عطوان: ملت لبنان بهای نزاع آمریکا و فرانسه در این کشور را می‌پردازند

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم با انتشار یادداشتی درباره استعفای مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مکلف لبنان از تشکیل دولت نوشت: استعفای مصطفی ادیب بر چند نکته اصلی تأکید دارد:

۱ ـ فرقه‌گرایی قدرتمندتر از ابتکار عمل فرانسه است.

۲ ـ امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ثابت کرد که بسیار ساده‌لوح بوده و نسبت به واقعیت صحنه سیاسی لبنان و بحران‌های این کشور ناآگاه است.

۳ ـ میزان فسادی که به بزرگترین اعتیاد نخبگان سیاسی لبنان تبدیل شده است و هیچ درمانی جز ریشه کردن برای آن وجود ندارد.

۴ ـ قرار گرفتن منطقه در آستانه جنگ آمریکایی که لبنان نمی‌تواند از این جنگ دور باشد.

ماکرون با لبنان به عنوان یک مستعمره فرانسه برخورد می‌کند و او می‌خواست که ادیب دولتی با مشخصات مد نظر فرانسه تشکیل دهد، طوری که انگار لبنان امارت “مونت کارلو” است نه بخشی از یک منطقه بی‌ثبات به نام خاورمیانه و به همین دلیل بدون در نظر گرفتن دلایل ذکر شده، شکست اجتناب ناپذیر بوده است.

نزاع در خاک لبنان، نزاعی آمریکایی-فرانسوی بوده و هست؛ فرانسه خواهان حداقل سطح ثبات برای حفظ نفوذ خود است و این در حالی است که آمریکا دقیقاً برعکس آن عمل می‌کند، یعنی درصدد تشدید تنش‌های فرقه‌ای، افزایش رنج اقتصادی مردم لبنان و رساندن آنها به مرحله گرسنگی و قحطی و سپس به زانو درآوردن آنها و خلع سلاح حزب‌الله لبنان با جنگ یا به شکل مسالمت‌آمیز است.

با تصمیم آمریکا ثبات در لبنان ممنوع است و تنها چیزی که مجاز است جنگ و درگیری داخلی است.

نتایج اولیه انتخابات افغانستان به‌زودی اعلام می‌شود
هم اکنون بخوانید

اکنون در لبنان سناریوهای عراق، سوریه، لیبی و یمن مو به مو اجرا می‌شود؛ یعنی نان در مقابل کنار گذاشتن سلاح. در غیر این صورت قحطی، مواد منفجره، قتل و کشتار، خودروهای بمب‌گذاری شده، جنگ و فرقه‌گرایی در انتظار لبنان خواهد بود.

این تصادفی نبود که فرستادگان آمریکا به بیروت، مانند دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا و دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به محض ترک بیروت توسط ماکرون، با دست نشانده‌هایشان ملاقات کردند و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های عملیاتی خود را برای تضعیف ابتکار عمل بازگشت رئیس جمهور فرانسه به مستعمره خود و تلاش وی برای ازسرگیری نفوذ کشورش در آن مطرح کردند.

پس از انتقاد و حمله شدید دو روز پیش سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی علیه ایران و حزب الله در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، متوجه شدیم مصطفی ادیب که سعد حریری، “نماینده عربستان در لبنان” (نخست‌وزیر سابق لبنان) ، محل رجوع اصلی وی است، در تشکیل دولت شکست خواهد خورد و لبنان به سمت هرج و مرج و خلأ قانون اساسی پیش می‌رود.

پادشاه سعودی زمانی که گفت انفجار بیروت در راستای تحمیل سلطه حزب‌الله بر تصمیم گیری سیاسی در لبنان به زور سلاح رخ داد، کاملاً با طرح آمریکا همسو گشت. ملک سلمان همچنین بر ضرورت خلع سلاح حزب‌الله برای برقراری ثبات و آسایش در لبنان تأکید کرد؛ این اظهارات در واقع چراغ سبزی به هم‌پیمانان ریاض در لبنان بود تا اقدام به مانع‌تراشی در مسیر ابتکار عمل فرانسه کنند.

منطقه در آستانه جنگ است و ممکن است که در چهل روز باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاقاتی در منطقه غرب آسیا رخ دهد و بسیاری از ناظران غربی بعید نمی‌دانند دونالد ترامپ که طناب شکست روز به روز به گردن او نزدیک‌تر می‌شود، دست به ماجرا جویی در این منطقه علیه ایران یا لبنان به دلیل حزب‌الله بزند.

لبنان: توافق دریایی با اسرائیل ۲۶ یا ۲۷ اکتبر انجام می‌شود
هم اکنون بخوانید

اکنون سؤال مهمتر این است که آیا ماکرون از ابتکار عمل خود صرف نظر کرده و شکست خورده و سرافکنده در مقابل پیروزی آمریکا از لبنان خارج خواهد شد؟ یا اینکه او این ابتکار عمل را بازنویسی خواهد کرد؟

اما آنچه مسلم بوده این است که مردم لبنان با همه فرقه‌های خود به دلیل درگیری بین این فیل‌ها در سرزمین خود و منافع اسرائیل، هزینه‌های قابل توجهی را برای امنیت و ثبات و معاش خود پرداخت خواهند کرد و به همین دلیل برای برخی از فرزندان آنها عجیب نیست که سوار قایق‌های مرگ شوند تا به پناهگاهی امن در اروپا برسند.

طرح آمریکا در منطقه تاج‌گذاری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر به عنوان امپراتور بدون رقیب است و به همین دلیل است که لبنان به دلایلی که قبلاً ذکر کردیم در بطن طوفان ایستاده است و میشل عون، رئیس جمهوری این کشور که گفته است لبنان به جهنم می‌رود، بر نکته مهم و درستی تأکید کرد که مجادله با او درباره این پیشگویی دشوار است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا