صلح پایدار نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و چند جانبه‌گرایی است

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه  بعدازظهر امروز در حاشیه بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) از طریق ویدیوکنفرانس، اظهار کرد: دستیابی به صلح و تولید پایدار به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز نیازمند توجه به همکاری‌های بین المللی و چندجانبه‌گرایی و پرهیز از قلدرمابی است.

وزیر نفت تاکید کرد: امروز در سخنرانی‌ام در نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز به نقش مخرب آمریکا در مقررات جهانی در چهار سال اخیر از جمله در کنوانسیون‌های آب و هوایی، برهم زدن روابط با چین، جنگ تجاری با چین تا روابط دو طرف اقیانوس اطلس و از همه مهمتر خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه ایران به‌ویژه در بخش انرژی پرداختم.

به گفته وی آمریکا دسترسی ما را به درآمدهایمان محدود و از نظر خودش منع کرده و با این شرایط سبب شده است در شرایطی که کرونا بازار جهانی را با رکود روبه‌رو کرده است، ما روزانه ۴۰۰ تن از هموطنان را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دهیم و متاسفانه نمی‌توانیم از اموال و درآمدهای خود برای بهبود زندگی مردم، به‌ویژه اهداف بشردوستانه و بهداشتی – درمانی مردم بهره‌مند شویم.

زنگنه افزود: برخلاف همه فشارهای بین المللی، ما توانستیم صنعت گاز خود را توسعه دهیم و به رکورد ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی دست یابیم و افزون بر آن ۹۵ درصد مردم را زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دهیم.

گاز نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد

طبق اعلام وزارت نفت، در این نشست یوری سنتورین دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف اعلام کرد که گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد، پیش‌بینی شده است سهم گاز طبیعی در سبد سوخت انرژی جهان از ۲۳ درصد کنونی در سال ۲۰۵۰ به ۲۸ درصد برسد.

موافقت وزارت صمت با افزایش خوراک کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای گاز به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا با کاهش همراه شده است، افزود: گاز طبیعی نسبت به دیگر سوخت‌های فسیلی آینده روشنی دارد، پیش‌بینی شده است سهم گاز طبیعی در سبد سوخت انرژی جهان از ۲۳ درصد کنونی در سال ۲۰۵۰ به ۲۸ درصد برسد. 

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف، مجمع کشورهای صادرکننده گاز اکنون به جایگاه خود در بازار انرژی رسیده است و تحلیل‌های این مجمع مورد استناد سازمان‌هایی همانند مجمع بین‌المللی انرژی (IEF)، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر نهادهای بین‌المللی قرار می‌گیرد.

در این نشست همچنین عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر اظهار کرد: قیمت گاز در طول سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونابا کاهش همراه بوده است و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. 

وی گفت: برگشت به زمان پیش از شیوع ویروس کرونا بسیار سخت است و راه درازی برای بازگشت به زمان پیش از این شیوع ویروس وجود دارد.

عطار تصریح کرد: جی‌یی‌سی‌اف نقش مهمی در بازار طبیعی گاز ایفا می‌کند و سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع اذعان دارند.

بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) بعد از ظهر امروز (پنجشنبه،۲۲ آبان‌ماه)  به ریاست دوره‌ای عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایراز طریق ویدیو کنفرانس آغاز شد. وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در این نشست درباره مسائل کنونی مربوط به صنعت گاز و حوزه‌های مرتبط از جمله ژئوپلیتیک، اقتصاد و پایداری انرژی و همچنین درباره افزایش تعداد اعضا، بودجه سالانه، جایزه جدید جی‌ئی‌سی‌اف و ششمین نشست سران جی‌ئی‌سی‌اف در سال ۲۰۲۱ گفت‌وگو می‌کنند.

ارومیه قطب تولید تریلر کشور
هم اکنون بخوانید

در این نشست افزون بر بررسی نشریه‌های جی‌ئی‌سی‌اف، گزارش کوتاه‌مدت سالانه بازار گاز و چشم‌انداز جهانی گاز ۲۰۵۰، بولتن آماری سالانه رونمایی می‌شود.

الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، جمهوری اسلامی ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا، ۱۱ عضو اصلی جی‌یی‌سی‌اف هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، قزاقستان، مالزی، نروژ، عمان، امارات و پرو، به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۶ درصد از تولید گاز جهان، ۷۲ درصد از ذخایر گازی جهان، ۵۵ درصد از سهم انتقال گاز با خط لوله و ۶۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا