میانگین مطالعه متمرکز در کشور ۱۳ دقیقه است

به گزارش ایسنا،  سید عباس صالحی در آیین افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی صرفا یک فضیلت نبوده، بلکه ضرورت است، اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی علاوه بر این‌که به داشتن شهروندان خوب و جامعه عالم کمک می‌کند بلکه برای سلامت زیست جامعه نیز بسیار مورد نیاز است.

وی با تاکید بر فواید کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: کتاب و کتابخوانی باعث تخلیه هیجان و تمرکز روح شده و در دوره‌ای که اطلاعات پراکنده، روح منسجم را دچار آسیب کرده است، خواندن کتاب به انجسام فکر و روح کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که کتاب و کتابخوانی برای فرد و جامعه یک واجب فوری موکد است، تشریح کرد: در حال حاضر تهدیدات مضاعفی در مقابل کتاب و کتابخوانی وجود دارد که عمده آن شامل فضای مجازی، سیستم آموزشی و خانواده‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص خاطرنشان کرد: میانگین مصرف اینترنت در کشورمان ۱۶۹ دقیقه در روز بوده و در برخی از استان‌ها نیز بالای ۲۰۰ دقیقه است؛ میانگین مصرف تلویزیون نیز ۷۲ دقیقه در روز بوده و کتابخوانی نیز در این میان غریب مانده است.

نظام آموزش و پروش ما نتوانسته بین کودک و نوجوان و کتابخوانی آشتی برقرار کند

وی با بیان این‌که تهدید دوم در حوزه کتاب و کتابخوانی از سمت سیستم آموزشی است، اظهار کرد: مدارس ما کتابخوانی را وسعت نمی‌دهد و متاسفانه نظام آموزش و پروش ما نتوانسته بین کودک و نوجوان و کتابخوانی آشتی برقرار کند.

وی با بیان این‌که تهدید سوم در حوزه کتابخوانی از سمت خانواده است، افزود: والدین نه خود کتاب می‌خواندند و نه کتاب خواندن فرزندانشان را ارزش می‌دانند.

گریم مریلا زارعی در «جیران» حسن فتحی
هم اکنون بخوانید

تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب بعد از انقلاب

وی با بیان این‌که طی ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار عنوان کتاب تولید شده است، افزود: حدود ۸۰ درصد این آمار تالیف بوده و رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به وضعیت تولید کتاب در سال‌جاری، بیان کرد: در شش ماهه اول سال‌جاری از لحاظ تامین کاغذ شرایط خوبی نداشتیم اما شرایط در حال بهتر شدن است؛ طی این مدت نیز بیش از ۴۳ هزار عنوان کتاب چاپ شده و علی‌رغم همه سختی‌ها جریان نشر به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان این‌که کتاب های بسیار خوبی از لحاظ کیفی در ۴۰ سال اخیر تولید شده است، افزود: زمانی در حوزه کودک و نوجوان کتاب خوب کم داشتیم اما امروز دستمان تا حدود زیادی پر است و باید از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان این‌که فضای مجازی علی‌رغم تهدیدها، فرصت‌های بسیاری در حوزه کتاب و کتابخوانی دارد، گفت: فضای مجازی ظرفیت بسیاری در رابطه با معرفی کتاب‌های خوب، احصای بازخوردها و همچنین راه‌اندازی پویش‌های کتاب‌خوانی و… دارد و می‌توان این فضا را به نفع کتابخوانی مصادره کرد.

افزایش سرمایه های اجتماعی در حوزه کتاب و کتابخوانی

وی در بخش دیگری از سخنان به افزایش سرمایه های اجتماعی در حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: امروز فضای اجتماعی برای کشاندن جامعه و سرمایه‌های اجتماعی به حوزه کتاب و کتابخوانی افزایش بسیاری پیدا کرده و آمادگی وسیعی برای سرمایه گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی شده است .
انتهای پیام

سنگ‌نگاره‌ی تاریخی که بر حقانیت فلسطینی‌ها گواهی می‌دهد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا