معرفی ۹۴ محدوده معدنی امیدبخش / صدور ۱۲ پروانه اکتشاف

به گزارش ایسنا، براساس اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از سال ۱۳۹۲ با هدف اکتشاف ذخایر جدید مساحتی بالغ بر ۱۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور را در قالب مطالعات ۳۴ پهنه ­ اکتشافی در دستور کار قرار داده است، از این مقدار تاکنون ۱۹ پهنه با مساحت بیش از ۴۶ هزار کیلومتر مربع، خاتمه پیدا کرده و منجر به معرفی ۹۴ محدوده امیدبخش با مجموع مساحت ۱۰ هزار کیلومتر مربع شده است.

طبق اعلام این شرکت، حاصل معرفی ۹۴ محدوده امیدبخش، صدور ۱۲ پروانه اکتشاف و دو گواهی کشف است که عملیات اکتشافی در ۱۰ پروانه اکتشافی در حال اجرا است.

باتوجه به هدف اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مبنی بر انجام خدمات در مناطق محروم با هدف توسعه و سرمایه­‌گذاری­‌های آتی، عمده پهنه­‌های اکتشافی در استان‌های محروم کشور همچون سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد و … تعریف شده است.

همچنین در پهنه­‌های باقیمانده نیز که در استان ‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، هرمزگان، مرکزی و کرمان واقع شده ‌اند، عملیات اکتشافی علیرغم شیوع ویروس کرونا، با سرعت تمام در حال انجام است و فاز شناسایی در تمامی آن‌ها خاتمه یافته و در بازه زمانی شش ماهه آتی عملیات پی­‌جویی نیز به پایان خواهد رسید.

علاوه بر پهنه­‌های یاد شده با هدف توسعه فعالیت­‌های معدنی در استان­‌های غربی کشور، برای شش استان کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام، کرمانشاه، چهار محال بختیاری، لرستان و استان فارس، عملیات پتانسیل­‌یابی مواد معدنی نیز تعریف شده که مطالعات لازم برای سه استان کهگیلویه‌ و بویر احمد، ایلام و فارس نهایی شده است.

قول نوبخت و رئیس بانک مرکزی برای پرداخت طلب گندم‌کاران
هم اکنون بخوانید

شایان ذکر است که است در استان کهگیلویه و بویر احمد پتانسیل­‌های مناسبی از مواد معدنی مس، بوکست، فسفات، آهک، عناصرکمیاب، سنگ ساختمانی و سلستین، در شهرستان ممسنی استان فارس آهک، بوکسیت و فسفات و در استان ایلام سنگ تزیینی، بیتومین، خاک صنعتی، نمک، گوگرد و گچ معرفی شده است.

گفتنی است که ایران به لحاظ ذخائر معدنی جزو ۱۰ کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه است و حدود هفت درصد ذخایر معدنی جهان در ایران جای دارد. با توجه به مساحت قابل توجهی از کشور که نیاز به تکمیل اطلاعات اکتشافی سطحی و شناسایی اندیس ‌های احتمالی از معادن مختلف را دارد، پهنه‌های اکتشافی طی سال‌های اخیر با رویکرد تولید داده‌های جدید و استفاده از روش ‌های نوین اکتشاف و همچنین شناسایی و معرفی پتانسیل‌های احتمالی از معادن آتی در دستور کار شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی کشور قرار گرفته است.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا