نمایندگان پشت به پشت فعالان گردشگری هستند

«محمدرضا دشتی اردکانی» رییس فراکسیون گردشگری مجلس در نشست مجمع نمایندگان مجلس با فعالان گردشگری استان یزد که امروز پنجشنبه در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد، با بیان این که گردشگری فارغ از نگاه‌های سیاسی است، از نبود اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای مشخص در حوزه گردشگری گلایه کرد و گفت: آیا فعالان گردشگری ما برای یزد، سند آمایش گردشگری دارند؟

وی به وجود ضعف‌های قانونی در کشور اشاره کرد و گفت: شما فعالان گردشگری و بخش خصوصی باید در زمینه سند آمایش، گردشگری را مورد نظر قرار دهید.

وی به اهمیت توسعه گردشگری سلامت در یزد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: باور داریم که گردشگری می‌تواند محور توسعه کشور باشد، از طرفی در حال حاضر که مباحث گردشگری ناشی از کرونا تعطیل است ولی آیا برای توسعه و تقویت زیرساخت‌ها فکری شده است؟ در این شرایط باید برای یافتن راهکارهای برون رفت از این مسئله، بیاندیشیدیم.

این مسئول با تاکید بر این که یزد ظرفیت تبدیل شدن به محور گردشگری کشور را دارد، تصریح کرد: نسبت به پیگیری مشکلات همه فعالان گردشگری و رفع نواقص و ضعف‌های قانونی اقدام می‌کنیم و مطالبه فعالان گردشگری مبنی بر ارتباط گیری با مسئولان کشوری مانند رئیس کل بانک مرکزی و حتی رئیس جمهوری نیز در صورت لزوم دنبال خواهد شد.

تقویت دیپلماسی گردشگری در دستور کار فراکسیون گردشگری

«محمد صالح جوکار» دبیر فراکسیون گردشگری مجلس هم با بیان این که ایجاد این فراکسیون، زمینه خوبی برای تقویت مشارکت بخش خصوصی است، خواستار گفت‌وگو و ارائه راهکارهایی به منظور تدوین راهبردهای اساسی شد و گفت: نقش ما در مجلس در سایه تعامل نمایندگان، منجر به اقداماتی اساسی فارغ از نگاه سیاسی خواهد شد.

وی به فرصت غنی ثبت جهانی یزد به عنوان بستری برای توسعه گردشگری این استان اشاره کرد و گفت: جایگاه یزد در حوزه گردشگری نشان دهنده هم‌افزایی خوب بخش خصوصی و دولتی است و تقویت این رویکرد می‌تواند باعث شناخته شدن جایگاه یزد و این میراث عظیم گذشتگانمان شود.

جوکار خواستار برگزاری جلسات بیشتری در حوزه بازرگانی و صنعت شد و گفت: دیپلماسی گردشگری در دنیا نقش مهمی دارد و شاید در زمینه دیپلماسی سیاسی دچار مشکلاتی باشیم اما با تقویت ظرفیت گردشگری می‌توانیم به عنوان یکی از اهداف فراکسیون گردشگری مجلس بپردازیم.

وی حمایت از بخش خصوصی را مطابق مفاد قانونی را  یادآور شد و گفت: دولت نباید در حوزه بخش خصوصی، تصدی‌گری کند بلکه نظارت و مدیریت و نگاه کلان به این مسئله بر عهده دولت است و اقتصاد مقاومتی نیز متکی به مردم است، به همین منظور برای توسعه این صنعت به دنبال رفع خلاهای قانونی دراین زمینه هستیم.

تعطیلی پنج شنبه‌ها را دنبال خواهیم کرد

جوکار تعطیلی دو روز پایانی هفته را نیازمند استدلال‌ها و توجیهات قانونی برشمرد و گفت: باید برای تحقق این مسئله در حوزه گردشگری، ماده قانونی ارائه و پژوهش‌های کشورهای دیگر را با در نظر گرفتن مزایای آن‌ها انجام دهیم که در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند در حین پیگیری از طریق فراکسیون و نمایندگان، به تحقق این امر کمک کند.

وی به کاهش چشمگیر بازدهی کار در کشور اشاره کرد و پیگیری این مسئله را برای تحقق تعطیلی دو روز پایانی هفته یادآور شد.

وی همچنین با اشاره به نیاز کشور به اعتماد نو به نقل از برنامه جامع گردشگری، تصریح کرد: این مسئله را با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و با استفاده از ظرفیت‌های مجلس دنبال خواهیم کرد.

این مسئول به بی‌ثباتی بازرگانی خارجی، واردات و صادرات به دنبال تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای و ناپایدار اشاره کرد و گفت: این تصمیمات صدمات زیادی را به اقتصاد ما زده لذا لازم است تا در صنعت گردشگری اعتماد نو به نقل از برنامه جامعی داشته باشیم.

«ماداگاسکار» به دانشجوها تخفیف می‌دهد
هم اکنون بخوانید

وی به پیگیری مشکلات حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: کرونا دائمی نیست لذا همزمان با مقابله با مشکلات این بیماری، پیشنهادات بخش خصوصی که منجر به رونق صنعت گردشگری خواهد شد و این صنعت نیمه جان را احیا خواهد کرد را بررسی خواهم کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس از جایگاه صنعت گردشگری در زمینه اقتصاد یاد کرد و گفت: آمار بیکاری در استان یزد افزایش یافته و نخبگان هم در حال رفتن از استان هستند در حالی که توسعه گردشگری می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان و نخبگان شود.

وی با بیان این که صنعت گردشگری می‌تواند وضعیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها را نیز بهبود بخشد، اظهار کرد: هر چند که یزد در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اما گردشگری می‌تواند پاسخی به نیازهای اشتغال استان و جلوگیری از خروج نخبگان با ایجاد موج اشتغال فراوان در این حوزه باشد.

این مسئول از پیگیری استان در زمینه درآمد و هزینه‌های دریافتی مالیات برای هزینه کرد در استان نیز خبر داد و نسبت به رفع مشکلات صنعت گردشگری از سوی نمایندگان استان اعلام آمادگی کرد.

صنعت و گردشگری متاثر از تصمیمات عجولانه دولت

«محمدرضا قمی» رئیس اتاق بازرگانی یزد هم استفاده از ظرفیت نمایندگان در استان را ضروری خواند و گفت: یکی از مشکلات مهم صنعت گردشگری تصمیمات عجولانه و هیجانی دولت به محض سخت شدن شرایط در کشور است که همین تصمیمات کوتاه مدت و بی ثبات در جامعه اقتصادی نیز به کررات تغییر می‌کند و همه صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مشکلاتی را به بار می‌آورد.

وی به مشکلات موجود در زمینه غربالگری کارت‌های بازرگانی و بازگشت ارز از صادرات کشور و به خصوص یزد اشاره کرد و ادامه داد: گردشگری در استان یزد یکی از فعالیت‌های اقتصادی جدی است که زحمات و اهتمام زیادی برای جایگاه کنونی آن صرف شده است و در این شرایط نیز نیاز جدی به کمک‌های واقعی مسئولان و نمایندگان دارد.

این مسئول از نمایندگان خواستار پیگیری جدی مشکلات این صنعت شد و تاکید کرد: گردشگری در صورت آسیب دیدگی توان بازیابی خود به این زودی‌ها را نخواهد داشت و دچار خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد شد.

تریبون مجلس حامی فعالام گردشگری باشد

«محسن حاجی سعید» رییس کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور نیز در این نشست، با اشاره به این که نمایندگان فارغ از نگاه و جناح سیاسی باید حامی گردشگری باشند، تصریح کرد: باید تریبون مجلس حامی فعالان گردشگری باشد تا بعضی از دیدگاه‌های اشتباه مبنی بر حمایت نکردن نمایندگان و مجلس از این صنعت را در اذهان فعالان گردشگری بهبود بخشد.

وی جایگاه برتر یزد در حوزه گردشگری براساس معیارهای متعدد را نشان دهنده‌ی همگرایی و تعامل بخش خصوصی و دولت دانست و با اشاره به موضوع تعطیلی پنج شنبه‌ها، تصریح کرد: تعطیلات پایان هفته یک روزه‌ی استان‌ها، در تهران دو روزه است و این مسئله نشان می‌دهد که پایتخت نشینان دغدغه تعطیلات دو روزه دیگر استانها را ندارند.

وی افزایش راندمان کاری در کشورهای توسعه یافته دنیا و تحقق تعطیلات دو روزه در بازه حدود یک قرن در دنیا را یادآور شد و گفت: این تعطیلات مطالبه بخش کارمند و کارگر است در حالی که در حال تبدیل شدن به مطالبه‌ای سطحی و رو به فراموشی است و جای تعجب دارد که هنوز برای این مطالبه عمومی، گفتمانی در مجلس نشده و اتفاقی نیفتاده است، در حالی کشور ما هنوز به جمع بندی نرسیده که مطالبه مسئولان کشورهایی چون نیوزلند به افزایش تعطیلات پایان هفته تا سه روز پیش می‌رود.

جامعه فرهنگی خودش را «اپوزیسیون» می‌داند/ دوره‌ای که هنرمندان همه چیز را انکار می‌کردند و زیر میز می‌زدند، تمام شده/ از فقدان گفتمان رنج می‌بریم
هم اکنون بخوانید

وی با بیان این که فارغ از دولت این مسئله نیاز به حمایت مجلس دارد، در این زمینه خواستار برگزاری جلسات کارشناسی شد و گفت: تبدیل یزد به منطقه آزاد گردشگری هم مسئله مهمی پس از ثبت جهانی یزد است که باید برای آن جلسات تخصصی با نمایندگان برگزار شود.

به گفته حاجی سعید، بیمه راهنمایان گردشگری، اعطای تسهیلات به این قشر و از دست رفتن نیروی متخصص از مهمترین مشکلاتی است که نمایندگان باید آن را پیگیری و رفع کنند.

خلاء وجود اتاق گردشگری در کشور

«اصغر نبیل» رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی یزد هم ضمن مرور مشکلات این صنعت به دنبال شیوع کرونا، اظهار کرد: اتاق بازرگانی براساس تعاریف قانونی، پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه است به عبارتی هر سه قوه باید از مشاوره این اتاق بهره‌مند شوند، در حالی که امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی با ارائه آماری از صنعت گردشگری و رکود این صنعت به دنبال شیوع کرونا، خواستار اهتمام مجلس در اختصاص کرسی و جایگاهی به این صنعت در اتاق بازرگانی شد و گفت: اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی هنوز عنوان و کرسی مخصوصی برای صنعت گردشگری ندارد، در حالی که اصناف، تعاون و صنعت و معدن همگی پایگاه مشخصی دارند.

این مسئول به نبود تشکل منسجمی در حوزه صنعت گردشگری و پییگری مشکلات این صنعت از سوی نمایندگان اشاره کرد و گفت: برای رونق گردشگری در بحران کنونی و همچنین صرفه جویی در مصرف بنزین در این بازه زمانی، ارائه بسته‌های تشویقی و تخفیفاتی در حوزه حمل و نقل و سفر، دریافت نکردن مالیات و ارزش افزوده از واحدهای اقامتی و عوارض خروج از کشور و تخفیفاتی در حوزه هزینه صدور ویزا از گردشگران خارجی، راهکارهایی است که می‌تواند به نجات گردشگری کشور و حفظ آن منتج شود.

وی گردشگری را صنعتی حساس دانست و گفت: گردشگری نمی‌تواند همزمان با تغییرات نرخ تورم، تغییر کند چرا که حاشیه سود در این صنعت کم و صنعتی حساس و هزینه‌بر است و اگر حمایت مالی نشود، نابود خواهد شد.

نمایندگان، فرهنگ گردشگری را نهادینه کنند

«محمد زاده رحمانی» مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی یزد نیز ضمن اشاره به پیگیری‌های استانداری در رفع مشکلات فعالان گردشگری به خصوص در زمینه تسهیلات و مسائل بانکی، خواستار کمک نمایندگان به نهادینه کردن فرهنگ گردشگری شد و گفت: خوشبختانه رییس قوه قضائیه در بدو ورود به یزد با یادآوری مسئله گردشگری یزد، بار زیادی را در این زمینه برداشتند اما همچنان برخی از تنگ نظری‌ها با ترس از آسیب های فرهنگی گردشگری وجود دارد.

وی خواستار پیگیری نمایندگان در زمینه تمرکززدایی و تفویض اختیار با توجه به تبصره ۱۸ بند الف قانون اعتماد نو به نقل از برنامه و بودجه در زمینه ارائه تسهیلات به حوزه گردشگری شد.

«محمد مهدی شرافت» دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد نیز با اشاره به ضرورت مدیریت مقصد و تنوع بخشی محصول در حوزه گردشگری، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کرونا نباید صرفاً به دنبال دوران پسا کرونا باشیم بلکه باید برای نجات گردشگری در این بحران نیز اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفده =

دکمه بازگشت به بالا