پیشنهادهای هنری در روزهای کرونایی

گزارش ایسنا، مروری دارد بر برخی از نمایشگاه‌هایی که به صورت مجازی و حضوری در این ایام برپا هستند.

**********

  • ملاقات در کارگاه در گالری هما 

نمایشگاه انفرادی چیدمان «ملاقات در کارگاه» با آثاری از صبا منوچهری تا ۳۱ مرداد ماه در گالری هما برقرار است.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۶ الی ۲۰ فراهم است. 

گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک واقع شده است. 

  • روایت یک عکاس از انقلاب تا جنگ در مرکز نبشی

نمایش «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیومحور در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ از تاریخ سوم مردادماه در مرکز نبشی افتتاح می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.

هر بخش از این نمایشگاه بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­‌شود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناهشان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­‌ها بود، این دومین نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.

هر دو بخش نمایشگاه، با دوربین صیاد ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت­‌های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه­‌ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­‌ها آماده می‌شدند، برخی از نگاتیوها انتخاب و به همراه تعدادی از «کنتاکت­شیت»­های اسکن­‌شده‌­ی آرشیو عکاس  ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می‌­ماند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده‌اند.

هم­‌زمان با بخش دوم این نمایشگاه، از کتاب عکس­‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌­شود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است،  نمایش داده می‌­شود.

بخش اول این نمایشگاه با موضوع عکس‌های انقلاب از ۳ تا ۲۸ مردادماه در مرکز نبشی برگزار می‌­شود. این نمایشگاه در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب و روزهای جمعه از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب امکان بازدید دارد.

مرکز نبشی در خیابان ویلا، نبش کوچه‌ی خسرو، پلاک ۵۱ واقع شده است. 

  • «صد اثر، صد هنرمند» در گالری گلستان

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» که رویداد تابستانی گالری گلستان محسوب می شود، به دلیل شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور، در فضای مجازی برپا می‌شود.

این نمایشگاه از دهم مرداد تا اول مهر ماه «صد اثر صد هنرمند» در وب سایت و اینستاگرام گالری گلستان میزبان علاقه‌مندان به هنر و البته خریداران آثار هنری است. در این نمایشگاه ٢٨٢ اثر منتخب شده به نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) چگونه تقیه می کرد؟
هم اکنون بخوانید

در این مجموعه آثاری از پرویز کلانتری، رضا مافی، فرامرز پیلارام، پروانه اعتمادی، ناصر اویسی، اردشیر محصص، کامبیز درمبخش و … نیز به نمایش گذاشته شده است.

قیمت آثار از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود، اما میانگین قیمت‌ها حدود یک تا پنج میلیون تومان است‌. گران‌ترین اثر هم ۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

  • نمایش آثار هنرمند افغانستانی در گالری آرتیبیشن

نمایش آثار علیخان عبداللهی، هنرمند افغانستانی تا روز یکشنبه (۱۹ مرداد ماه) در گالری آرتیبیشن برقرار است.

 علیخان عبداللهی در یکی از روستاهای ولایت اروزگان، در مرکز افغانستان و در همسایگی بامیان مرکز پیکره‌های بودایی متولد شد. او در سال ۶۷ به ایران مهاجرت می‌کند و در طول معاشرت اتفاقی‌اش با افرادی چون حسن حاضرمشار و کامبیز درم‌بخش به مجسمه‌سازی علاقه‌مند می‌شود.

مجسمه‌های او به مرور خواهان پیدا می‌کنند و به فروش می‌رسند، همین اتفاق خوشایند باعث می‌شود علیخان با شور بیشتر به ساخت مجسمه‌هایش اهتمام ورزد تا آنجا که هنرش را در نمایشگاه‌هایی در ایران و دیگر کشورها به نمایش می‌گذارد و اکنون مجسمه‌هایش را در گالری آرتیبیشن به نمایش درمی‌آورد.

علاقمندان به بازدید از آثار این هنرمند می‌توانند در تاریخ مذکور به گالری آرتیبیشن در خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده‌به همت، گل‌نبی(غرب)، میدان احمدی‌روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان قندی(دریا)، پلاک ۶ مراجعه کنند. 

همچنین آثار این نمایشگاه برای علاقه‌مندانی که در تهران سکونت ندارند به‌صورت آنلاین در سایت آرتیبیشن به نشانی Artibition.net به نمایش گذاشته می‌شود.

  • نمایشگاهی برای بیماران سرطانی

نقاشی های اهدا شده توسط هنرمندان و نیکوکاران به گالری بهنام وابسته به موسسه خیریه بهنام دهش پور در سایت این گالری به فروش ویژه گذاشته شده است.

با توجه به دشوار تر و حساس تر شدن شرایط درمانی بیماران مبتلا به سرطان در دوران کرونا و لزوم حمایت بیشتر از آنها، این موسسه خیریه برای دعوت از خیرین و نیکوکاران بیش از ۳۰۰ اثر هنری اهدا شده به گالری بهنام را از طریق وب سایت گالری بهنام به فروش ویژه می رساند.

تمام عواید حاصل از فروش این آثار، صرف هزینه دارو و درمان بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه می شود.

آثار به نمایش در آمده در این رویداد، شامل نقاشی های اهدا شده توسط زنده یاد مریم کیهانی و خیر هایده قبادیان و همچنین هنرمندان  به موسسه خیریه بهنام دهش پور است. 

این رویداد انسان دوستانه و خیرخواهانه، روز پنجشنبه (۱۶ مردادماه) در وب موسسه خیریه بهنام دهش پور به نشانی
 behnamcharity.org.ir/gallery/shop 
افتتاح می شود.
 

  • دو نمایشگاه هنری در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی زهرا امیر یگانه با عنوان «آبرُفت» و نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه با عنوان «سخت پوست» تا ۲۲ مرداد ماه در گالری شیرین برگزار هستند. 

خاطره ای با حضور شجریان، مرادخانی و قربانی
هم اکنون بخوانید

در نمایشگاه گروهی «سخت پوست» آثار هنرمندانی همچون شهریار احمدی، حمیدرضا اندرز، محمود بخشی، وحید چمانی، رضا درخشانی، آزاده رزاقدوست، ایمان صفایی، شهرام کریمی، مقداد لرپور، کریم نصر و سپیده نوری به نمایش گذاشته شده است.

امکان بازدید از این نمایشگاه در روزهای هفته (به غیر از دوشنبه‌ها) از ساعت ۱۱ الی ۱۹ و جمعه‌ها ۱۶ الی ۲۰ فراهم شده است. در روزهای هفته امکان بازدید با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است.

گالری شیرین در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره ۵ واقع شده است.

  • نمایشگاه مجازی عکس پرتره‌های بهزاد شیشه‌گران

بهزاد شیشه‌گران، نقاش و طراح گرافیک در روزهایی که آمار ابتلای به کرونا افزایش یافته و هر روز جان بسیاری از هموطنانمان را می‌گیرد، با طراحی عکس پرتره‌هایی از خودش و در واقع با زبان هنر به پویش «#من_ماسک_می‌زنم» پیوسته است.

شیشه‌گران که قرار است این مجموعه آثار خود را به صورت مجازی و در شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارد، در این زمینه به ایسنا گفته است: با توجه به گسترش روزافزون بیماری کووید _ ۱۹ و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نیز فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ استفاده از ماسک بر آن شدم تا عکس پرتره‌های خودم را سوژه نمایشگاه مجازی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان«من ماسک می‌زنم» کنم.

او یادآور شد: بر این اساس از پنجشنبه ۹ تا ۱۹ مرداد ۱۳۹۹، هر روز ساعت ۱۰ صبح یک اثر در اینستاگرام، فیس بوک و تلگرام به نمایش درخواهد آمد تا به عنوان عضوی کوچک از جامعه تجسمی کشور به پویش ملی با همین نام پیوسته باشم.

  • نمایشگاه «روی کاغذ» در گالری اعتماد

نمایشگاه «روی کاغذ» با مجموعه‌ای از آثار طراحی و نقاشی از روز جمعه (۲۳ خرداد ماه) در گالری اعتماد برگزار شده و تا ۲۴ مرداد ماه نیز ادامه دارد.

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار طراحی و نقاشی از هنرمندان منتخب که همگی روی کاغذ یا مقوا انجام شده‌اند، به نمایش گذاشته می‌شود.

ساعت بازدید از این نمایشگاه هر روز (به غیر از دوشنبه‌ها) از ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها ۳ تا ۲۰ فراهم است.

گالری اعتماد در میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا