تلاش ایتالیا برای ایجاد اولین پیست اسکی عاری از پلاستیک

به گزارش ایسنا، استفاده از بطری‌، کیسه‌، کارد و چنگال، بشقاب، نی، لیوان و نمکدان‌های پلاستیکی در “Pejo ۳۰۰۰”  یک پیست کوچک در دره “سوله” استان “ترنتینو”ی ایتالیا که اوایل ماه دسامبر افتتاح شد، ممنوع شده و دیگر اقدامات نیز در ادامه فصل اجرایی خواهد شد.

این پیست که زمستان سال گذشته ۱۳۷ هزار اسکی‌باز جذب کرده، سه پناهگاه دارد که هیچ کدام کالاهای پلاستیکی ندارند. این نخستین‌ بخش از پروژه‌ای است که پیست “Pejo ۳۰۰۰”  قصد دارد طی آن به پایدارترین پیست “آلپ” تبدیل شود.

این اقدام با مطالعه‌ای آغاز شد که دانشمندان دانشگاه‌های میلان و میلان-بیکوکا در ماه آوریل صورت داده و نشان دادند که سطح یخچال “فورنی”، یکی از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی دره در کوه‌های آلپِ ایتالیا، حاوی ذرات پلاستیکی ۱۳۱ تا ۱۶۲ میلی‌متری از جمله الیاف و پلی اتیلن است.

دانشمندان بر این باورند که ذرات موجود در یخچال فورنی که بخشی از پارک ملی “استلویو” است از پوشاک و تجهیزات بازدیدکنندگان این منطقه سرچشمه گرفته و احتمالاً توسط جریان‌های بادی به آنجا منتقل شده است.

به گفته یک یخچال‌شناس، در صورتی که محصولات پلاستیکی به کوهستان‌ها راه پیدا کنند، برای مدت طولانی حتی ده‌ها سال در آنجا باقی مانده و سپس به آسیب‌های زیست محیطی و سلامتی تبدیل و وارد زنجیره غذایی می‌شوند. از همین رو اجرای پروژه‌هایی که هدف آن‌ها محدود کردن استفاده از محصولات پلاستیکی است به صورت فوری برای سراسر کوه‌های آلپ مورد نیاز است.

پس از اجرایی شدن اولین مرحه این پروژه، پیست “۳۰۰۰ Pejo” به سمت حذف محصولاتی می‌رود که مقدار قابل توجهی میکروپلاستیک تولید می‌کنند. از ماه ژانویه نیز پوشش‌های پلاستیکی را از گذرگاه‌های اسکی یک روزه خود خارج می‌کند؛ گذرگاه‌های طولانی‌تر لمینت شده و قابل شارژند.

مانور سگ‌های‌ جستجو و نجات‌ هلال‌احمر
هم اکنون بخوانید

به نوشته روزنامه گاردین، این تفرجگاه که دارای ۲۰ کیلومتر طول مسیر و هفت بالابر اسکی است،  هم‌چنین اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی برای بهبود جمع‌آوری زباله، بازیافت و استفاده از انرژی دارد. دره پهن‌تر این پیست انرژی تجدید پذیر خود را از طریق سه نیروگاه کوچک آبی تامین کرده و خانه‌ها، هتل‌ها و ساختمان‌های عمومی با استفاده از سیستم گرمایش چوبی که از پسماندهای چوبی عملیات جنگلداری محلی تامین می‌شود، گرم می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا