با این میلیونر ۹ ساله آشنا شوید

به گزارش ایسنا، «خبرآنلاین» به نقل از گاردین نوشت: رایان کاجی پسر ۹ ساله‌ای است که در تگزاس آمریکا زندگی می‌کند. او چند سالی است که با فعالیت‌هایش در کانال یوتیوب «دنیای رایان» به ثروتی عظیم دست پیدا کرده است.

رایان در کانالش کاری می‌کند که آرزوی هر کودکی است. جعبه‌های اسباب‌بازی‌های تازه را می‌گیرد، باز می‌کند و با آنها بازی و اظهارنظر می‌کند.

او سال ۲۰۲۰ از یوتیوب حدود ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار پول درآورده است. البته این درآمد یوتیوبی، نوک کوه یخ است و او با فروش اسباب‌بازی‌ و پوشاک  ۲۰۰ میلیون دلار دیگر نیز به جیب زده است.

این شهرت در دنیای کودکان باعث شده که شبکه «نیکلودین» دنبال امضای قرارداد تولید اعتماد نو به نقل از برنامه با او باشد و احتمالا چندین میلیون دلار هم از این قرار به دست خواهد آورد.

زندگی پدر و مادر این کودک چنان تحت تاثیر این فعالیت مجازی قرار گرفت که آنها شهرت خود را از «گوان» به «کاجی» تغییر دادند. کاجی نامی بود که آنها برای فعالیت مجازی پسرشان انتخاب کرده بودند.

کانال یویتوبی این «اینفلوئنسر کودک» بیش از ۴۱ میلیون نفر مشترک دارد و ویدئوهای آن بیش از ۱۲ میلیارد بار دیده شده‌اند. پربازدیدترین ویدئوی این کانال چیزی فراتر از ۲ میلیارد تماشا دارد.

محصولات ناسودمند، درآمد سودمند!

در این میان مشکلاتی هم پیش آمده است. مثلا کمیسیون فدرال تجارت آمریکا پرونده‌ای علیه این خانواده گشوده است و در حال تحقیق درباره کار آنهاست. آنها متهم شده‌اند که اسپانسرهای اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایشان را آن‌طور که باید آشکار نکرده‌اند. یکی از شکایاتی که علیه آنها ثبت شده است، می‌گوید: «حداقل ۹ درصد ویدئوهای آنها اسپانسری دارد که برای تبلیغ محصولش پول پرداخته است؛ محصولی که بازار هدفش کودکان زیر ۷ سال است. افرادی که به دلیل سن پایین توانایی فرق‌گذاشتن میان «تبلیغ» و «معرفی» کالا را ندارند. این تبلیغ‌ها بیشتر برای خوردنی‌های ناسودمند است.»

یکی از راه‌های تحقق جهش تولید حمایت از ورود استارتاپ‌های ایرانی به بورس است
هم اکنون بخوانید

بنجامین باروز استاد روزنامه‌نگاری و مطالعات رسانه در دانشگاه نوادا که درباره ترندهای در حال ظهور و شبکه‌های اجتماعی تحقیق می‌کند، در این‌باره هشدار می‌دهد: «شاید کودکان در مواجهه با «اینفلوئنسرهای کودک» با خطراتی روبه‌رو باشند که پدر و مادر به آنها آگاه و دانا نیستند. رایان در آغاز اینفلوئنسری بود که مورد توجه کمپانی‌های اسباب‌بازی قرار می‌گرفت تا هنگام بازی محصولاتشان را معرفی کند اما حالا خودش به یک برند تبدیل شده است که همه‌جا حضور دارد. این حقیقتی شوکه‌کننده است.»

باروز نخستین بار با پدیده «اینفلوئنسرهای کودک» از طریق فرزندان خودش آشنا شده است که از او می‌خواستند همانند خانواده رایان عمل کند: «با خودم گفتم ماجرا چیست که آنها می‌خواهند مثل خانواده رایان شویم. در خانواده رایان مدام محصولات جدید از راه می‌رسند، باز و مصرف می‌شوند. هر روز اسباب‌بازی تازه‌ای از راه می‌رسد. مصرف‌گرایی مداوم پیامی است که در دل این ویدئوها به گوش بچه‌ها می‌رسد.»

پردرآمدترین یوتیوبرهای سال ۲۰۲۰

در یک سالی که گذشت یوتیوبرهای برتر در مجموع چیزی بیش از ۲۱۱ میلیون دلار درآمد داشته‌اند. این رقمی است که نشریه فوربز در گزارش سالانه خود به آن اشاره کرده است. رتبه نخست که مشخص است و به رایان کاجی تعلق دارد.

نفر دوم هم جوانی ۲۲ ساله به نام جیمی دونالدسن است. او را در یوتیوب با نام «مستربیست» می‌شناسند و در یک سال گذشته ۲۴ میلیون دلار از این شبکه اجتماعی اشتراک ویدئو پول درآورده است. او که تازه به فهرست پولدارهای یوتیوب وارد شده بیش از همه با ویدئوهایی مشهور شد که تولیدشان هزینه زیادی می‌طلبد. بخشیدن تصادفی مبلغی هنگفت به فردی ناشناس و ضبط‌کردن اتفاقات پیش و پس از آن، یکی از تولیدات اوست.

مجموع عرضه سایپا و ایران‌خودرو از 800 هزار دستگاه عبور کرد
هم اکنون بخوانید

در رده سوم پردرآمدهای یوتیوب یک گروه ایستاده‌ است؛ گروهی با نام «دود پرفکت» که در ویدئوهایش از ورزش و بازی‌های گوناگون به عنوان موضوع محوری استفاده می‌کند. اعضای این گروه در یک سال گذشته ۲۳ میلیون از یوتیوب به دست آورده‌اند و کانالشان در این شبکه اجتماعی بیش از ۵۴ میلیون مشترک دارد.

در جایگاه چهارم یکی از قدیمی‌های تولید محتوا در یوتیوب ایستاده است؛ «رت اند لینک». دو نفر با نام‌های رت مک‌لافلین و چارلز لینکلن که از سال ۲۰۱۲ با تاک‌شوهای متفاوت مشغول کارند، با ۲۰ میلیون دلاری که سال پیش از یوتیوب به دست آوردند، نشان دادند که پس از این همه سال هنوز ذائقه مخاطب را به خوبی می‌شناسند.

مارک ادوارد فیشباخ پنجمین نفر فهرست با درآمد ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری است. او با عنوان «مارکی‌پلایر»‌ بازی می‌کند و پول پارو می‌کند. از مشهورترین کارهای او در یوتیوب معرفی بازی «Cry of Fear» در ۳۱ قسمت است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا