راه‌اندازی مدار ثانویه و نصب درپوش راکتور اراک


راه‌اندازی مدار ثانویه و نصب درپوش راکتور اراک

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، مسئولان راکتور اراک و تعدادی از پایگاه خبریان رسانه‌های کشور، امروز (دوشنبه) اولین مرحله از نصب تجهیزات راکتور (مدار ثانویه و درپوش) راه اندازی می‌شود.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک با هدف کسب تجربه و دانش فنی در طراحی و ساخت رآکتورهای اتمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد امکانات تحقیق و توسعه در زمینه‌های فیزیک نوترون، ترموهیدرولیک و درمان و تولید رادیو ایزوتوپ در جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی در حال تکمیل طراحی و ساخت است.

بازطراحی این رآکتور با گردآوری گروهی از کارشناسان و متخصصین داخلی در زمینه‌های گوناگون برای اجرای یکی از پیچیده‌ترین طراحی‌های صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح استانداردهای جهانی در دستور کار قرار گرفت.

این رآکتور دارای دو مدار است. مدار اول که وظیفۀ آن برداشت حرارت از قلب رآکتور بوده و مدار ثانویه که وظیفۀ آن انتقال حرارت مدار اول به برج‌های خنک کننده و نهایتاً به محیط می‌باشد.

مدار ثانویه شامل مبدل‌های حرارتی، استخر میانی، پمپ‌های انتقال (آب گرم – برج‌های خنک کننده و پمپ‌های برگشت آب سرد) است. راهبری این مدار از طریق اُتاق کنترل اصلی رآکتور صورت می‌پذیرد. جهت راه‌اندازی مدار اول رآکتور، ابتدا باید مدار ثانویه و سیستم‌های جانبی مرتبط با آن راه‌اندازی می‌گردید تا بعد از آن، تکمیل مدار اول و راه‌اندازی غیر اکتیو رآکتور تحقیقاتی خُنداب اراک آغاز شود.

این مهم با حضور علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی امروز(دوشنبه) راه‌اندازی می‌شود.

 

گفت‌وگوی دو مقام آمریکایی و صهیونیستی در خصوص ایران
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا