افشای زوایای پنهان توافقات فلسطینی و ازسرگیری هماهنگی امنیتی با تل‌آویو

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار جاپ لبنان، برخی منابع موثق اعلام کردند، مسؤولان مصری در جریان اقدامات اخیر برای بازگرداندن تشکیلات به نقش کاربردی‌اش برای هماهنگی‌های امنیتی، اقتصادی و میدانی با دشمن، سعی داشتند اینگونه نشان دهند که این اقدامات همزمان با تلاش‌ها برای آشتی است تا تمامی کارها در چارچوب مشروعیت محمود عباس که نماینده مردم فلسطین است، نمایش داده شوند تا به این ترتیب حماس و حتی برخی طرف‌ها در جنبش فتح را فریب بدهند.

علاوه بر این و به طور غیرمعمول، مسؤولان مصری به محض اینکه تشکیلات خودگردان ازسرگیری روابط خود با رژیم اشغالگر را (به صورت ظاهری) اعلام کرد، بدون مشورت با فتح و حماس و یا اطلاع‌رسانی به آن دو، اقدام به انتشار بیانیه‌ای از طرف آنها کردند که حاکی از شکست مذاکرات دو جنبش جهت رسیدن به یک توافق جدید برای آشتی بود!

یک منبع در حماس در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار اظهار کرد: مصر فریب خود را با دعوت ناگهانی از دو جنبش در حالی که با تشکیلات اعتماد نو به نقل از برنامه دیگری را چیده بود، اجرا کرد. در اصل رام‌الله هفته گذشته پس از سلسله مذاکراتی با برخی از مشاوران جو بایدن، رئیس جمهوری آتی آمریکا و نیز برخی مذاکرات دیگر که از اول ماه جاری میلادی با هدایت میانجی‌هایی اروپایی آغاز شدند، به قاهره اطلاع داده بود که با تصمیم برای ازسرگیری روابط با اشغالگران فاصله دارد.

الاخبار از زمان عادی‌سازی آشکار امارات با رژیم صهیونیستی فاش کرده بود، قاهره به ابوظبی اطلاع داده پیام‌های مثبتی از طرف تشکیلات دریافت کرده که حاکی از قصد تشکیلات برای انصراف تدریجی از موضعگیری‌های رسمی گذشته‌اش همانند فراخواندن سفیر و جنگ رسانه‌ای هستند. پس از آنکه رام‌الله ازسرگیری کامل روابط خود با دشمن را اعلام کرد، همانگونه که حماس شاهد بود، پرده از پرونده آشتی و هر اقدامی در رابطه با برگزاری نشست دوم دبیرکل‌های گروه‌های فلسطینی و پرونده انتخابات کنار رفت. این منبع ادامه یافتن رایزنی‌های دو جنبش را با وجود اینکه مصر اعلام کرده مذاکرات در قاهره ادامه دارند، بعید دانست.

نانسی پلوسی: الحاق اراضی فلسطین به اسرائیل، آینده را به خطر می‌اندازد
هم اکنون بخوانید

شبکه العربیه عربستان به نقل از یک مسؤول فلسطینی اعلام کرد، تشکیلات قصد دارد سفرای خود را به امارات و بحرین بازگرداند، برخی منابع فلسطینی در گفت‌وگو با الاخبار فاش کردند، رایزنی‌هایی از مصر، امارات و بحرین با عباس انجام شده و مسؤولان این کشورها به دنبال جایگزینی محمد دحلان، رهبر جدا شده فتح با عباس نیستند بلکه برای پیشبرد روند صلح تلاش می‌کنند و به زودی حمایت مالی بزرگی از او خواهند کرد تا در مقابل به شروط اسرائیل در رابطه با حقوق خانواده‌های شهدا و اسرا عمل کند.

روزنامه “یسرائیل هیوم” نزدیک به نتانیاهو فاش کرد، حمد بن عیسی، پادشاه بحرین  در دیدار با محمد بن زاید، ولیعهد امارات و عبدالله دوم، پادشاه اردن، پیشنهاد میزبانی نشست سران فلسطین-اسرائیل را برای پیشبرد مذاکرات و روند صلح مطرح کرد.

برخی منابع در حماس اظهار کردند: پیش از این اطلاعاتی به این جنبش رسید دال بر اینکه برخی طرف‌های عربی و بین‌المللی به عباس هشدار دادند اقدام به آشتی موجب فشار و انزوای اقتصادی بیشتری برای تشکیلات خواهد شد و این به منزله تهدیدی واقعی است. در مقابل ازسرگیری روابط و همسویی با عادی‌سازی کشورهای عربی موجب خواهد شد تشکیلات بحران‌های مالی را در مدت کوتاهی پشت سر بگذارد.

گروه‌های فلسطینی خشم خود را از این اقدام که به معنای زیر پا گذاشتن تصمیماتی بود که به اتفاق آرا گرفته شده بودند، ابراز داشتند، در مقابل تشکیلات تلاش کرد با اعلام پرداخت حقوق کامل کارمندان در ابتدای ماه آتی میلادی کمی از این خشم بکاهد. حماس این اقدام را محکوم کرده و جهاد اسلامی آن را کودتایی علیه نتایج نشست‌ها دبیرکل‌ها دانست و تاکید کرد: اتفاقی که رخ داده تفاوتی با عادی‌سازی ندارد بلکه هما سیاستی است که کشورهای عربی را به عادی‌سازی رساند و فرصت و فضایی را برای طرف‌های عادی‌ساز فراهم کرد تا جایی که کار به ائتلاف با اشغالگران و زیر پا گذاشتن تمامی اصول عربی و ملی رسید.

همه‌پرسی کردستان باعث تجزیه کشورهایی در خاورمیانه خواهد شد
هم اکنون بخوانید

همچنین بالن‌های آتش زا و انفجاری به صورت گسترده به سمت شهرک‌های غلاف غزه به پرواز درآمدند. این در حالی است که تعداد مبتلایان به کرونا در نوار غزه طی دو روز گذشته دو برابر شد به ۶۰۰ نفر در روز رسید. یک منبع در محور مقاومت به الاخبار گفت، ارسال بالن‌ها در واقع به معنای اجرای تهدیدهای مقاومت در مورد کرونا است به ویژه که غزه به کمک‌ها و تجهیزات پزشکی بیشتری نیاز دارد. این فشار بر غلاف غزه اعمال خواهد شد و در روزهای آینده بر تعداد بالن‌های ارسالی افزوده خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا