بلینکن: آمریکا باید با روسیه درباره ثبات استراتژیک همکاری کند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت: ما بسیار واضح و روشن سخن می‌گوییم. وقتی روسیه منافع ما را پیش ببرد، با هم کار خواهیم کرد و یکی از آنها ثبات استراتژیک است و قبلا با تمدید توافق نامه نیواستارت این کار را نشان داده‌ایم.

وی افزود: از سوی دیگر، ما قاطعانه در برابر “تجاوز” روسیه و اقدامات دیگری که سعی در تضعیف ائتلاف ما دارد، خواهیم ایستاد.

بلینکن همچنین گفت، خط لوله نورد استریم ۲ که از روسیه به سمت آلمان در حال ساخت است با منافع اتحادیه اروپا مغایرت دارد و می‌تواند تضعیف کننده اوکراین باشد.

بلینکن در نخستین بازدید خود از ناتو افزود، آلمان با وجود مخالفت‌های بیش از یک دهه‌ای آمریکا به دنبال تکمیل این خط لوله است و اعلام کرد، قرار است با هایکو ماس، همتای آلمانی خود دیدار و به بررسی این مساله بپردازد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادامه داد: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شفاف و واضح سخن گفته و بر این باور است که این خط لوله ایده بدی هم برای اروپا و هم برای آمریکاست و در نهایت با اهداف امنیتی اتحادیه اروپا نیز مغایرت دارد.

آنتونی بلینکن افزود: این خط لوله تضعیف کننده منافع اوکراین، لهستان و تعدادی دیگر از شرکا و متحدان نزدیک ماست. قوانین آمریکا، واشنگتن را ملزم می‌کند تا تحریم‌هایی را علیه کمپانی‌هایی که در این پروژه حضور دارند، اعمال کند.

بلینکن همچنین تصریح کرد: زمان احتمالا برای خروج نیروها از افغانستان در مدت زمان معین تنگ باشد.

سه شرکت روس از تحریم‌های آمریکا معاف شدند
هم اکنون بخوانید

وزیر امور خارجه آمریکا بر اهمیت و ضرورت مشورت و همکاری اعضای ناتو در زمینه خروج نیروهای این سازمان از افغانستان تاکید کرد.

به نقل از آناتولی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی اظهارتی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در بروکسل در ارتباط با روند خروج نیروهای این سازمان از افغانستان گفت: در این زمینه ارزیابی‌ها ادامه دارد. من برای مشورت در این مورد به این‌جا آمدم چرا که این وظیفه متحدان است. ما با هم به افغانستان رفته و همکاری کردیم و به موقعش همه باهم آنجا را ترک خواهیم کرد.

وی در این کنفرانس که در حاشیه نشست وزرای امور خارجه ناتو برگزار شد، ادامه داد: در این جا یک واژه مشترک داریم؛ آن‌هم اتحاد است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که خروج کامل نیروها تا زمان موعد یکم مه، سخت خواهد بود. اما آمریکا با توجه به رویکرد هم‌پیمانانش اقدام خواهد کرد.

استولتنبرگ نیز با تاکید بر اهمیت این موضوع، مذاکرات صلح را تنها راه حل مشکلات سیاسی در افغانستان دانست.

وی ضمن ابراز رضایت از ادامه این روند، از طالبان خواست سطح خشونت و میزان حمایت از گروه‌های تروریستی بین‌المللی را کاهش دهد.

استولتنبرگ افزود: نیروهای آمریکایی و ناتو عموما در زمان خود از افغانستان خارج خواهند شد. مذاکرات صلح افغانستان شکننده است اما تنها راه تحقق صلح دائمی در این کشور است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا