ازدحام و اعتراض در اولین روز/ کرونا در کمین جشنواره/ عکاسان نشست خبری را ترک کردند

نخستین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، اعتراض عکاسان و اهالی رسانه را به دلیل ازدحام و شلوغی نامتعارف خانه جشنواره به همراه داشت.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی و اتفاقات ناامیدکننده‌ای سپری شد. همزمان با ساعات اولیه روز اول جشنواره، پوستر این دوره منتشر شد که با زمینه‌ای لاجوردی تنها بخش انتهایی سیمرغ فجر را به عنوان نماد اصلی جشنواره در خودش جای داده است. از همان ساعات اولیه انتشار پوستر و هویت بصری جشنواره چهلم، انتقادات زیادی به طراحی زشت و بی‌سلیقه‌گی مدیران جشنواره مطرح شد.


ازدحام و تجمع جمعیت از لحظات ابتدایی شروع جشنواره به چشم می‌خورد و هرچه ساعات نمایش فیلم نزدیک‌تر می‌شد جمعیت زیادی بدون رعایت فاصله اجتماعی و بیشتر از گنجایش و ظرفیت مرکز همایش‌های برج میلاد، در سالن اهالی رسانه و منتقدان خودنمایی می‌کردند. 


بی‌نظمی در ورود و خروج عوامل فیلم‌ها و جا ماندن عکاسان از مراسم ابتدایی ورود آنها موجبات اعتراض جمع زیادی از عکاسان را فراهم کرد. 


در شرایطی که مسئولان حوزه سلامت و ستاد ملی مبارزه با کرونا از موج ششم این ویروس منحوس در کشور خبر می‌دهند، جشنواره فیلم فجر در روز نخست به هیچ عنوان به موارد بهداشتی لازم پایبند نبود و با تراکم جمعیت و حضور افراد ناشناس و نامرتبط، زمینه‌ساری خطر ابتلا برای همه حاضران در برج میلاد را فراهم کرده بود. 


اولین سانس از روز اول جشنواره به نمایش فیلم «بیرو» اختصاص داشت که قرار بود در ساعت ۱۳ در سالن اصلی برج میلاد به نمایش درآید. عوامل پرتعداد فیلم سینمایی «بیرو» با وجود جمعیت زیاد حاضر در برج میلاد خیلی سریع ماسک‌های خود را برداشتند و در مقابل دوربین‌ها خودنمایی کردند. 

اکران «خانه دوست کجاست؟» در جشنواره فیلم فجر
هم اکنون بخوانید


در نهایت فیلم «بیرو» به عنوان فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره چهلم با تاخیر برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد و البته مورد استقبال اهالی رسانه و منتقدان واقع نشد. 


نکته عجیب این دوره، برگزاری نشست‌های خبری جشنواره در یک سالن بسیار کوچک با ارتفاع کم است که موجب شده تا شرایط را برای عکاسان و اهالی رسانه بسیار سخت کند. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تمامی نشست‌ها در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شد که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی و در اختیار قرار دادن فضای مناسب برای عکاسان را مهیا می‌ساخت. همین موضوع سبب شد تعدادی از عکاسان به نشانه اعتراض نشست خبری فیلم «مرد بازنده» را ترک کنند.


در سانس دومِ نخستین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به نمایش درآمد که اتفاقا این فیلم هم مورد توجه و اقبال واقع نشد. از قضا فیلم جدید مهدویان به دلیل آنچه که از آن تعبیر به زمان کمِ در اختیار گروه تولید یاد می‌شود، اثری عجولانه و فاقد دقت از آب درآمده و انتقادات زیادی را متوجه کارگردان اثر کرده است. 


مسئولان جشنواره فجر دو سانس شبانه دیگر را برای نمایش فیلم در برج میلاد در نظر گرفته‌اند که مخصوص مهمانان ویژه است و آنطور که اعلام شده خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند از نمایش فیلم‌ها در این دو سانس استفاده کنند. گرچه هنوز به سوال پاسخ داده نشده که لزوم تکرار فیلم‌ها برای مهمانان ویژه جشنواره که البته هنوز مشخص نیستند کدامین گروه‌ها هستند، چیست؟ حال آنکه به‌راحتی می‌شد سانسی را در اختیار فیلم‌های جامانده یا کنار گذاشته شده از جشنواره قرار داد!

دانشجویان بسیجی خطاب به علی‌عسگری: رویه‌ ناصواب حضور نیافتن در دانشگاه‌ها را پایان دهید
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا