همکاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت‌وساز

به گزارش ایسنا، در این مراسم محمودرضا طاهری – مدیرکل استاندارد استان تهران – با یادآوری اینکه سه سال پیش نیز تفاهم‌نامه‌ای مشابه تفاهم‌نامه امروز بین سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد شد، گفت: هر کاری که انجام می‌شود قطعا کاستی‌هایی نیز دارد که باید دید و برطرف کرد، بنابراین ایرادات و کاستی تفاهم‌نامه پیشین شناسایی شده و در تفاهم‌نامه جدید در جهت رفع آن برآمده‌ایم. امیدواریم تفاهم‌نامه‌ای که منعقد می‌شود برای کل جامعه دارای مزیت باشد. این تفاهم‌نامه یک نگاه ویژه به قوانین بالادستی همچون قوانین سازمان نظام مهندسی، قانون توسعه استاندارد که سال گذشته مصوب شده و مصوبه‌های هیات وزیران برای مسائل ساختمانی خواهد داشت.

وی افزود: در این تفاهم‌نامه به دقت بررسی شده که در اجرا با عملی خلاف قوانین یاد شده و قوانین بالادستی مواجه نشویم. اگر تدوین استاندارد مصالح ساختمانی که از نگاه سازمان ملی استاندارد نقطه شروع فرآیندهای ساختمانی است با مشارکت متخصصین باشد، قطعا کم‌ترین مشکلات پیش خواهد آمد. در بحث مصالح اگر انجمن‌ها، مهندسین ناظر در کمیته‌ها پای کار بیایند و نظرات فنی خود را ارائه دهند، قطع به یقین استاندارد آن‌ها دارای کمترین نواقص خواهد بود؛ نمی‌گوییم بی نقص چراکه امکان‌پذیر نیست، اما کمترین نواقص پیدا خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان تهران تصریح کرد: یکی از گله‌های انجمن‌ها از ما، استفاده تولیدکنندگان از مصالح ساختمانی غیراستاندارد است آن هم در شرایط که در کشور مصالح ساختمانی استاندار وجود دارد. مسلماً این  عدم آگاهی هاست که تولیدکنندگان را به سمت مصالح غیر استاندارد کشانده است؛ لذا در این زمینه باید اطلاع‌رسانی ها و آگاه‌سازی ها از طرق مختلف اطلاع‌رسانی، برای مهندسین و مالکان انجام شود.

۹۸ درصد سپرده گذاران فرشتگان تعیین تکلیف شدند
هم اکنون بخوانید

طاهری اظهار کرد: در تفاهم‌نامه جدید، کمیته مشترکی ایجاد شده که سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات اصلی و نهایی را انجام می‌دهند. انجمن‌ها نیز بنا به موضوعات حتما در جلسات حضور خواهند داشت. سعی خواهیم کرد با هم افزایی که با سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهیم داشت، در راستای افزایش کیفیت مصالح ساختمانی از تولید تا اجرا گام برداریم.
 
در ادامه محمد طاهری- رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران – در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه اظهار کرد: مطمئنا یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بخش کنترل کیفیت ساخت و سازهای شهری وجود دارد، عدم وجود قوانین و مقررات یا ایمنی ساختمان نیست؛ عدم تعادل مابین نهاد و و ارگان‌های است که وظیفه کنترل کیفیت ساخت و ساز را برعهده دارند. مطمئنا اداره کل استاندارد استان و سازمان نظام مهندسی دو نهادی هستند که می‌توانند بزرگترین عامل باشند و نقش مهمی را در افزایش کیفیت ساخت و ساز ایفا کنند.

وی افزود: یکی از حفره‌هایی که در ساخت و سازهای شهری وجود دارد، عدم استفاده از مصالح استاندارد است که علاوه بر اینکه از عمر ساختمان‌ها می‌کاهد، عدم ایمنی را نیز به همراه دارد. انعقاد این تفاهم‌نامه که در راستای تفاهم‌نامه سه سال گذشته است، در برطرف‌کردن این حفره‌ها راهگشا خواهد بود. در این تفاهم‌نامه سعی شده تا آسیب‌ها را از بین برده و زمینه افزایش کیفیت ساخت و ساز شهری را فراهم کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

دکمه بازگشت به بالا