کرونا مساوی مرگ نیست/ وقت کینه‌ورزی نیست

دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، بروز ویروس کرونا در جامعه را امتحان بزرگی می‌داند و می‌افزاید: به جز دوران جنگ تحمیلی، تاکنون در شرایطی که هم مردم و هم مسئولان به یکدیگر یاری برسانند و در عین حال نیز مراقبت‌های لازم را از خود انجام دهند، نبوده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: در کشور ما هشدارها به صدا درآمده است و باید پناه بگیریم؛ در ابتدا باید بدون هیچ اضطرابی از خود مراقبت کنیم چراکه اضطراب و استرس موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه آن زمینه بیشتر آلودگی عفونی فرد فراهم می‌شود. در این میان اما شاهدیم که برخی افراد و شبکه‌های اجتماعی نیز موجب آزار و اذیت روانی مردم شده‌اند.

حریرچی تصریح می‌کند: ارائه آمار و اطلاعات گوناگون و بعضا متضاد موجب افزایش استرس و اضطراب می‌شود، در حال حاضر آمارهایی که از میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا منتشر شده نشان می‌دهد که احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند حداکثر هفت درصد و میانگین آن در کل جمعیت مبتلایان حدود ۳ درصد و در زیر ۱۵ ساله‌ها کمتر از یک درصد است، لذا لازم است وزارت بهداشت میانگین سنی و زمینه بیماری قربانیان کروناویروس را منتشر کند تا افرادی که سیستم ایمنی بدن قوی دارند و فاقد بیماری‌های زمینه‌ای هستند، آگاه باشند؛ باید برای مردم این شفاف سازی صورت گیرد که به هیچ وجه ابتلا به کرونا از نوع کووید ۱۹ مساوی مرگ نیست.

وی ادامه می‌دهد: آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حداقل ۳۰ درصد از مبتلایان به این ویروس بهبود می‌یابند. این درحالیست که وزارت بهداشت احتمالا به آمارهای مبتلایان بهبودیافته‌ای که در خانه قرنطینه هستند، دسترسی نداشته و مبتلایانی که در خانه بهبود می‌یابند جزو آمارهای بهبودیافتگان محسوب نمی‌شوند.

این عضو شورای علمی گروه سلامت جامعه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی می‌افزاید: برخی افراد نیز موضوع کرونا را سیاسی کرده‌اند و اظهار می‌کنند “آمارهای ارائه شده در این زمینه واقعی نیست و آمار قربانیان چندین برابر بیشتر است”؛ آنهایی که غرض ورزی می‌کنند. اکنون زمان کینه توزی نیست. می‌خواهند چه چیزی را ثابت کنند؟ نماینده سازمان جهانی بهداشت اذعان داشته است که وزارت بهداشت نهایت تلاش خود را کرده و خودمان هم شاهدش هستیم که تمامی کادر تشخیصی، درمانی و پرستاری در بیمارستان‌ها با نهایت احساس مسئولیت و از خود گذشتگی و بعضا با امکانات محدود به ویژه محافظتی خودشان، مشغول ارائه خدمت به هموطنان هستند.

دستور توزیع سهم فرهنگیان از ارزش افزوده دارایی های صندوق ذخیره/تمهید ورود هلدینگ ها به بورس
هم اکنون بخوانید

وی ادامه می‌دهد: البته لازم است تاکید کنم که آمار ارائه شده در مورد مبتلایان در برگیرنده افرادی است که به روش‌های گوناگون مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، اما تعداد مبتلایانی که شناسایی نشده و حتی می‌توانند به اصطلاح حاملان سالم ویروس باشند، ده‌ها برابر بیشتر است. کسانی که اگر علائمی در حد یک سرماخوردگی ساده را نیز در خود مشاهده می‌کنند به مراتب مسئولیت سنگین‌تری در رعایت اصول بهداشت فردی برای آلوده نکردن دیگران عهده‌دار هستند.

وی در ادامه برای کادر درمانی ابراز نگرانی کرد که در این شرایط از امکانات کافی برخوردار نیستند و اظهار می‌کند:  خستگی بیش از حد هم مزید بر علت است، بنابراین باید تدارکات لازم توسط مسئولان هرچه سریعتر فراهم آمده و مردم نیز در صورت لزوم و مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی مراعات حال آنها را کرده و همکاری لازم را داشته باشند.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه مردم باید به کادر بهداشتی و درمانی اعتماد و اطمینان داشته باشند، خاطرنشان می‌کند: می‌توانیم ضمن کاهش اضطراب خود و یاری رسانی به دیگران به ویژه اقشار کم درآمد و کودکان کار که این روزها مستاصل هستند و نیز سالمندان که به آرامش روحی و روانی بیشتری نیازمندند، نائل آییم.  

وی اضافه می‌کند: باید به دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت توجه کرد. چه نیازی است که همه مبتلایان به کرونا در بیمارستان بستری شوند؟ تصمیم گیری درباره اینکه کدام بیمار در بیمارستان و کدام بیمار در خانه قرنطینه شود را باید به کادر درمانی واگذار کرد؛ چراکه درحال حاضر امکانات اغلب کشورها در این زمینه کم است و برخی بیماران می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی خود را در خانه قرنطینه کنند.

آموزش و پرورش متخصص پرورش نیروهای کارآمد است
هم اکنون بخوانید

حریرچی ضمن انتقاد نسبت به کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک بیان می‌کند: در چنین شرایطی که مردم در خطر هستند برخی افراد به احتکار مواد بهداشتی روی آورده‌اند و موجب نگرانی مردم شده‌اند. شاید کرونا را بتوان نوعی امتحان فرض کرد که بعدها مشخص می‌کند که افراد جامعه به چه میزان در صورت لزوم دارای انسجام بوده و در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و برای مسئولان مملکتی نیز آزمونی چند باره که چقدر خود را خدمتگزار مردم دانسته‌اند، باشد.

وی همچنین درباره افرادی که علی رغم ارائه آموزش‌های بهداشتی همچنان بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند، اظهار می‌کند: برخی افراد همچنان ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند و بهداشت فردی را رعایت نمی‌کنند، این دسته افراد همان خودخواهانی هستند که پیش از این با رفتارهای تلخ خود باعث آزار دیگران می‌شدند و اکنون نیز شخصیت خود را اینگونه بروز می‌دهند. این افراد نمی‌دانند که با آلوده شدن به ویروس کرونا ممکن است این ویروس را به اطرافیان خود نیز انتقال دهند؛ آنها در این زمینه احساس مسئولیتی نمی‌کنند و به نظر می‌رسد در صورت لزوم باید با آنها برخورد شود.

این مددکار اجتماعی معتقد است که مردم در مواجهه با افرادی که بهداشت فردی خود را رعایت نمی‌کنند، به عنوان یک مسئولیت اجتماعی باید به آنها آگاهی داده و ضمن تاکید بر اهمیت موضوع، همکاری‌شان را جلب کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 6 =

دکمه بازگشت به بالا