پیشنهادهای زیست‌محیطی در شرایط خانه‌نشینی

خوشه عظیم‌پور تبریزی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه خطر ابتلا به ویروس کرونا یا «کووید- ۱۹» بسیار جدی است، گفت: حفظ آداب و رسوم و پایبندی به آیین‌های نیاکان‌مان کار بسیار خوب و پسندیده‌ای‌ است اما با توجه به جدی بودن خطر ابتلا به کروناویروس جدید و محدود بودن منابع آبی کشور، اولویت استفاده از آب و مواد ضدعفونی‌کننده با مراکز درمانی است.

وی در ادامه گفت: ما مردمی هستیم که همواره توانسته‌ایم با اتخاذ راهکارهایی چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و اکنون نیز می‌توانیم از فرصت تعطیلی پیش آمده استفاده و در منزل با خواندن داستان‌های کهن فرزندان‌مان را با فلسفه و چرایی آیین‌های باساتانی مانند نوروز آشنا کنیم.

این عضو جمعیت زیست‌بان پایدار با اشاره به اینکه بهتر است در آستانه نوروز امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا خانه‌تکانی را به زمان دیگری موکول شود، گفت:‌ اگر در شرایطی غیر از امسال بود پیشنهاد می‌کردم مردم از موادی استفاده کنند که سازگاری بیشتری با طبیعت داشته باشد مانند استفاده از سرکه به‌جای رسوب‌زداهای موجود در بازار و جارو کردن تراس و پارکینگ و حیاط به جای شست وشوی آن با شلنگ آب.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما از منزل زیاد خارج نشویم و خودمراقبتی و قرنطینه خانگی را در پیش بگیریم احتیاج زیادی به ضدعفونی کردن نخواهیم داشت.

عظیم‌پور با اشاره به اینکه سنت پسندیده «انبارگردانی» یکی از فعالیت‌های زیست‌محیطی است که در این شرایط قرنطینه خانگی می‌توان انجام داد، گفت: خوب است از فرصت پیش آمده استفاده کنیم و تمام پستوها را بگردیم تا ببینیم چقدر وسیله که شاید سال‌هاست از وجودشان بی‌خبریم و آن‌ها را به فراموشی سپرده‌ایم در منزل جمع‌آوری کرده‌ایم.

بازدید دو عضو شورای شهر از تکیه شوفرها و پرده‌های ناب عاشورایی
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: می‌توانیم لیستی از تمام این وسایل تهیه، اولویت‌بندی و آن‌ها را بر حسب نیاز رتبه‌بندی کنیم. رتبه‌های بالاتر را که به معنای نیاز بیشتر است نگه‌داریم و رتبه‌های پایین‌تر که به معنای نیاز کمتر است را به دوستانی که نیازمند آن هستند، بدهیم.

این فعال محیط زیست افزود: کارهای دیگری که می‌توانیم انجام دهیم خواندن کتاب‌های زیست محیطی است تا بتوانیم از این طریق اطلاعات محیط‌ زیستی خود را افزایش دهیم‌.

این عضو جمعیت زیست‌بان پایدار در پاسخ به این پرسش که سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی در شرایط شیوع ویروس کرونا چه کمکی می‌توانند به جامعه و محیط زیست انجام دهند، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند برای تنویر افکارعمومی و برای درج در فضای مجازی و کانال‌های اطلاع‌رسانی تولید محتوا کنند و از این راه با شهروندان در ارتباط باشند.

عظیم‌پور با اشاره به وضعیت کنونی سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: نخست اینکه در حال حاضر چند ارگان به شکل موازی متولی همکاری با مردم و نیروهای مردمی هستند مانند بسیج و هلال احمر دوم اینکه اگر بستر فعالیت آزاد سازمان‌های مردم نهاد در یک جامعه سالم وجود داشته باشد در شرایط بحرانی می‌توان از ساختار تشکیلاتی آن‌ها استفاده کنیم تا به عنوان نیروهای مردمی کارآزموده و منسجم وارد میدان شوند مانند زلزله بم که نیروهای خودجوش مردمی از دل سازمان‌های مردم نهاد بیرون آمدند و بخوبی توانستند به کمک دولت بیایند.

وی در ادامه تاکیدکرد: در شهرهای کوچک وضعیت فرق می‌کند و در این شهرها با وجود محدود بودن منابع انسانی اما از پتانسیل نیروهای مردمی به شکل بهتری استفاده می‌شود و اعضای سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی در تصمیم‌گیری‌های کلان شهرشان سهیم هستند و در شرایط بحرانی به کمک عوامل اجرایی می‌آیند.

سوال خزعلی درباره کمیسیون مقام زن‌ سازمان ملل که بی‌پاسخ ماند
هم اکنون بخوانید

عظیم‌پور در پایان از مردم خواست که از رفت و آمدهای غیرضروری خودداری کنند و رفت و آمدهای ضروری را نیز به حداقل برسانند چراکه بسیاری از پزشکان و پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها به‌دلیل سهل‌انگاری و ترددهای بی‌جای ما جان‌شان را از دست داده‌اند و حق بزرگی بر گردن ما گذاشته‌اند که به غیر از خودمراقبتی و قرنطینه خانگی نمی‌توانیم دین‌ خودمان را به این عزیزان ادا کنیم. به این نوروز با دید دیگری باید نگاه کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا