چند پرسش درباره شورای صنفی و نظام‌نامه اکران

به گزارش ایسنا، نیمه اسفند سال ۹۸ محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرده بود، نظام‌نامه اکران که دچار تغییرات اساسی هم شده تا اکران «سنجیده‌تری» را برای سال ۹۹ رقم بزند، به زودی نهایی شده و ابلاغ می‌شود، اما ادامه‌دار شدن شیوع کرونا و افزایش بحرانی که منجر به تعطیلی چند ماهه سینماها شد، همه چیز را تغییر داد. برهمین اساس ضرورت داشت نظام‌نامه هم مطابق با شرایط خاص اکران در سال جدید تنظیم شود.

اما این نظام‌نامه هنوز ابلاغ نشده و اگرچه شورای صنفی جدید در سازمان سینمایی تشکیل شده، هنوز به طور رسمی اعلام نشده که آیا به صورت خاص و موردی برای اکران تصمیم‌گیری‌ شده و می‌شود یا براساس نظام‌نامه؟ و اگر مورد دوم ملاک است کدام نظام‌نامه محور تصمیم‌گیری است؟

در این باره مرتضی شایسته، رییس، یا طبق تغییرات جدید، دبیر شورای صنفی نمایش، در پاسخ به اینکه آیا نظام‌نامه اکران سال ۹۹ ابلاغ شده است؟ به ایسنا گفت: تقریبا بله و هفته آینده به طور رسمی منتشر می‌شود.

البته درباره نظام‌نامه اکران و شورای صنفی نمایش سوال‌ها و ابهام‌هایی وجود دارد که در میان سینماگران هم مطرح است و در چند روز گذشته برخی سینماداران و پخش‌کنندگان هم در تماس با ایسنا آن‌ها را مطرح کرده‌اند، ولی تاکنون واکنشی نسبت به آن‌ها نشان داده نشده و پیگیری‌های ایسنا هم معمولا از سوی مدیران مربوط به دلایل مختلف بی‌پاسخ مانده است.

از جمله سوال‌هایی که درباره شورای صنفی نمایش مطرح می‌شود، این است که آیا این شورا بدون حضور نماینده‌ای از کانون کارگردانان رسمیت صنفی دارد؟‌ بویژه آنکه پیگیری از کانون کارگردانان خانه سینما نشان می‌دهد، در دو جلسه اخیر این شورا که برای اکران دو فیلم جدید تصمیم‌گیری شد، از این کانون دعوتی نشده بود.

کشف و ضبط کوزه سفالی ۲۵۰۰ ساله از حفاران غیر‌مجاز در بابلسر
هم اکنون بخوانید

سوال دوم اینکه چرا جلسه این شورا در خانه سینما تشکیل نشده است؟

دیگر آنکه معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی پس از حاشیه‌های ابتدایی انتخابات شورای صنفی نمایش که خانه سینما در بیانیه‌ای تند آن را مورد تایید این نهاد صنفی قرار نداد، در گفت‌وگویی اعلام کرده بود، سازمان سینمایی اختلافی با خانه سینما ندارد و حتی رییس سازمان سینمایی هم  در توییتی به این مسئله اشاره کرد.

طباطبایی‌نژاد همچنین اظهار کرده بود، برداشت‌ها درباره انتخابات شورا فقط یک سوءتفاهم بوده که ظرف یکی دو روز آینده به طور کامل برطرف می‌شود و هیچ مانعی نیست که انتخابات شورای صنفی نمایش مجدداً برگزار شود، چون هدف سازمان سینمایی ایجاد آرامش در سینما است، اما الان ۴۰ روز گذشته و نه «سوءتفاهم» برطرف شده، نه انتخاباتی تکرار شده و نه آرامش ایجاد شده است که نمونه آن را نحوه بازگشایی سینماها، اعتراض سینماداران، پروسه اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» و اطلاعیه‌ اخیر سازمان سینمایی مبنی بر جایگزینی دو فیلم دیگر می‌توان دانست.

به‌جز شورای صنفی نمایش درباره نظام‌نامه اکران هم به نظر می‌رسد ابهام و نقطه‌نظراتی وجود دارد که چون هنوز منتشر نشده نمی‌توان درباره آن با قطعیت اظهار نظر کرد، اما برخی سینماگران ایرادهایی را از جمله “قرعه کشی” نسبت به آن مطرح می‌کنند.

 درباره نظام‌نامه اکران سال ۹۹، طباطبایی‌نژاد پیش‌تر به ایسنا گفته بود: برای تدوین و نهایی کردن آن ده‌ها ساعت‌ جلسه با دست‌اندکاران مختلف و مرتبط برگزار شده است. در این نظام‌نامه یک نکته محل اشکال برخی دوستان بود و قرعه‌کشی آن را عقبگرد به دهه ۶۰ می‌دانستند که این هم ناشی از عدم اشراف به موضوع‌های مختلف نظام‌نامه بود. این کار در دهه ۶۰ به شکلی دیگر اجرا می‌شد که مزایا و معایبی هم داشت، اما آنچه در قرعه‌کشی جدید لحاظ شده با تجربه قبلی فرق دارد، چون هر سبد قرعه شرایط خاصی دارد و به اصطلاح الّا بختکی قرعه کشی انجام نمی‌شود. ما برای این کار چند نظام کنترلی داریم. 

آشنایی با یک غذای سنتی نوروزی در منطقه زواره‌ اصفهان
هم اکنون بخوانید

اما سوالی که درباره این نظام‌نامه وجود دارد و در تماس با ایسنا هم مطرح شده، این است که چرا پس از چهار ماه تعطیلی سینماها و البته پیش از آنکه دو فیلم برای اولین اکران سال انتخاب شوند، نظام‌نامه به طور قطعی و نهایی ابلاغ نشده است؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + یازده =

دکمه بازگشت به بالا