صالحی: تعداد زیادی از هنرمندان درآمدی کمتر از کارمندان دارند

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع پایگاه خبریان درباره معافیت مالیاتی برخی هنرمندان، اظهار کرد: در این زمینه دو بحث را باید به صورت متفاوت پیش ببریم. یکی بحث قانون مالیاتی است که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و اصلاح آن در فضای وزارت اقتصادی و دارایی است که بعدا مسیر خود را طی می کند.

وی ادامه داد:در مسیر بودجه تبصره ای آمده بود که می توانست برای جامعه وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر خیلی خطرناک باشد. طبق بودجه سال ۹۹، کارمندانی که کمتر از سه میلیون تومان حقوق می گیرند، معاف از مالیات هستند. بخش وسیعی از اهالی فرهنگ و هنر یعنی چند صد هزار نفر داریم؛ چهار هزار ناشر فعال داریم، چند هزار موسسه قرآنی داریم و بخش وسیعی از هنرمندان و اصحاب رسانه را داریم که چند صد هزار نفر هستند و برآورد ما این است که درآمد اهالی فرهنگ و هنر و رسانه بر اساس پیمایشی که در سال های اخیر داشتیم در سال متوسط و میانگین ۲/۵ میلیون تومان در ماه است در حالی که حقوق کارمندان به طور میانگین بالای سه میلیون تومان است. آنچه در بودجه آمده بود و به نظر می رسید قابل دفاع نیست، این است که یکباره ۵۰درصد تمام این معافیت ها لغو شود.  

وزیرفرهنگ تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از هنرمندان، اصحاب فرهنگ،  اهالی رسانه و مجموعه هایی که در حوزه های فرهنگ و هنر کار می کنند گرفتار مساله می شدند. فضای چنین پیشنهادهای انقلابی و تندی مناسب فضای بودجه نیست و باید در مسیر قانون اصلاح مالیاتی بحث شود و کارشناسی کاملی در آن صورت گیرد. این اتفاق می تواند تاثیر وسیعی را بر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه داشته باشد.
صالحی اضافه کرد :بر همین اساس گفت وگوهایی که در مقدمات لایحه و بعد در داخل دولت مطرح شد، دوستان متقاعد شدند که فعلا جای این بحث در لایحه بودجه نیست. اگر بخواهد بحثی صورت بگیرد در بحث اصلاح  قانون مالیاتی است. آنجا باید به شکل کارشناسی اتفاق های وسیع تری صورت گیرد. حتما برخی که صاحب درآمدهای بالاتری هستند می توانند مورد بازبینی جدی تری قرار بگیرند اما بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر که زیر حقوق کارمندان درآمد دارند و حقوق های آنان به صورت منقطع است می توانند مشمول معافیت مالیاتی شوند. چون گاهی کار می کنند و گاهی کار نمی کنند.

«یادم تو رو فراموش» به شبکه نمایش خانگی رسید/ پخش از ۱۷ اردیبهشت در نماوا
هم اکنون بخوانید

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت بودجه پیشنهادی حوزه فرهنگ و هنر و رسانه، اظهار داشت: شرایط بودجه حوزه فرهنگ در سال های مختلف وضعیت رضایت آمیزی نداشته است. پایه حوزه فرهنگ با یک مبنای پایینی بسته شده و با همین مبنای پایین جلو آمده است. در شرایط سخت هم این فشار بر روی بودجه فرهنگ بیشتر خودش را نشان می دهد. امسال نیز در مجموع فضای بودجه همانگونه که مطلع هستید شرایط و منابع درآمدی ما هست فشار قابل توجهی را بودجه بخش های مختلف آورده است.

وی ادامه داد: طبیعی است این فشارها در حوزه های فعالیت بیشتر خودش را نشان می دهد. بخش حقوق و دستمزد مسائلی را جلو می برد ولی در حوزه فعالیت اثر خودش را می گذارد. بودجه کل حوزه فرهنگ با ورزش و تربیت بدنی ۲/۵  درصد از کل بودجه عمومی بوده که الان این بودجه هم کمتر شده است. طبعا فشارهای مضاعفی بر حوزه فرهنگ آمده است. ما گفت وگوهای فراوانی در فضای دولت و مجلس شورای اسلامی داشتیم. ما شرایط را درک می کنیم اما علی القاعده فضای فرهنگ یک فضایی است که این تضییقات آن را سخت می کند.

صالحی درباره یارانه مطبوعات نیز اظهار داشت: در لایحه بودجه ۹۹ خوشبختانه با دفاع هایی که ما کردیم به رغم همه مشکلات، یارانه را کم نکردند و کمی آن را بیشتر کردند اما مهم تخصیص آن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا