گرمیجات؛ راهی برای محکم کردن دژ دفاعی بدن در مقابل کرونا

شاید بسیاری از ماها به این توصیه‌ها نیز عمل کردیم و دلخوش شدیم به نوشیدن یک فنجان دمنوش داغ و دبش تا  از شر ویروس کرونا خلاص شویم، اما سوال اینجاست که آیا خوردن خوراکی هایی با طبع گرم می‌تواند محافظی باشد در مقابل ویروس منحوس کرونا یا خیر؟

به گفته یک کارشناس و متخصص تغذیه در کردستان، تاکنون تحقیقاتی علمی و منسجم مبنی بر تاثیر خوراکی‌ها، غذاها و دمنوش‌هایی با طبعی سرد و یا گرم بر کرونا صورت نگرفته و این بحث کاملا به شرایط بدنی افراد بستگی دارد.

سارا فوضی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا مبتلا به کبد چرب، دیابت، کودکانی با نقص ژنتیکی در ایمنی بدن و افراد مبتلا به بیماری‌های اتوایمیون بیشتر از سایر افراد مستعد انواع بیماری‌ها هستند.

وی بر این باور است که مصرف غذاهای مناسب و متناسب با فصل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم التهابی بدن خواهد شد و در فصول سرد سال نیز جدا از بحث بیماری کرونا ویروس، سبب عدم ابتلا به آنفولانزای فصلی و سرماخوردگی خواهد شد.

فوضی عنوان کرد: براساس مطالعات انجام شده در خصوص مصرف برخی از مواد غذایی و طبع آن تناقضات بسیار کمی وجود دارد و بهتر است در صورت استفاده از مواد غذایی با طبع سرد مصلحات غذایی را به آن اضافه کنیم تا طبع مواد غذایی تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که سیستم ایمنی بدن دژ محکمی برای عدم ابتلا به ویروس کرونا محسوب می‌شود؛ اصلاح رژیم غذایی، نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، عدم استفاده از آب سرد، نوشیدن آب هم دمای بدن و مصرف آبمیوه طبیعی در این زمان بسیار موثر است.

فوضی تصریح کرد: “آر ان ای” یا تک رشتەای نوعی مولکول مانند ویروس آنفولانزا است کە از لحاظ قدرت بیماری‌زایی سطح پایینی دارد و قدرت انتشار و واگیری بسیار بالایی دارد که خط اول مقابلە با این ویروس‌ها سیستم ایمنی بدن است و رعایت یک سری موارد سبب تقویت سیستم ایمنی بدن فرد خواهد شد.

وی در خصوص غذاهایی با طبع سرد و گرم افزود: گرمی یا سردی غذاها و خوراکی‌ها بسته به طبع و مزاج افراد متفاوت است، اما با توجه به شرایط فصلی خوردن خوراکی‌ها و غذاهایی با طبع گرم و متناسب با فصول سال بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است.

به گفته این متخصص، خوردن حبوبات در فصول سرد سال که خود منشایی از پروتئین گیاهی، منابع غذایی حاوی روی و منیزیوم و پتاسیم و همچنین ترکیبات سالم به شدت توصیه می‌شود؛ همچنین مصرف سبزیجات متناسب با فصل همچون اسفناج، کلم بروکلی، کلم برگ، چغندر و ترکیباتی همچون کدو حلوایی به شدت توصیه می‌شود.

سارا فوضی بیان کرد: از آنجایی که برخی از این سبزیجات حاوی ویتامین c، ویتامین a و رنگدانه‌هایی همچون بتاکاروتن و آنتوسیانین هستند و همچنین برخی از آن‌ها دارای طبعی سرد هستند بهتر آن است برای از بین بردن سردی اینگونه سبزیجات‌ها از ادویه‌های دارچین، زنجبیل و فلفل سیاه استفاده کرد.

فوضی تاکید کرد: هنگام مصرف ترکیبات غذایی با طبع سرد بهتر آن است که از مصلحات غذایی استفاده کنیم زیرا سیستم ریوی و تنفسی به غذاهایی با طبع سرد حساس است و تقویت سیستم ریوی نیز باید به وسیله مصلحات غذایی انجام شود اما تاکنون تحقیق کامل و منسجمی مبنی بر سرکوب ویروس کرونا به وسیله گرمیجات صورت نگرفته و هنوز صحت علمی آن اثبات نشده است اما خوردن گرمیجات می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

کرونا جان ۵ ایرانی دیگر را گرفت
هم اکنون بخوانید

وی عنوان کرد: در این دوران که ویروس کرونا بسیار شایع است لازم است که سیستم ایمنی خود را تقویت و از خوردن بیش از حد سردیجات به ویژه برای کسانی که خود دارای طبعی سرد هستند و سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن و سایر ارگان‌ها بدن خواهد شد امتناع کنیم.

فوضی اظهار کرد: مصرف مایعات هم دمای بدن، امتناع از مصرف آبمیوەهای صنعتی، مصرف آبمیوەهای طبیعی متناسب با فصل، امتناع از مصرف خوراکی‌های بسیار شیرین همچون شیرینی و شکلات که سم سیستم دفاعی بدن هستند می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی فرد کمک کنند همچنین  رو هم خوری، اختلال در خوردن و عدم تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن می‌تواند در تضعیف سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

به گفته این متخصص، خوردن دو نوع غذا با طبع سرد بە طور همزمان بە مقدار زیاد، خوابیدن طولانی مدت در عصرهای پاییز و زمستان، خوابیدن در غروب پاییز و زمستان بر سرد شدن بیش از حد بدن و افزایش درصد ابتلای افراد به بیماری‌های ویروسی موثر خواهد بود.

سارا فوضی تاکید کرد: از مصرف غذاها، ترکیبات و تنقلاتی همچون چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و غذاهای شور باید به طور جد خودداری شود.

وی بر اهمیت ویتامین‌های گروهB تاکید کرد و گفت: همچنین کمبود ویتامینD بر نقص سیستم ایمنی بدن موثر خواهد بود و لازم است که سطح سرمی ویتامین D در بدن شناسایی و از مکمل‌های رژیمی غذایی ویتامینD استفاده کرد.

این متخصص و کارشناس تغذیه بر این باور است که جدای از بحث ابتلا بە ویروس کرونا خوردن بیش از حد سردیجات در اشخاصی کە دارای طبعی سرد هستند و یا خوردن مواد غذایی به صورت سرد بر روی تمام ارگان‌های بدن تاثیرات منفی و سبب ایجاد بسیاری از بیماری‌ها و تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد و چنانچه سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد بدن بیش از پیش مستعد انواع بیماری‌های التهابی، متابولیک و ویروسی خواهد بود.

سارا فوضی در ادامه سخنان خود افزود: استفاده از دمنوش‌های مناسب گیاهی در فصول سرد سال بسیار موثر است زیرا مصرف دمنوش‌های گیاهی بە دفع سموم از بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.

وی اظهار کرد: گرچه امروزە بازار بحث درباره استفاده از دمنوش‌های گیاهی در بسیاری از منابع و حوزە طب سنتی بسیار داغ است اما تاکنون دلیل و سند کامل و محکمی مبنی بر اثبات این موضوع وجود ندارد کە نشان دهد دمنوش خاصی در درمان کرونا موثر است؛ اما لازم بە ذکر است کە مصرف دمنوش‌های گیاهی در دفع سموم بدن و کاهش علائم التهابی بدن بسیار موثر است.

فوضی تصریح کرد: مصرف دمنوش‌های گیاهی نیازمند شناخت و دانش کافی و نیازمند مشورت با کارشناسان و متخصصان طب سنتی است زیرا ممکن است مصرف دمنوش‌های گیاهی همزمان با مصرف داروهای شیمیایی و داشتن بیماری‌ای خاص تداخل ایجاد کند.

پیام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در آستانه چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب
هم اکنون بخوانید

وی در خصوص معرفی چند دمنوش گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن برای کسانی که از بیماری خاص و زمینه‌ای برخوردار نیستند گفت: دمنوش آویشن شیرازی، دمنوش کاکوتی، دمنوش نعناع، دمنوش نعناع فلفلی، دمنوش پونە کوهی، دمنوش عناب، دمنوش گل گاوزبان ترکیبی از لیمو امانی و عناب، دمنوش شیرین بیان و دمنوش گیاە گل ختمی هم از جملە دمنوش‌های بسیار خوبی است که در حال حاضر که ویروس کووید۱۹ بسیار شایع است تا حدود زیادی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر باشد.

فوضی ورزش کردن را یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست و افزود: هر روز نیم ساعت الی یک ساعت پیاده‌روی، ورزش کردن درخانه، انجام ورزش‌های مخصوص تقویت سیستم تنفسی و انجام صحیح دم و بازدم به تقویت سیستم تنفسی در فرد کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کنترل استرس در این دوران می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشد گفت: نداشتن خواب منظم، استفاده از تلفن همراه و وسایل صوتی و تصویری در هنگام خواب سبب کاهش ترشح ملاتونین و در نتیجه اختلال در خواب خواهد شد.

فوضی اذعان کرد: در فصول سرد سال بهتر است از مصرف غذاهایی با طبع سرد جلوگیری کنید و بیشتر از انواع سوپ‌ها، آش‌ها غذاهای گرم محلی استفاده و چنانچه از غذاهایی با طبع سرد استفاده کردید از منابع مطمئن و معتبر مصلحات غذایی را تهیه کنید تا بدانید که با غذاهای سرد چه ترکیباتی باید مصرف شود تا طبع سرد را به طبع گرم تبدیل کرد.

به گفته وی، خوردن بیش از حد گرمی‌ها بە هیچ‌وجە توصیە نمی‌شود زیرا به شرایط بدنی و طبع و مزاج متفاوت هر فرد بستگی دارد و خوردن بیش از حد گرمیجات در برخی از افراد سبب گرم شدن کبد و ایجاد مشکلاتی در بافت کبدی فرد خواهد شد.

 فوضی رعایت ۳ اصل رایج در طب سنتی را ضروری دانست و افزود: رعایت ۳ اصل تعادل، تنوع، اصل تعادل دریافت کالری حتی در حوزە گرمی‌جات و سردیجات و  حوزە عدم ابتلا بە بیماری‌های ویروسی در هر فصل از سال لازم و ضروری است، توجه به اینکه هر غذایی را بە اندازە مصرف کنیم و میزان سردی و گرمی غذاها را در نظر بگیریم و اطلاعات و دانش لازم در این حوزە را کسب و در هر فصلی خوراکی و غذای مناسب و متناسب با آن فصل را مصرف کنیم زیرا رعایت این ۳ اصل سبب سلامت بدن فرد خواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک زدن، عدم حضور در مهمانی‌ها و تجمعات، عروسی‌ها و مراسم ختم یکی از اصولی‌ترین راه‌ها پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

فوضی در پایان یادآور شد: داشتن رژیم غذایی، مدیریت استرس، مدیریت خواب، خوردن مواد غذایی سالم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد و در حوزە طب سنتی نیز بر رعایت این اصول تاکید شده است؛ اما این موضوع صددرصد نیست و مقالەای در این حوزە ارائە نشدە است؛ اما بهتر آن است برای سلامت بدن خود مصلحات غذایی را رعایت کنیم تا از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا