ضرورت بازنگری در مبارزه با آفات شمشاد

خسرو شهبازی امروز (پنجشنبه ۲۸ آذر) در نشست شورای معاونین منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان، حفظ، احیا و توسعه جنگل است و در این راستا مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و وزیر تاکید ویژه ای هم به آبخیزداری، پوشش گیاهی و حفظ توسعه پایدار دارند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه توسعه پایدار تعادل بین جنگل و طبیعت است، افزود: توسعه پایدار بر مباحث زیست محیطی، عرصه های منابع طبیعی و پوشش جنگل و طبیعت توجه ویژه ای دارد که در اولویت امور قرار دارد و امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده بهینه را ببریم.

شهبازی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری مانع وقوع سیلاب و خسارت در هنگام بارندگی های شدید می شوند، گفت: حفاظت از جنگل ها اولویت کار ماست و حفظ آنها از سیلاب بر عهده ماست که با طرح های آبخیزداری انجام می گیرد.

وی ادامه داد: آبخیزداری فن سختی نیست اما دانشی است که با هدف کاهش وقوع سیلاب، عدم تخریب اراضی ملی، مانع تلفات منابع آب و کاهش خسارت ناشی از سیلاب می شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی پشتوانه ای برای آیندگان است که فقط در برخی موارد با تشخیص مقام معظم رهبری در قالب تسهیلات به کشور اختصاص داده می شود، تصریح کرد: امسال با دستور مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در راستای تقویت و حمایت از منابع طبیعی اختصاص اختصاص یافته است. همچنین پدیده گردوغبار و بیابان زدایی بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری است که اعتبار ویژه‌ای هم برای این پدیده اختصاص داده‌اند.

فراخوان جذب امریه سربازی در دانشگاه علمی کاربردی
هم اکنون بخوانید

شهبازی با بیان اینکه طرح کاداستر اراضی یکی از اموری است که باید انجام شود، گفت: طرح کاداستر با هدف تثبیت مالکیت اراضی، مدیریت و ساماندهی اراضی ملی و همچنین تثبیت مالکیت نظام و دولت بر عرصه های منابع طبیعی انجام می شود، در راستای اجرای این طرح مهم ترین مسئله رعایت حقوق مردم است.

وی با اشاره به اهمیت جنگل ها به عنوان میراث جهانی، خاطرنشان کرد: در تخریب جنگل همه حساس هستیم، عناصر کربن و co۲ بر زمین اثرات مخربی دارند که برای کاهش این اثرات مخرب باید در حفظ و توسعه جنگل تلاش کنیم؛ در گردهمایی بیابان زدایی که پیش تر با حضور ۱۶۹ کشور برگزار شد تاکید بر این بود که باید از توان بانوان در عرصه های روستایی برای حفظ جنگل ها استفاده شود.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی بسیار مهم است، بیان کرد: جنگل های هیرکانی که از لحاظ گردشگری و توریستی اهمیت بالایی دارند، برای رسیدگی و حفظ آنها طرح جایگزینی با حساسیت بیشتر اجرا شود زیرا با اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی جهت مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی باید این میراث گرانبها را حفظ کنیم.

شهبازی با تاکید بر اینکه در طرح باید در طرح مبارزه با آفات شمشاد باید بازنگری صورت گیرد و به سمت رفع مشکلات برویم، گفت: نجات شمشاد ها از مهم ترین کارهای سازمان است که باید برای مبارزه با قارچ بلایت و آفت پروانه برگ خوار شب پره ضمن بهره گیری از ظرفیت های علمی، نیازمند بازنگری هستیم.

وی با اشاره به محلول پاشی در راستای مبارزه با آفات شمشاد در اراضی جنگلی، افزود: در جنگل برای مبارزه با این آفات از محلول های گیاهی استفاده می کنیم زیرا محلول های سمی و شیمیایی برای محیط زیست و انسان خطر دارد؛ باید از علم و پژوهش محققان در حل مشکل شمشادها استفاده کنیم.

پیام زلزله از بم به تهران
هم اکنون بخوانید

رئیس سازمان جنگل ها با اشاره به واردات چوب و محصولات چوبی، تاکید کرد: در راستای واردات چوب باید حساسیت ویژه ای به خرج دهید و مانع ورود آفات و امراض جدید به اراضی جنگل ها شوید زیرا ورد هر نوع آفت جدید به جنگل ها غیرقابل کنترل است و این امر باعث آسیب و تهدید سرمایه ملی می شود.

شهبازی با اشاره به تجدید نظر در طرح زراعت چوب و توجه به توجیه اقتصادی آن، تصریح کرد: باید طرح زارعت چوب را برای همگان تسهیل کنیم و برای حفظ منابع طبیعی طرح زراعت چوب را توسعه دهیم، گیلان قطب شماره یک زراعت چوب کشور است و باید با توسعه زراعت چوب، کشور را از واردات چوب نجات دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در نهالستان ها یک میلیون و ۱۷۰ هزار اصله تولید نهال داریم ولی ظرفیت  آنها بیش از این است که باید در این راستا اقدام کرد زیرا با اجرای طرح جایگزینی، به نهال های بیشتری احتیاج خواهیم داشت.

رئیس سازمان جنگل ها ادامه داد: طرح های مرتع داری هم باید با تجدیدنظر مجدد دنبال شود، باید روی کارکردهای مرتع کار کنیم و اینکه نباید برای عشایر، دامداران و … مشکل زا باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

دکمه بازگشت به بالا