سازمان‌های بین‌المللی به کنترل کانون‌های گرد و غبار در خاورمیانه کمک کنند

گرد و غبار

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با درخواست کمک از سازمان‌های بین‌المللی در خصوص کنترل کانون‌های گرد و غبار در کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه، گفت: از سازمان‌های بین‌المللی و کسانی که در زمینه محیط زیست و حقوق بشر فعال هستند، می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند تا کشورهایی که باید در بحث محیط زیست وارد شوند و کانون‌های گرد و غبار را کنترل کنند، وظایف خود را انجام دهند.

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه پسماند که امروز (یکشنبه، ۹ تیر) با حضور هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان یکی از استان‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود و قلب تپنده اقتصاد و انرژی کشور است.
وی با اشاره به وضعیت آب در خوزستان بیان کرد: تقریباً ۳۳ درصد از آب‌های جاری کشور در خوزستان قرار دارد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان به نقش کانون‌های خارجی ریزگرد در وضعیت گرد و غبار خوزستان اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد گرد و غبارهای خوزستان با منشأ خارجی از کشورهای عربستان، سوریه، عراق و سایر کشورهای همسایه هستند.
وی بیان کرد: یکی از نیازهای اصلی انسان نیازهای زیست محیطی، ایمنی و بهداشت است اما مشاهده می‌کنیم که به علت فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی در کشورهای همسایه، بحث محیط زیست در این کشورها به اولویت آخر تبدیل شده است و این موضوع موجب شده که نظارت بر محیط زیست به درستی انجام نشود.
حاجی‌زاده ادامه داد: این مسائل باعث شده کشورهای منطقه در بحث کنترل مسائل زیست محیطی به ویژه کانون‌های ریزگرد در کشورهای عراق، سوریه و حتی عربستان اهتمامی نداشته باشند.
وی عنوان کرد: با وجود خشکسالی‌های پی در پی اما در خصوص کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار، سیاست‌های خوبی در نظام داشتیم و با تاکید مقام معظم رهبری و به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است به گونه‌ای که ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان که منشأ ریزگردها بودند، شناسایی شدند و در دو سال اخیر ۴۰ هزار هکتار از این کانون‌ها کنترل شد.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: کنترل این میزان از کانون‌های ریزگرد داخلی از طریق نهال‌کاری، مدیریت مرتع و چرا و آب‌اندازی انجام شده است.
وی بیان کرد: اکنون با توجه به وقوع سیلابی که در ۱۰۰ سال اخیر در خوزستان بی‌سابقه بوده و اقدامات خوبی که در زمینه کنترل ریزگردها انجام شده، بخشی از کانون‌های داخلی کنترل شده است اما در روزهای گذشته ریزگرد با منشأ خارجی فعال شده است.
حاجی‌زاده افزود: پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده نیز شاهد وقوع گرد و غبار با منشأ خارجی در استان خوزستان باشیم.
وی گفت: از سازمان‌های بین‌المللی و کسانی که در زمینه محیط زیست و حقوق بشر فعال هستند می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند تا کشورهایی که باید در بحث محیط زیست وارد شوند و کانون‌های گرد و غبار را کنترل کنند، وظایف خود را انجام دهند.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: جایگاه سازمان‌های بین‌المللی در بحث رسیدگی به مسائل زیست محیطی مخصوصاً در کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه مهم است و ما می‌خواهیم جامعه بین‌المللی در این بخش به ما کمک کند.
انتهای پیام

دولت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را ساماندهی کند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا