جان‌های زیادی که هر روز در سوریه از دست می‌روند

به گزارش ایسنا، به نقل از گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از دمشق و ژنو، وخامت روزافزون شرایط اقتصادی، عوارض تحریمهای گسترش یافته، بحران در حال تشدید بیماری کووید-۱۹ و درگیری ادامه دار در بخشهایی از سوریه در دهمین سالگرد آغاز مخاصمات در این کشور، میلیونها سوری را به سوی فقیرتر شدن و گرسنگی می‌راند.

نیازهای بشردوستانه در سراسر این کشور همین الان هم عظیم است و با سرعت در حال اشباع نمودن ظرفیتهای موجود است.

در این میان، شدیدترین بحران اقتصادی از زمان آغاز مخاصمات در سوریه اوضاع را وخیم تر کرده است.

رییس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دمشق، فیلیپ اشپوئری، میگوید: «علاوه بر یک دهه مخاصمه پایان ناپذیر و خشن، مردم سوریه در چند ماه اخیر دچار یک کابوس اقتصادی بوده‌اند. بر اساس یک تخمین محافظه کارانه، اکنون صدها هزار نفر از جمعیت آسیب پذیر سوریه به سوی فقر و گرسنگی رانده می‌شوند. ما به عنوان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همراه با هلال احمر سوریه کمکهای خود را به مردم، از جمله به شکننده‌ترین گروههای ایشان، افزایش خواهیم داد.» 

ماهها آشفتگی اقتصادی در کشور همسایه، لبنان و عوارض همه گیری ویروس کرونا در کنار تمهیدات اتخاذ شده برای ریشه کن نمودن شیوع این ویروس باعث افزایش شدید قیمتها و کاهش شدید ارزش لیره سوریه شده است. این اتفاقات منجر به زنجیره‌ای از آثاری مختلف بر کسب و کار و درآمد مردم شده است.

در ماه می سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) واحد امنیت اقتصادی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ۱۲۵ خانواده سوری (با جمعیت ۸۷۵ نفر) که پیشتر تحت حمایت این سازمان بودند درباره عواقب اقتصادی بیماری کووید-۱۹ انجام داد.

تقریبا ۹۰ درصد خانواده‌هایی که از طرف کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ایشان تماس گرفته شد، از دست دادن شغل یا منابع مالی در ماههای اخیر را گزارش نمودند و ۷۰ درصد هم هیچ پس اندازی برای گذر از این شرایط ندارند.

واکنش کرملین به خبر سفر بشار اسد به روسیه
هم اکنون بخوانید

این بحران اقتصادی در شرایطی رخ می‌دهد که پیشینه نیازهای فراوان بشردوستانه در سراسر سوریه، از جمله در خطوط مقدم درگیری هر روز باعث خسارات جانی به غیر نظامیان می‌گردد.

دهها هزار بازداشت شده‌اند، مفقود هستند یا از سرنوشتشان خبری در دست نیست. خانواده‌ها از هم جدا افتاده‌اند، زنان و کودکان در اردوگاههای آوارگان گیر افتاده‌اند و شهرها، مدارس و بیمارستانها که ویران شده‌اند. مردم در نتیجه بارها آوارگی دست جمعی و تلاش مداوم برای زنده ماندن خسته و درمانده شده‌اند.

امروز بیشتر از هر زمانی دیگری مردم در سراسر سوریه نیازمند کمکهای بشردوستانه بی غرض هستند که بر اساس سنجش نیازهای میدانی تامین و به شکلی مستقل به دستشان برسد.

به گفته فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه خاورمیانه و نزدیک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ «ما به سرعت نیازمند دسترسی مناسب و سیاسی نشده به تمام کسانی هستیم که درگیر مخاصمه هستند؛ عدم وجود این دسترسی هر روز به قیمت جان انسانها تمام می‌شود.  ادلب نمونه‌ای از این بحران ادامه دار و عمیق است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیازمند دسترسی برای افزایش فعالیتهایش در کنار سایر شرکای خود در نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است. سوری‌ها نمی‌باید گروگان تعارضات سیاسی و تاخیر های مرگبار در راه ارایه کمکهای نجات بخش باشند.»

مانند میلیونها سوری در سایر مناطق این کشور، باور بر این است که ۴ میلیون نفر در منطقه ادلب آواره شده‌اند و بر اساس گزارشها، خیلی از این آوارگان طی سالیان اخیر بارها آواره شده‌اند. در سوریه، تعداد آوارگان حداقل ۶ میلیون نفر است. میلیونها نفر دیگر هم در کشورهای همسایه و خارج از سوریه آواره‌اند.

همه‌پرسی کردستان باعث تجزیه کشورهایی در خاورمیانه خواهد شد
هم اکنون بخوانید

سرنوشت کسانی که بعد از آوارگی به سرزمین خود باز می‌گردند موجب نگرانی عظیم است. طی یک سال اخیر، حدود ۵۰۰ هزار نفر از آوارگان داخلی و خارجی به خانه‌های خود بازگشته‌اند. این افراد شجاعانه خطرهای عظیم ناشی از زمینهای آلوده به تسلیحات و زیرساختهای ویران را به جان خریده‌اند تا زندگی و جامعه خود را از نو بسازند. به عنوان بخشی از پشتیبانی گسترده برای بازسازی پایدار تمام سوریه، این مردم باید مورد حمایت قرار گیرند.

سرنوشت کسانی که خانواده‌هایشان هنوز منتظر بازگشتشان هستند موضوع حیاتی دیگری در سوریه امروز است. برای دهها هزار خانواده‌ای که بستگان مفقود دارند، بازسازی زندگی به طور خاصی سخت است. سوای غم و اندوه بی خبری از سرنوشت و مکان اعضای مفقود خانواده، این خانواده‌ها با نیازهای مضاعف اقتصادی، اداری، قانونی، روانشناختی، و روانی-اجتماعی حاصل از مفقود شدن اعضای خانواده شان رو در رو هستند.

واکنشی قوی از سوی جامعه جهانی، طرفین درگیری، و گروههای بشردوستانه می‌تواند به نیازهای خانواده‌ها از قبیل حق آگاهی از سرنوشت عزیزانشان پاسخ دهد.

در ماههای پیش رو، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، همراه با هلال احمر سوریه و سایر شرکای نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، عملیات بشردوستانه خود را در سوریه افزایش خواهد داد تا ضمن ادامه فعالیتهای محوری نجات بخش خود، از گروههای آسیب پذیر از پس لرزهای بحران اقتصادی پشتیبانی کند.

فعالیتهای محوری صلیب سرخ جهانی شامل انجام تعمیرات اضطراری زیرساختهای آبرسانی، توزیع خوراک و غذای گرم به صورت روزانه به نیازمندان، و پشتیبانی از خدمات درمانی جوامع و اردوگاههای آوارگان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا