مالکان حمام «ملاهادی» با میراث فرهنگی اردبیل راه نمی‌آیند

به گزارش ایسنا، در طول روزهای گذشته چند نفر از فعالان میراثی اردبیل از متروکه شدن و تخریب تدریجی حمام تاریخی ملاهادی در نزدیکی گنبد شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر می‌دهند، بنایی تاریخی که تا ۱۰ سال قبل دست‌کم بخش مردانه آن فعال بوده، اما از آن به بعد تا امروز حمام به طور کامل تعطیل و به مرور متروکه شده و از چند سال قبل نیز دیواری جدید راه ارتباطی دنیای بیرون و سازه‌ی این حمام تاریخی را قطع کرده است و امروز سقف بخش‌هایی از این حمام تاریخی که در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، فرو ریخته و آن به دلیل همین بی‌توجهی‌ها از سوی مالکانش در حال از بین رفتن است.

نادر فلاحی – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل – در گفت‌وگو با ایسنا، شخصی بودن مالکیت این بنای تاریخی را دلیلِ ورود نکردن میراث فرهنگی برای حفاظت از این اثر تاریخی می‌داند و می‌گوید: مالکیت شخصی حمام باید به میراث فرهنگی برای ورود به بنا اجازه دهد. در حال حاضر سه دانگ از این اثر تاریخی متعلق به اداره کل اوقاف استان اردبیل و سه دانگ دیگر آن متعلق به یک مالک حقیقی است. به همین دلیل حفاظت از این اثر، خارج از ید و اختیار اداره کل میراث فرهنگی است.

وی با این وجود ثبت ملی بودن این اثر تاریخی را عاملِ پیگیری‌های مداوم میراث فرهنگی برای تعیین تکلیف این اثر تاریخی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: از روز نخست پیگیر این موضوع هستیم که بتوانیم برای این بنای تاریخی تعیین تکلیف کنیم. به مالکان اعلام کردیم تا اجازه دهند ما به مرمت این اثر تاریخی ورود کنیم و اجازه‌ی تخریب آن را ندهیم اما تا کنون از این درخواست نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

او با بیان این‌که در نهایت شکایت‌ها و اعتراض همسایگان این بنای تاریخی باعث ورود دستگاه قضا به وضعیت این اثر تاریخی شد، اظهار می‌کند: با ورود دستگاه قضا به وضعیت این بنای تاریخی، مالکان مجبور به تمکین برای گرفتن تصمیم نهایی شدند تا یا خود به مرمت این اثر تاریخی ورود کنند یا با نظر میراث فرهنگی بنا را به یک کاردان بسپارند تا بتوان آن را نجات داد.

فلاحی ورود صندوق احیا به این بنای تاریخی، آن هم با مجوز شورای فنی معاونت میراث فرهنگی را راهکار دیگر میراث فرهنگی بیان می‌کند که در صورت اجازه دادن مالکان، سرمایه‌گذار بتواند با کاربری خدماتی مانند رستوران، موزه یا مجموعه‌ای فرهنگی یا اقتصادی، این بنای تاریخی را مرمت و آن از بلاتکلیفی نجات پیدا کند.

وی با این وجود از پیگیری نکردن مالکان حمام ملاهادی بعد از ورود دستگاه قضا خبر می‌دهد و می‌گوید: در پیگیری‌هایی که از اداره کل اوقاف استان داشته‌ایم، آن‌ها به دوستان به ما قول داده‌اند تا در این زمینه اقدامات مفید و به موقع را انجام دهند.

وی با اشاره به حساسیت میراث فرهنگی نسبت به نجات این حمام تاریخی، اظهار می‌کند: میراث فرهنگی با پیگیری از طریق دستگاه قضایی برای تمکین مالک حقیقی و اوقاف استان، تلاش می‌کند تا این بنای تاریخی را نجات دهد. حتی به مالکان اعلام کرده‌ایم که میراث فرهنگی حاضر به دادن کمک بلاعوض است تا بتوان این اثر تاریخی را به کاربری‌های فرهنگی تبدیل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل با تاکید بر این‌که به واسطه‌ی مشخص بودن کاربری گذشته‌ی این اثر، طرح مرمتی آن آماده است، ادامه می‌دهد: باید این بنای تاریخی عین به عین گذشته مرمت شود. آن یک پروژه‌ی عمرانی نیست که از ابتدا به طرح مرمت جدیدی نیاز داشته باشد، چون سازه‌ی آن ثبت ملی است، خوشبختانه می‌توان به سرعت آن را مرمت کرد و در نهایت درباره‌ی کاربری آن توافق کرد.

فلاحی همچنین به نامه‌نگاری‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل با هدف نگهداری و حفظ این بنای قاجاری با شهرداری اردبیل برای به‌سازی معبر عمومی و به نتیجه رسیدن با مالکان جهت اصلاح وضع موجود این بنای تاریخی اشاره می‌کند و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده از سوی اداره کل ودرخواست از مدیر عامل صندوق احیا، قرار است تا مبلغی برای مرمت اضطراری در سال آینده در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

انتهای پیام

"حماسه ایران" در دل تحریم‌ها و کرونا
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا