فرانسه رهبران ۵ کشور آفریقایی را برای برگزاری نشست ضد تروریسم دعوت کرد

به گزارش ایسنا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است، اگر رهبران مالی، نیجر، بورکینافاسو، چاد و موریتانی به سوالاتش پاسخ مناسب ندهند، ممکن است ۴۵۰۰ نیروی فرانسه را از این مناطق خارج کند. این هشدار در حالی مطرح شده که آمریکا نیز خروج نیروهایش از این منطقه را در نظر دارد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این هشدار نشان دهنده ناامیدی این کشورهای متحد از یکدیگر و پیشرفت در مبارزه با افراطگرایی است.

فرانسه که حاکم استعماری سابق این پنج کشور بوده در سال ۲۰۱۳ برای مقابله با شورشیان و شبه‌نظامیان افراطگرا که کنترل شمال مالی را در دست گرفته بودند، مداخله کرد.

این شبه‌نظامیان دوباره احیا شدند و حالا خشونت‌های آنان به سرعت در حال افزایش است و از سال ۲۰۱۵ هر سال شاهد رشد دو برابری بوده است.

از سوی دیگر، ارتش‌های ملی این کشورها که با شبه‌نظامیان در حال مبارزه هستند و از سوی فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا آموزش دیده و تامین مالی می‌شوند، دست به جنایات بزرگی زده‌اند.

با این حال بسیاری از مردم در این کشورها فرانسه را مقصر این مسائل می‌دانند.

مردم مالی خواستار خروج نیروهای مقابله با تروریسم فرانسه هستند و معترضان در پایتخت این کشور شعارهایی علیه فرانسه سر می‌دهند و پرچم این کشور را به آتش می‌کشند.

اعتراضاتی از این دست در نیجر و بورکینافاسو نیز برگزار شده‌اند.

ماکرون گفته است در نشستی که امروز در شهر “پو” در جنوب فرانسه برگزار می‌شود، از این کشورهای آفریقایی درخواست خواهد کرد که موضع دولت خود را در قبال حضور فرانسه و مخالفان آن به روشنی ابراز کنند.

پاکستان به سپرده‌گذاری‌های ۵ میلیارد دلاری از سوی عربستان و امارات دست یافته است
هم اکنون بخوانید

قرار بود نشست سران در پو در دسامبر گذشته برگزار شود که بعد از کشته شدن ۷۱ سرباز در نیجر به تعویق افتاد.
 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا