استورجن: زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم اسکاتلند فرا رسیده است

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در مصاحبه‌ای گفت، قصد دارد برای دریافت تاییدیه از جانب پارلمان انگلیس برای برگزاری یک همه‌پرسی استقلال دیگر اسکاتلند در چند هفته آینده درخواست رسمی بدهد. این اتفاق در ضمن وجود بی اطمینانی درباره بریگزیت و افزایش حمایت اسکاتلندی‌ها از استقلالشان رخ می‌دهد.

نیکولا استورجن در مصاحبه با اعتماد نو به نقل از برنامه “اندرو مار”، مجری بی.بی.سی در پاسخ به این سوال که آیا در سال جاری میلادی به دنبال  دریافت دستور بر مبنای بند ۳۰ “قانون ۱۹۹۸ اسکاتلند” به منظور کسب مجوز رسمی برگزاری یک همه‌پرسی استقلال دیگر اسکاتلند خواهد رفت، پاسخ مثبت داد.

او که رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز هست در ادامه این مصاحبه گفت: در حال حاضر من مشغول مطرح کردن لوایحی در پارلمان اسکاتلند هستم تا به موجب آنها قوانین مورد نظر وضع شود. با پیشرفت روند قانونگذاری ما برای دریافت دستور مربوط به بند ۳۰ درخواست رسمی ارائه خواهیم کرد. این اتفاق احتمالا در عرض چند هفته آینده خواهد افتاد و به زودی انجام خواهد شد.

نیکولا استورجن در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بسیار ناپایدار است و ما هنوز نمی دانیم که در آینده احتمالا چه کسی رهبر دولت انگلیس خواهد بود. به همین دلیل است که من تصمیم گرفتم این کار را همین الان انجام دهم و تدارکات لازم در حیطه کنترل خودمان را هم اکنون اتخاذ کرده و ما به این روند ادامه می دهیم.

وزیر اول اسکاتلند در عین حال تاکید کرد که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس چنانچه به دنبال حمایت از طرح برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم اسکاتلند نباشد نباید حتی فکر درخواست از حزب ملی اسکاتلند برای حمایت از اعتماد نو به نقل از برنامه‌اش به هدف روی کار آوردن دولت حزب کارگر را به ذهنش راه دهد.

امارات به شبه نظامیان جدایی طلب جنوب یمن پهپاد می‌دهد
هم اکنون بخوانید

وی افزود: من به جرمی کوربین و هر یک از دیگر از رهبران احزاب پارلمان که چشم به حمایت حزب ملی اسکاتلند دارند متذکر می‌شوم اگر شما حق اسکاتلند برای انتخاب آینده خودش را در زمانی که خودش انتخاب می‌کند نمی‌پذیرید پس حتی برای برداشت تلفن به هدف زنگ زدن به من هم زحمت نکشید.

اخیرا یک نظرسنجی جدید برای نشریه ساندی تایمز نشان داد که میزان حمایت اسکاتلندی‌ها از استقلال این منطقه به ۵۰ درصد افزایش یافته و رکورد جدیدی را به جا گذاشته است. این میزان پنج درصد بیشتر از نتیجه یک نظرسنجی مشابه اجرا شده در سال گذشته میلادی است.

در سال ۲۰۱۴ اولین همه پرسی استقلال اسکاتلند برگزار شد که در آن تنها ۴۵ درصد از اسکاتلندی‌ها از استقلال حمایت کردند و ۵۵ درصد به نفع باقی ماندن در اتحاد بریتانیا رای دادند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا