"اکثر چریک‌های سابق فارک به توافق صلح کلمبیا پایبند هستند"

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارلوس روئیز ماسیو، سفیر کلمبیا در سازمان ملل به شورای امنیت گفت، اقدامات از سوی برخی فرماندهان سابق فارک غیرقابل توجیه و تاسف انگیز است و تاکید کرد، تمامی گروه‌ها و بخش‌ها در کلمبیا این اقدامات از سوی این افراد را رد می‌کنند.

وی همچنین به اخراج این فرماندهان سابق از سوی حزب سیاسی فارک نیز اشاره کرد.

کارلوس هولمز تروخیو، وزیر خارجه کلمبیا نیز به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت، تعداد محدودی از رهبران سابق فارک مجددا مسلح شده‌اند و این افراد همان‌هایی هستند که یک گروه موادمخدر-تروریستی ایجاد کردند. این اقدام هم از سوی جامعه کلمبیا و هم از سوی فارک که اکنون به یک حزب سیاسی بدل شده، محکوم شده است.

وی همچنین ادامه داد، اقدامات صورت گرفته از سوی رهبران سابق فارک یک نقض آشکار توافق صلح ۲۰۱۶ است اگرچه باید گفت که ۹۰ درصد از چریک‌های سابق این گروه همچنان به تعهدات خود پایبند هستند و ۷۶ درصد هم خوشبینی و انگیزه خود را بابت آینده‌اشان اعلام کرده‌اند.

وزیر خارجه کلمبیا ادامه داد: دولت بوگوتا به اکثریت این چریک‌های سابق اعتماد دارد و آن را نشانه‌ای از اعتماد در اقدامات آنها برای پیوستن مجدد و سازش دوباره با مردم کلمبیا می‌داند.

سفیر کلمبیا در سازمان ملل نیز گفت، هزاران تن از چریک‌های سابق فارک در حال ادامه تحصیلات آکادمیک، کسب مهارت‌های فنی، حضور در فعالیت‌های اجتماعی و استخدام در فعالیت‌های مرتبط با توافق صلح هستند.

وی گفت: بیش از ۳۵۰۰ تن از چریک‌های سابق فارک در پروژه‌های جمعی و فردی شامل سرمایه گذاری‌های بخش کشاورزی و تولید لباس و گردشگری اقتصادی دخیل شده‌اند. اما تلاش‌های بیشتر باید صورت گیرد چون تنها ۱۴.۷ درصد از چریک‌های سابق در این پروژه‌های دولتی حضور دارند. همچنین بیش از ۸۰۰۰ تن از چریک‌های سابق فارک در خارج از محدوده سکونت قبلی خود ساکن هستند و دسترسی محدودی به مزایای پیوستن مجدد به اجتماع دارند که این مساله آنها را در معرض خشونت و استخدام از سوی گروه‌های غیرقانونی مسلح قرار می‌دهد و آسیب پذیر می‌کند.

میقاتی: به زودی دولت خواهیم داشت
هم اکنون بخوانید

سفیر کلمبیا در سازمان ملل با اعلام اینکه اقدامات بیشتری برای حمایت از این جمعیت نیاز است، افزود: نگرانی‌هایی از بابت ادامه حملات علیه چریک‌های سابق فارک وجوود دارد. از ژوئیه ۲۰ تن از آنها کشته شدند که از زمان توافق صلح تعداد آنها ۱۵۱ تن می‌شود.

وی گفت: انتخابات منطقه‌ای و شهرداری‌ها کمتر از سه هفته دیگر برگزار می‌شود اما خشونت علیه کاندیداها از جمله کاندیداهای فارک که برای نخستین بار است در این انتخابات شرکت می‌کنند، همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =

دکمه بازگشت به بالا