تاسف بحرین برای "جدی نبودن" قطر برای حل بحران/ امارات: بحران دوحه ادامه دارد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، در پی اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که بر خوش‌بینی‌ها درباره آغاز حل بحران شورای همکاری افزود به خصوص با استقبال گرمی که ملک سلمان، پادشاه سعودی از نخست وزیر قطر به عمل آورد اما وزارت خارجه بحرین بیانیه‌ای غیرمنتظره صادر کرد.

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در بیانیه‌ای مدعی شد، “عدم جدیت طرف قطری در نوع برخورد خود با این اجلاس و موضع‌گیری منفی این کشور که با فرستادن جانشین امیر قطر آن هم بدون هیچ اختیاری به اجلاس شورای همکاری آن را نشان داد، کاملا روشن و واضح بود”.

وزیر خارجه بحرین با اشاره به اظهارات وزیر خارجه قطر در این خصوص که در مذاکره با عربستان برای پایان دادن به بحران دوحه مطالبات کشورهای محاصره‌کننده مطرح نشد و برای ریاض چشم‌انداز آینده مهم است، اعلام کرد، ابدا هیچ‌گونه مسأله‌ای مورد بررسی قرار نگرفته است.

وزیر خارجه قطر در کنفرانس “گفت‌وگوهای مدیترانه‌” از مذاکرات میان ریاض و دوحه خبر داده و گفته بود: در خصوص بحران شورای همکاری خلیج (فارس) از مرحله بن‌بست به مرحله مذاکره پیرامون دیدگاه آتی درباره روابط خود منتقل شدیم و دیگر در این مذاکرات، ۱۳ بند مورد مطالبه کشورهای محاصره‌کننده مطرح نیست. وی ضمن ابراز امیدواری برای مثبت بودن نتایج این مذاکرات تأکید کرد، قطر سیاست مستقل خود را دارد و امور داخلی این کشور ابدا قابل مذاکره با هیچ طرفی نیست.

وزارت خارجه بحرین تأکید کرد، کشورهای محاصره‌کننده کاملا به مواضع و مطالبات مشروع خود بر اساس شش اصولی که ژوئیه ۲۰۱۷ در نشست قاهره اعلام شد، پایبند هستند. این شش اصول پایبندی به مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، توقف همه اقدامات تحریک‌آمیز و ترغیب برای ایجاد انزجار و خشونت، پایبندی کامل به توافق ریاض مصوب سال ۲۰۱۳ و توافق تکمیلی آن در سال ۲۰۱۴، پایبندی به همه نتایج نشست سران کشورهای عربی – اسلامی و آمریکایی که مه ۲۰۱۷ در ریاض برگزار شد، خودداری از مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و حمایت از نهادهای غیرقانونی، مسؤول دانستن همه کشورهای جامعه بین‌الملل در مقابله با همه اشکال افراط‌گرایی و تروریسم به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

واکنش مداخله‌جویانه مالی به اعدام علیرضا اکبری
هم اکنون بخوانید

اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در ریاض برگزار شد و سران کشورهای عضو این شورا بر سر هماهنگی و همکاری به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم و حامیان آن توافق کردند در حالیکه امیر قطر در این نشست غایب بود.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در نخستین واکنش‌ها به غیاب امیر قطر گفت: با اینکه معتقدم هر بحرانی به پایان می‌رسد و راه‌حل‌های صادقانه و پایدار به نفع منطقه است اما ارزیابی من این است که بحران دوحه اداره دارد. دلیل غیبت امیر قطر از این اجلاس ارزیابی منفی از مواضع است و باید برای حل بحران میان قطر و کشورهای تحریم‌کننده، ریشه‌های این بحران مورد بررسی قرار گرفته و حل شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + پنج =

دکمه بازگشت به بالا