جمالی: پیوستن به FATF را باید با در نظر گرفتن منافع ملی مورد بررسی قرار داد

محمد جواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح ضرورت تعیین تکلیف لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی (پالرمو) به عنوان دو لایحه مورد تاکید گروه اقدام ویژه مالی (FATF) گفت: پیوستن ما به FATF مشروط به تصویب و اجرایی شدن لوایح چهارگانه است که دو لایحه آن تصویب و اجرایی می‌شود و هنوز تکلیف پالرمو و CFT معلوم نیست لذا تا وقتی این دو لایحه تصویب نشود FATF موضوعیت ندارد.

وی با اشاره به وضعیت پالرمو گفت: پالرمو در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم خیلی درباره آن حرفی نداشت اکنون در مرحله بررسی مجمع تشخیص است.

جمالی درباره لایحه CFT گفت: نظرات مختلفی درباره CFT مطرح می‌شود موافقان می‌گویند اگر این لایحه تصویب نشود ایران در لیست سیاه FATF قرار می‌گیرد در این شرایط کشورهایی که نمی‌خواهند با تحریم آمریکا علیه ما همراه باشند هم به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF نمی‌توانند همراهی لازم را انجام دهند. به عبارت دیگر با این اتفاق ما کشورهای همسو و دوستانمان را در دوران تحریم از دست می‌دهیم. آنها در عین حال تضمین نمی‌دهند با پیوستن به FATF تحریمی لغو شود چون تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: موافقان می‌گویند تحفظ‌هایی را در CFT لحاظ کردند که دولت در مقدمه لایحه خود قید کرد، واکنش مخالفان این است که تحفظ سایر کشورها رای نیاورد و در برخی از موارد عملا کشورها نمی‌توانند درباره برخی از بندها و مواد اصلی لایحه تحفظ داشته باشند. پاسخ موافقان هم این است که ما در صورت بروز مشکل از CFT خارج می‌شویم اما مخالفان می‌گویند که وارد شدن راحت است و خارج شدن هزینه زیادی دارد که در لایحه هم پروسه خارج شدن یک سال آمده است.

جامعه اسلامی دانشجویان معایب و مشکلات قانون «سربازی اجباری» را برشمرد
هم اکنون بخوانید

وی افزود: از طرف دیگر می‌گویند که ما در حال حاضر عضو FATF نیستیم و نمی‌توانیم از سوئیفت و معادلات بانکی استفاده کنیم هر روز هم تحریم‌ها علیه نفتکش‌ها، هواپیما و حتی فرودگاه‌ها توسعه پیدا می‌کند تضمینی هم برای لغو این تحریم‌ها با پیوستن به FATF وجود ندارد.

جمالی در جمع‌بندی اظهار کرد: در مجموع فکر می‌کنم موضوع پیوستن به دو کنوانسیون پالرمو و CFT  باید از جهات فنی و در نظر گرفتن امنیت و منافع ملی بررسی شود و از زد و خوردهای جناحی پرهیز شود. البته در این بین تمدید چندباره غربی‌ها درباره پیوستن ایران به FATF هم حالت عدم تصمیم گیری را درباره ما ادامه‌دار کرده است اگر آنها تصمیم می‌گرفتند تکلیف ما هم معلوم می‌شد. به نظرم سیاستی پشت پرده است که به اختلافات دامن می‌زند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

دکمه بازگشت به بالا