پیوند میان حوزه مسجد و قرآن دچار انقطاع شده/ پویش‌های نمایشگاه قرآن امسال بر اساس ادبیات «امید» طراحی شد

نشست خبری بیست و ‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و ‌نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز (سه‌شنبه ۲۳ فروردین) در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ برگزار شد.


«علیرضا معاف» معاون وزیر ‌ارشاد و رییس نمایشگاه قرآن در این نشست با بیان اینکه این دوره نمایشگاه با شعار «کتاب امید و آرامش» و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) آغاز می‌شود، گفت: شعار نمایشگاه امسال به گفت و گو گذاشته شد و با توجه به نیاز و ظرفیت‌های جامعه قرآنی و کشور به شعار قرآن کتاب امید و آرامش رسیدیم و همه پویش‌ها هم بر اساس ادبیات امید طراحی شد.


او در ادامه به ادوار این رویداد اشاره کرد و گفت: این ادوار برگزاری نشان دهنده اهتمام به توسعه فرهنگ و‌ فعالیت‌های قرآنی است و اینکه یک رویداد بزرگ قرآنی توانسته به عدد ۲۹ برسد، نشان‌گر این اهتمام است.


معاف با اشاره به پاندمی ‌کرونا و‌ تلخی‌هایی که بر حوزه فرهنگ و‌ قرآن وارد کرد، یادآور شد: امسال نمایشگاه قرآن و کتاب به دستور رییس جمهور و‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت حضوری برگزار می‌شود.


رییس نمایشگاه قرآن با تاکید بر اینکه «نمایشگاه قرآن اتفاقی چند جانبه و ‌جذاب محسوب شده و تفرجگاه دینی مردم است» از اتخاذ تدابیری برای برپایی این دوره نمایشگاه با محیطی با نشاط‌تر و خانواده محورتر خبر داد و گفت: این دوره از نمایشگاه تا ۹ اردیبهشت پذیرای مردم در مصلای امام خمینی خواهد بود.


معاف همچنین با اشاره به شعار نمایشگاه بیست و نهم گفت: امروز در جامعه بیش از هر زمان دیگری به امید‌بخشی و‌ امید‌آفرینی و یاس‌زدایی نیازمندیم؛ قرآن «کتاب امید» است و‌ باید نشان دهیم که این کتاب امیدبخشی است. چنان‌که در قرآن بیان می‌شود، با هر سختی راحتی است و‌ ما در انتظار گشایش‌ها و‌ امیدها هستیم.


او با اشاره به طراحی بخشی با عنوان «امین قرآن» در نمایشگاه در راستای توجه به ابعاد قرآنی رهبر معظم انقلاب و‌ امام خمینی و‌ همچنین بخش «فرهنگ دانش بنیان و فضای مجازی و سایبری» در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال جاری نیز گفت: از طرفی توجه به نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه در این نمایشگاه در قالب بخشی مجزا مدنظر است. به طور کلی ۴۵ بخش در نمایشگاه امسال تعبیه شده و‌ برنامه‌ریزی‌های متکثری برای آن‌ها انجام شده است.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ ادامه داد: در این دوره همچنین بخشی تحت عنوان «ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه داریم» و‌ در آن بیست و ‌ششمین دوره آیین تکریم خادمان نهج البلاغه و صحیفیه سجادیه همزمان با آیین اختتامیه برگزار می‌شود.

قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال انجام شد/ شروع مسابقات از هفتم مهر ماه با 12 تیم
هم اکنون بخوانید


معاف در ادامه با تاکید بر اینکه «در نمایشگاه امسال بیش از ۸۰ نوع نوآوری و ابتکار داریم.» گفت: در راستای رسیدن به نوآوری و ابتکارات امسال کمیته محتوایی هم طراحی کردیم که در آن شعار نمایشگاه با همکاری شهرداری و صدا و سیما اطلاع‌رسانی شده است. علاوه بر این‌ها، نمایشگاه مجازی هم در کنار نمایشگاه حضوری برقرار شده است تا ساکنان غیر تهرانی و‌ علاقه‌مندان بیشتری بتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند.


او همچنین یادآور شد: برنامه خادمان قرآن نیز در نمایشگاه امسال برگزار می‌شود؛ بر این اساس، دو هزار نامزد معرفی شده از سوی موسسات توسط کمیته ارزیابی بررسی و تجلیل می‌شوند. در کنار این موضوع، ما ۳۶ میلیون نوجوان داریم که بر اساس سلایق و علایق آن‌ها، تلاش کردیم بین بازی و‌ مفاهیم قرآنی پیوند برقرار کنیم ‌در نتیجه در بخش نوجوان نمایشگاه نوجوانان می‌توانند از ۱۵ بازی مبتنی بر مفاهیم دینی و‌ ارزشی استفاده کنند.


رییس نمایشگاه قرآن یکی از بخش‌های دیگر نمایشگاه را تغییرات محتوایی در بخش کودک با عنوان «باغ آیات» خواند و گفت: کودکان در فضای تعاملی و حسی با ۸ آیتم قرار می‌گیرند و‌ مباحث قرآنی و‌ دینی را می‌شنوند. همچنین برخی از سلبریتی‌های انیمیشینی در این فضا بازسازی شده است.


معاف خاطرنشان کرد: همچنین در نمایشگاه امسال، بخش مسجد جامعه‌پرداز و‌ تمدن‌ساز در فضای سه هزار متر مربع تعبیه شده است. چراکه امروز بین حوزه مسجد و قرآن انقطاع صورت گرفته و‌ نیازمند پیوند بین این دو هستیم.


او ادامه داد: بخش مشاوره یکی دیگر از بخش‌های جذاب نمایشگاه است که ادوار گذشته نشان دهنده استقبال از این بخش است. امروزه مردم به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند اما نیازهایشان تامین نمی‌شود بر این اساس در این بخش مشاوره‌های قرآن بنیان توسط اساتید این حوزه ارائه می‌شود.


معاون وزیر فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی ‌یکی دیگر از اتفاقات نوآورانه امسال را حضور مستقل میراث فرهنگی و‌ گردشگری در قالب بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی خواند که در دو هزار  متر مربع نام آوران این حوزه حضور پیدا می‌کنند و گفت: امسال بخش هنر و صنایع دستی تفکیک شده و‌در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. بخش بین الملل نمایشگاه نیز با استفاده از وبینارهای موضوعی و‌ مفهومی‌ با موضوعاتی چون تقریب و دیپلماسی قرآنی و… و با همکاری ۲۰ کشور برگزار می‌شود.


معاف با تاکید بر اینکه «این دولت اهتمام ویژه به دیپلماسی در ارتباط با کشورهای همسایه دارد و این در دستور کار نمایشگاه است.» درباره بخش مکتوب نمایشگاه قرآن گفت: ۱۰۰ ناشر مرتبط در بخش مکتوب نمایشگاه حضور دارند. امسال به آسیب‌های حوزه نشر مکتوب توجه داشتیم و می‌خواستیم آسیب‌های وارده به این حوزه از طریق برگزاری نمایشگاه جبران شود.

یک کولبر و شوتی به هم چه می‌گویند؟
هم اکنون بخوانید


او در ادامه با بیان اینکه «بخش نهادها و‌ سازمان‌های دولتی و ‌حاکمیتی جزو بخش‌های مهم نمایشگاه است» گفت: در همین راستا، ‌مراکزی چون دارالقرآن در نمایشگاه حضور دارند و‌دستاوردهای خود را ارائه می‌کنند. همچنین صدها نهادها و‌ موسسات مردمی ‌قرآنی در نمایشگاه حضور دارند و قرار است در دو بخش موسسات مردمی‌ و‌ حاکمیتی و‌ دولتی خدمات به مردم ارائه شود. در بخش عفاف و‌ حجاب آیتم‌هایی مانند نذر حجاب و حجاب اولی‌ها تعبیه شده و این بخش امسال کارکرد فروشگاهی صرف ندارد و قرار است فرهنگ‌سازی حیا و‌ حجاب صورت گیرد.


معاف با اشاره به راه‌اندازی بخش جدیدی با عنوان الگوهای فرهنگی که ویژه والدین است ‌و در آن والدین با تبعات محصولات مثبت و ‌منفی در فضای مجازی آشنا می‌شوند، گفت: بخش آیین‌ها و نغمات دینی و ‌قرآنی نیز دایر است و آثار برتر در این حوزه داوری و تجلیل می‌شوند. بخش دانشگاهی و راه یافتگان هم در این دوره نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان است.


رئیس نمایشگاه قرآن او‌ با اشاره به فعالیت بخش ترجمه قرآن در این دوره که در آن از مرکز ملی ترجمه قرآن ر‌ونمایی می‌شود، گفت: البته این مرکز به صورت منظم وجود نداشته و‌ همانطور که مرکز طبع و ‌نشر قرآن داریم، مرکز ترجمه قرآن هم در وزارت ارشاد تاسیس شده و ‌در نمایشگاه رونمایی می‌شود.


معاف خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه خدماتی چون تعویض قرآن نیز برای مخاطبان انجام خواهد شد. تلاش ما این است که لذت معنوی برای خانواده‌ها در نمایشگاه‌ها فراهم شود.


او همچنین با اشاره به زنده نگاه داشتن یاد شهید سلیمانی، گفت: مرد میدان قرآن حاج قاسم سلیمانی بود؛ در نمایشگاه قرآن امسال با محوریت طراحی سه پوستر، یاد ایشان گرامی‌ داشته می‌شود، چون می‌خواستیم در این نمایشگاه یاد و ردپای ایشان را داشته باشیم.


«محمدمهدی عزیزی» قائم نمایشگاه هم درباره بخش مجازی توضیحاتی داد و گفت: تمامی‌ خدمات فیزیکی در نمایشگاه دربستر مجازی هم ارایه می‌شود و محتواهای ویژه نوجوانان طراحی شده است. همچنین امسال برای نخستین بار تلویزیون اینترنتی هم طراحی شده و‌ کارشناسان درباره موضوعات مختلف گفت‌و‌گو می‌کنند. همچنین محافل و‌ نشست‌های فیزیکی هم به صورت زنده از بستر مجازی پخش می‌شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا