عملیات «نصر۹» در یک نگاه

به گزارش ایسنا، منطقه عمومی «حاج عمران» از زمان عملیات «والفجر ۲» و تصرف ارتفاعات حساس منطقه توسط یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران همیشه مورد توجه بعثی‌ها بود و هر چند وقت یک‌بار عملیاتی برای اشغال این ارتفاعات طراحی و اجرا می‌شد.

تقریباً آخرین فعالیت‌های انجام شده در این منطقه به انجام عملیات«نصر ۹» باز می‌گردد که «لشکر ۶۴ پیاده» ارومیه از نیروی زمینی ارتش با چهار گردان به همراهی یک گردان از تیپ تکاور با آگاهی از حضور عناصر منافقین در کنار یگان‌های عراقی طرحی را آماده کردند تا با اجرای آن بتوانند تپه « شهدا » را بار دیگر تصرف کنند.

این عملیات اول آذر ماه سال ۱۳۶۶ با رمز «یا مولای شیعیان(ع)» در منطقه «اربیل» به مدت سه روز اجرا شد و در سوم آذرماه با موفقیت به پایان رسید.

در این عملیات گردان‌های «۱۰۹»، «۱۱۷»، «۱۳۲»و «۱۹۸» لشکر ۶۴ پیاده و گردان «۷۹۵» تیپ «۲۵ تکاور» نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی یگان‌های توپخانه و هوانیروز قهرمان شرکت داشتند.

آزادسازی تپه شهدا در حمله اولیه توسط نیروهای ارتش ایران، کشته و زخمی شدن حدود ۱۸۰۰ نفر از عراقی‌ها به همراه ۸۰ نفر از منافقین و اسارت ۱۰۰ تن از آنها، انهدام سه دستگاه تانک و نفربر، ۱۹ عراده توپ، ۱۰ قبضه خمپاره‌انداز، ۶۰ دستگاه خودرو و بیش از ۴۵۰ قبضه انواع سلاح‌های سبک به همراه ۶ انبار مهمات از عراق و به غنیمت درآمدن تعداد فراوانی جنگ افزار سبک و سنگین و وسایل مخابراتی و مقادیر فراوانی از انواع مهمات از جمله دستاوردهای این عملیات به شمار می‌آید.

خانه‌ای که شده بود «اتاق جنگ»
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =

دکمه بازگشت به بالا