راهنمای کامل خرید و آموزش فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که می‌دانید، حدود ۶۰ درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است. علاوه بر این، آب فوایدی برای بدن انسان دارد، مثلا از سفت شدن مفصل‌ها جلوگیری می‌کند، دمای بدن را نرمال نگه می‌دارد، از بافت‌های حساس محافظت می‌نماید و باعث دفع ترکیبات مضر از بدن می‌شود.


با توجه به فوایدی که بیان کردیم و طبق نظر پزشکان بهتر است که هر فرد روزی ۶ تا ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم بنوشد. یعنی آب آشامیدنی باید بدون هیچ‌گونه، میکروب، باکتری، ناخالصی و املاح مضر باشد. امروزه اکثر مردم به آب لوله کشی دسترسی دارند. اما گاهی به دلیل فرسوده بودن سیستم لوله کشی شهری، ممکن است سرب یا هرگونه ناخالصی وارد آب شود و برای بدن مضر باشد.


 


خوشبختانه دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، به کمک فیلترهایی که دارند، این املاح و میکروب‌ها را به طور کامل تصفیه می‌کنند. تا بتوان به سادگی یک لیوان آب کاملا سالم و تمیز نوشید. در این مطلب قصد داریم ، انواع فیلترهای دستگاه تصفیه آب را به شما معرفی کنیم. تا هنگام خریدن دستگاه تصفیه آب، به سادگی بتوانید یک دستگاه کاملا مناسب را انتخاب کنید.


فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟


فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب خانگی ابعاد، اندازه و ظاهر تقریبا یکسانی دارند و در میان دستگاه نصب می‌شوند. فیلترها معمولا با هماهنگی که دارند کار فیلتر کردن و تصفیه آب را انجام می‌دهند. جالب است که کارایی هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت بوده، انا هدف نهایی آن‌ها از بین بردن آلودگی‌های آب است. برخی از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی دارای ۵ فیلتر و برخی دارای ۱۰ فیلتر هستند، که تعداد آن‌ها با توجه به خواست و سلیقه مشتری است.


دستگاه تصفیه آب از اجزا مختلفی تشکیل شده، که فیلترها یکی از اصلی‌ترین اجزای آن هستند. چرا می‌گوییم اصلی، زیرا یک دستگاه تصفیه آب بدون فیلتر مانند یک اتومبیل بدون بنزین است. فیلترها وظیفه دارند تا آب لوله کشی را کاملا تصفیه کنند تا زلال شوند. برای درک بهتر عملکرد فیلترها توصیه می‌شود یک لیوان آب تصفیه شده را با یک لیوان آب تصفیه نشده مقایسه کنید. تا تفاوت رنگ، بو و مزه این دو لیوان را متوجه شوید.


54


 انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب


 همانطور که گفتیم دستگاه تصفیه آب از فیلترهای متفاوتی تشکیل شده، که عملکرد هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. به همین دلیل می‌خواهیم عملکرد هر کدام از آن‌ها را توضیح دهیم:

اعزام دومین کشتی حفاری ترکیه به دریای سیاه
هم اکنون بخوانید


 


فیلتر پلی پروپیلن


 مهم‌ترین وظیفه این فیلتر حذف کردن ذرات موجود در آب مانند شن، ماسه، جلبک، لجن، اکسید آهن و هر ذره‌ای که قطر آن ۵ میکرون باشد است. معمولا ذرات درشت در قسمت‌های بیرونی فیلتر و ذرات ریزتر در قسمت‌های درونی فیلتر قرار می‌گیرند. فیلتر پلی پروپیلن به دلیل جذب شن و ماسه هر ۶ ماه یکبار باید تعویض شود.


تغییر رنگ این فیلتر  از سفید به زرد، از زرد به نارنجی و از نارنجی به قهوه‌ای نشان دهنده زمان تعویض کردن آن است.


 فیلتر کربن پودری یا UDF


 کلر ماده‌ای است که در تصفیه‌خانه‌های آب شهری به آب اضافه می‌شود، تا بو  و طعم بد آن حذف شود. اما این ماده برای بدن مضر است. فیلتر کربن پودری از مواد موجود در پوست نارگیل تشکیل شده، که این مواد باعث از بین رفتن کلر موجود در  آب و بوی بد آن می‌شود.


این فیلتر نیز از جمله فیلترهای مهم دستگاه به حساب می‌آید به طوری که اگر به درستی کار نکند باعث آسیب به فیلتر اصلی می‌شود. همچون فیلتر قبل مدت زمان تعویض آن هر شش ماه یک‌بار است.


 فیلتر کربن بلاک یا CTO


 وظیفه اصلی این فیلتر، تکمیل کردن کار فیلتر  کربن پودری است. یعنی اگر بوی یا مزه نامطبوع آب در مرحله قبل از بین نرفته باشد. در این مرحله نیز کاملا از بین می‌رود. شفاف و زلال کردن آب یکی از وظایف دیگر  فیلتر  کربن بلاک است. همچون دو فیلتر قبلی هر ۶ ماه یکبار باید آن را تعویض کرد.


فیلتر ممبران


 مهم‌ترین و اصلی‌ترین فیلتر موجود در دستگاه تصفیه آب خانگی است، زیرا ۹۹ درصد املاح مضر را حذف می‌کند. عملکرد آن به این شکل است که دارای یک غشا نیمه تراوا است و ذراتی که قطر آن‌ها ۰٫۰۰۰۱ میکرون است را عبور می‌دهد و ذرات بزرگتر را به فاضلاب می‌فرستد. کلر و TDS موجود در آب عمر این فیلتر را کاهش می‌دهد. البته در صورتی که ۳ فیلتر قبل به صورت منظم و هر ۶ ماه تعویض شوند این فیلتر تا۳ نیز کار می‌کند.


فیلتر کارتریج


هوزینگ فیلتر کارتریج به مجموعه ای از مخزن استوانه ای شکل و چند فیلتر کارتریجی در داخل آن گفته می شود که بیشتر در مرحله پیش تصفیه سیستم های تصفیه آب با روش اسمز معکوس کاربرد دارد.


حذف ذرات معلق در آب و سایر سیالات با انواع فیلتر کارتریجی یکی از اصلی ترین دلایل برای مانع از آسیب وارد شدن به ممبران های RO می شود.

مشاهده میزان مصرف برق از طریق گوشی تلفن همراه فراهم شد
هم اکنون بخوانید


55


فیلتر کربن خطی یا Post Carbon


از بین بردن بو و رنگ بد آب وظیفه این فیلتر است، زیرا پس از مرحله فیلتر ممبران آب به صورت قطره قطره ذخیره می‌شود. ممکن است مجددا دچار بوی نامطبوع شود، به همین دلیل فیلتر کربن خطی بو و  مزه آن را مجددا از بین می‌برد. به این فیلتر، in line نیز گفته می‌شود زیرا دارای دو سر ورودی و خروجی است.


 فیلتر مینرال MINERAL


پس از حذف آلودگی‌ها و مواد مضر، نوبت ره اضافه کردن املاح معدنی مفید مانند کلسیم و منیزیم است. که فیلتر مینرال این مسئولیت را به عهده دارد. بهترین نوع فیلتر را معمولا در بین فیلترهای دیگر دارد و عمر مفید طان حدود ۲ سال است.


 فیلتر قلیایی


 افزایش ph و قلیایی کردن آب به عهده این فیلتر است. معمولا آب قلیایی برای بیماری‌هایی مثل سنگ کلیه، بیماری‌ها گوارشی و سنگ صفرا مفید بوده و از آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از  ابتلا به سرطان پیشگیری می‌نماید. معمولا این فیلتر به طور دلخواه بر روی دستگاه نصب می‌شود.


 فیلتر اشعه UV


یکی دیگر از فیلترهایی است که طبق خواست مشتری نصب می‌شود. شیوه کار آن به این صورت است که با تابش اشعه uv میکروب‌های موجود در آب را از بین می‌برد. پس از عبور از این فیلتر می‌توان یک لیوان آب زلال و تمیز نوشید.


سخن آخر


دستگاه تصفیه آب خانگی به کمک فیلترهای مخصوصی که دارد، باعث از بین رفتن میکروب‌ها، بوی بد و ناخالصی‌های درون آب می‌شود. پس از خرید و نصب دستگاه تصفیه آب، رسیدگی و تعویض به موقع فیلترهای آن، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. یعنی طبق عمر مفید فیلتر، فیلتر تصفیه آب تعویض شود.


هنگام خرید فیلترهای تصفیه آب باید به برند آن توجه کرد و از اصل بودن توجه کرد. زیرا برخی از افراد سوجو به منظور سود خود فیلترهایی با کیفیت پایین تولید و عرضه بازار می‌کنند به همین دلیل بهتر است به یک تولید کننده فیلتر تصفیه آب خوب مراجعه کنید.


برای اطمینان هر چه بیشتر از سلامت و درستی فیلترها، ضروری است که آن‌ها را از فروشگاه‌های کاملا معتبر خریداری کرد.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا