صدای کارکنان نفت این‌بار از بالای چوبه‌دار!

به‌گزارش ایسنا، روز چهارشنبه ٢١ خردادماه یک جوان اهوازی به نام عمران محمدی روشن، خود را در محدوده چاه نفتی شماره ۱۹ در میدان نفتی یادآوران به دار آویخت. ابتدا اعلام شد او به دلیل عدم پرداخت حقوق ماهیانه از سوی پیمانکار خود را به دار آویخته است اما مؤسسه نظم آفرینان ایمان در واکنش به این موضوع با انتشار اطلاعیه‌ای که در سایت وزارت نفت نیز منتشر شده است، جزییاتی درباره فعالیت‌های مرحوم روشنی مقدم ارائه داد و اعلام کرد که پرداخت حقوق کارکنان شرکت فقط شش روز به تاخیر افتاده است که نمی‌تواند دلیل خودکشی باشد.

در این اطلاعیه آمده است: “حقوق و مزایای ماه اسفند و عیدی و سنوات مرحوم محمدی‌روشن به‌طور کامل و براساس قانون کار و قرارداد منعقده پرداخت شده است که مدارک روزهای حضور ایشان در محل کار و اسناد پرداختی در پیوست یک ارائه شده است. در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ قرارداد ایشان به دلیل یک مشکل شخصی تمدید نشد و بازگشت به محل کار ایشان منوط به حل آن مشکل شد که بر اساس مدارک موجود که در صورت نیاز قابل ارائه است، متعاقبا مرحوم به‌مدت ۲۱ روز در مؤسسه شفا تحت مداوا قرار گرفته و پس از طی این دوران با مساعدت این مؤسسه به محل کار خود بازگشته است.

لازم به ذکر است که موعد پرداخت حقوق اردیبهشت، بر اساس روال در پانزدهم ماه بعد یعنی نیمه خرداد بوده است که تا به امروز با شش روز تاخیر و دیرکرد مواجه شده است؛ حال قضاوت با افکار عمومی و وجدان‌های بیدار است که آیا شش روز دیرکرد می‌تواند انگیزه‌ای برای ارتکاب به خودکشی آن هم در محل کار باشد؟ قطعاً علل و عوامل و انگیزه وقوع این حادثه تلخ را باید در جای دیگری به جز محیط کار جست و ضروری است بار دیگر متذکر شویم که علل و عوامل وقوع این حادثه تلخ ارتباطی به محیط کار و مسائل کاری ندارد.

علت ریزش قیمت طلا در بازار‌های جهانی چیست؟
هم اکنون بخوانید

همچنین مؤسسه نظم‌آفرینان ایمان کلیه مدارک و مستندات موجود و مورد درخواست مقامات قضایی را تحویل مسئولین ذی‌ربط داده است. این مؤسسه خود را مؤظف به ادای تمامی حق و حقوق قانونی در قبال همکار مرحوم و خانواده محترم ایشان دانسته و از انجام هیچ وظیفه‌ای فروگذار نخواهد کرد. “

دستور ویژه زنگنه برای پیگیری حادثه

این موضوع تا آنجا پیش رفت که وزیر نفت در حکمی محمدرضا شمسایی، مشاور امور عمرانی خود را برای پیگیری علت واقعی حادثه خودکشی یکی از کارکنان شاغل در شرکت پیمانکاری دست دوم تأسیسات میدان نفتی یادآوران مأمور کرد تا موضوع را از جوانب مختلف بررسی و گزارش آن را به همراه پیشنهاد خود ارائه کند. در این حکم آمده است: “با توجه به حادثه تاسف‌بار خودکشی یکی از کارکنان حراستی شاغل در یکی از پیمانکاران دست دوم در منطقه یادآوران، بدینوسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌شود که به اتفاق آقای فهیمی‌تبار، مدیرکل منابع انسانی وزارتخانه، با فوریت برای شناخت علت واقعی حادثه، نسبت به بررسی میدانی موضوع از جوانب مختلف و کسب اطلاعات از دستگاه‌ها و مقامات مرتبط، اقدام کرده و نتیجه را همراه با پیشنهاد، مستقیماً به اینجانب گزارش نمایید. علاوه بر این، ضمن دلجویی حضوری از بازماندگان محترم مرحوم عمران روشنی‌مقدم، لطفاً مراتب تسلیت اینجانب را نیز به ایشان ابلاغ فرمایید.”

حقوق، علت خودکشی کارگر شرکت نفتی نبوده است

روز گذشته نیز ارسلان غمگین – مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان – در این باره به ایسنا گفت: بررسی‌های اولیه درباره خودکشی کارگر شرکت نفتی در هویزه نشان می‌دهد که مساله پرداخت حقوق، علت خودکشی نیست و دستگاه قضا بهتر می‌تواند در خصوص علت خودکشی اظهار نظر کند.

سرنوشت ۹ میلیارد دلار واردات با نرخ دولتی کاملا مشخص است
هم اکنون بخوانید

به‌گفته وی، آخرین حقوق این فرد در تاریخ ۱۸ اردیبهشتماه به وی پرداخت شده بود که البته مربوط به حقوق ماه فروردین بوده است و یک ماه حقوق معوق که مربوط به اردیبهشت‌ماه است باید از سوی شرکت به وی پرداخت می‌شد.

با این وجود، همکاران مرحوم در مصاحبه‌هایی که تاکنون با رسانه‌های مختلف داشته‌اند، به مشکلات معیشتی وی اشاره کردند و بعضا گفته شده که قراردادهایی که پیمانکار با آن‌ها منعقده کرده رویه درستی نداشته و موجب اعتراض آن‌ها نیز شده است.

به گزارش ایسنا، در مجموع از سویی نمی‌توان مشکلات مالی و اقتصادی کارکنان را به طور کامل نادیده گرفت و از سوی دیگر خودکشی برای تاخیر شش روزه حقوق نیز چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد و آنچه مسلم است کلاف بی سر و ته این ماجراست که برای روشن شدن جوانب آن باید منتظر بررسی دستور وزیر نفت به مشاور امور عمرانی خود را برای پیگیری علت واقعی حادثه خودکشی ماند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا