داخل، ایجاد اشتغال برای جوانان باشد تا بتوانیم با رفع موانع و پشتیبانی به شعارها جامعه عمل بپوشانیم.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اضافه کرد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۷میلیون تن گندم وارد کشور کردیم. یعنی با وجود اینکه در کشور گندم کاشته می شد ولی هدف و اعتماد نو به نقل از برنامه منسجمی نبود که براساس آن مسئولان ملزومات را تامین کنند و در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. از آن سال به بعد بنا بر این شد که در گندم خودکفا شویم و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید کردند. به همین جهت هدف گذاری  و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی‌های لازم انجام شد، ملزومات مورد نیاز مشخص شد و موانع نیز یکی پس از دیگری برداشته شد که در نهایت سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در گندم خودکفا شدیم.

وی با اشاره به اینکه در وزارت جهاد کشاورزی نقشه راه مشخصی برای تولید محصولات وجود ندارد، گفت: نیازمند اعتماد نو به نقل از برنامه دقیقی در بخش کشاورزی هستیم که مشخص کند تولید براساس نیاز کشور باشد یا صادرات محور؛ یا اینکه به روش سنتی باشد و در صورت نیاز واردات صورت گیرد. بعد از مشخص شدن اعتماد نو به نقل از برنامه موانع و پشتیبانی ها روشن می شود. اگر در جایی نیاز به قانون جدیدی داریم وضع می شود. اگر قوانینی مانع تولید هستند اصلاح خواهند شد. همچنین لازم است سرمایه مازاد افراد به جای مسکن وخودرو در بخش های مختلف تولیدی هدایت شود تا کارآفرینان نیز بتوانند از آن منتفع شوند.

خرید طلا و سکه الان به نغع ماست یا نه؟
هم اکنون بخوانید

ایمانی با اشاره به اینکه با بهره‌وری پایین در تولید مواجه هستیم، گفت: افزایش بهره‌وری نیازمند ملزوماتی است. یکی از موانعی که بر سر راه وجود دارد این است که ما از تکنولوژی روز دنیا در بخش کشاورزی عقبیم. باید بتوانیم از ابزار و ماشین آلات روز دنیا در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: در حقیقت باید الگوی کشت برای بخش کشاورزی تعیین کنیم و دقیقا کشت براساس آن انجام شود. مازاد محصولات را صادر و برخی محصولات را وارد کنیم تا تعادلی در واردات و صادرات صورت بگیرد. در حقیقت بدون اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شعار به عمل تبدیل نمی شود و در حد  شعار باقی می ماند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا