تولید و واردات «اسلتامیویر» ۵ برابر مصرف سالیانه کشور

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری ستاد «هدایت و راهبری سازمان غذا و دارو در بحران کرونا» اظهار کرد: به منظور تامین اقلام مورد نیاز بهداشتی در بحران بین المللی کرونا، همکاری‌هایی بین سازمان غذا و دارو، وزارت کشور، تعزیرات و نیروهای مسلح صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار اسلتامیویر (oseltamivir با نام تجاری تامی‌فلو، نوعی داروی آنتی‌ویروس است که فعالیت ویروس آنفلوآنزا را در بدن مسدود می‌کند) که ۵ برابر مصرف سالیانه است تولید و وارد کردیم، گفت: اسلتامیویر تامین شده برای ۵۳۰ هزار نفر کافی بود، اما گاهی حتی در برخی مراحل با کمبودها یا تاخیر در تحویل دارو به مردم مواجه بودیم و یکی از دلایل آن تجویز غیر منطقی برای پیشگیری بود
شانه‌ساز افزود: با افزایش تقاضا برای تهیه اقلام بهداشتی برغم همه تلاش‌ها امکان پاسخگویی به نیازهای کشوری وجود نداشت، بر این اساس سایر صنوف نیز با تبدیل خطوط تولید پای کار آمدند و با همکاری بین بخشی شرایط بهبود یافت.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت تامین اقلام از قبیل مواد خوراکی و داروها برغم تحریم‌های ظالمانه به نسبت برخی از کشورهای پیشرفته بهتر بود، عنوان کرد: تولید را در حوزه اقلام بهداشتی به چندین برابر افزایش دادیم و اکنون در این حوزه بخش اعظم نیاز کشور از تولید داخل تامین می‌شود. همچنین با حذف سود گمرکی، محموله‌ها در مواردی تا ۴۸ ساعت وارد شد که این مدت کوتاه بی‌نظیر است.
وی با اشاره به میزان تولید الکل در کشور بیان کرد: تولید روزانه الکل ما از ۱۷۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر  در روز رسیده که بخش اعظم آن شامل ذخایر استراتژیک می شود.
دکتر شانه‌ساز با اشاره به پروسه تامین مواد ضدعفونی، توضیح داد: در تولید محصولات ضدعفونی کننده به استان‌ها اجازه دادیم تا مجوزها توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان صادر شد و به این ترتیب امکان صدور یک روزه مجوز محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم ایجاد سامانه برخط برای تولید، واردات و توزیع، «سامانه هدایت و راهبری سازمان غذا و دارو» راه اندازی شد. بر این اساس دانشگاه‌های علوم پزشکی به سامانه متصل هستند تا معاونان غذا و دارو، معاونان بهداشت و درمان، استانداران و شرکت‌ها بتوانند اقدامات لازم را در کوتاه‌ترین زمان لازم انجام دهند.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در بحران کرونا قریب به ۲۰۰ کشور در گیر هستند، عنوان کرد: ظرفیت کل کشور پای کار آمده است تا نیاز کشور را از داخل و خارج تامین کند.
شانه ساز با اشاره به ایجاد صف‌های  طولانی در دو داروخانه برای توزیع داروی بیماران مبتلا به کرونا، افزود: برای تسهیل دسترسی تعداد را ظرف ۲۴ ساعت به ۹ داروخانه افزایش دادیم.
براساس گزارش روابط عمومی سازمان غذا و دارو (ایفدانا)،شانه ساز با اشاره با افزایش چندبرابر مصرف ماسک و تقاضای بالای مردم اظهار کرد: روزانه ۱۰۰ هزار ماسک در شرایط عادی استفاده می‌شد و ما این میزان تولید داشتیم و اکنون تولید شش برابر شده است. با توجه به پیک مصرف، عمدتا با تمرکز در مراکز بهداشتی و درمانی و با همکاری صنوف ماسک‌های پارچه‌ای با یک لایه فیلتر تولید و عرضه خواهند شد.
انتهای پیام

سردار رحیمی فردا مهمان شورای شهر تهران
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا