ایجاد روابط ۵ میلیارد دلاری بین ایران و عمان در دستور کار دو کشور

محسن ضرابی، امروز دوشنبه در همایش معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری عمان که در اتاق بازرگانی اراک برگزار شد، اظهار کرد: عمان با پنج میلیون نفر جمعیت که شامل ۵۱ درصد عمانی و ۴۹ درصد اتباع خارجی است، تورم ۴ درصد و نرخ پول ثابت داشته و از قبل از انقلاب تا به امروز در تلاش برای نگهداری سطح مطلوب روابط سیاسی با ایران بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان تصریح کرد: عمان به عنوان یک کشور که از پیش از پیروزی انقلاب با ایران روابط سیاسی خوبی داشته، در تمام بحران ها در کنار دولت و ملت ایران بوده است.

وی افزود: حجم روابط اقتصادی ایران و عمان متاسفانه در سالیان گذشته در حد خوبی نبوده و از سال ۸۵ تا ۹۲ حجم روابط بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

ضرابی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ اتاق مشترک ایران و عمان ایجاد شد، اضافه کرد: این اتاق در زمینه تلاش برای ایجاد زیرساخت ها و رفع و شناسایی موانع و مشکلات اقدام کرد و توانست گامی در راستای بهبود این روابط بردارد.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ مجموع صادرات ایران به عمان ۱۴۶ میلیون دلار و حجم روابط ۲۲۱ میلیون دلار بوده و در سال گذشته علیرغم تحریم های خصمانه آمریکا حجم صادرات به ۷۶۸ میلیون دلار و حجم روابط به یک میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار افزایش پیدا کرد که این آمار نشان از یک رشد ۵ برابری ظرف ۵ سال حکایت دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان خاطرنشان کرد: میزان واردات کالا به عمان در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۰ میلیارد دلار بوده که سهم ما از این واردات در سال۹۲ هفت دهم درصد بوده و در سال گذشته به ۳٫۶ درصد رسیده است.

کارت بازرگانی تنها راه فرار مالیاتی نیست
هم اکنون بخوانید

ضرابی بیان کرد: در نتیجه با توجه به ظرفیت هایی که ایران دارد امکان افزایش این حجم به ۱۰ درصد وجود دارد. دولتمردان دو کشور اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای سه سال آینده انجام داده‌اند تا بتوان حجم روابط را به ۵ میلیارد دلار رساند.

وی افزود: استان مرکزی یک استان صنعتی است و ظرفیت زیادی برای صادرات کالا به عمان دارد، از طرفی عمان نیز پایگاه خوبی برای صادرات مجدد کالاهای ماست به طوریکه می توان از قراردادهایی که کشور عمان با ۱۵ کشور عربی وآفریقایی، سنگاپور، آمریکا و ۴ کشور اروپایی دارد استفاده کنیم تا کالاهای ما با گمرک صفر صادر شوند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به هدف حضور اتاق مشترک در استان مرکزی گفت: ترسیم یک تصویر روشن و درست از کشور عمان برای فعالین اقتصادی استان از جمله اهداف این حضور است، همچنین امکان ثبت شرکت برای ایرانی ها در عمان با مراحل آسان وجود دارد و اخذ ویزا از فرودگاه مسقط عمان و سایر مبادی این کشورها با هزینه کم صورت می گیرد.

ضرابی بیان کرد: بناست خط هوایی مستقیم ایران به مسقط تا آخر سال افزایش چشم گیر داشته باشد، همچنین خط مستقیم دریایی نیز به عمان از بنادر مختلف ایران به شناص، سویق و صحار برقرار است که توسعه این خطوط نیز جزو اعتماد نو به نقل از برنامه های اولویت دار اتاق مشترک ایران و عمان است.

وی افزود: هر زیرساختی که فعالان اقتصادی برای صادرات به عمان، صادرات مجدد از طریق عمان و واردات کالا از طریق عمان نیاز داشته باشند در حال حاضر وجود دارد.

رحمانی فضلی: به نسبت کاهش قیمت ارز، کالاها باید ارزان شوند
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا