امارات از واکنش عربستان به حملات پهپادی یمنی‌ها انتقاد داشته است

به گزارش ایسنا، دیوید هرست، روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی در مقاله‌ای برای سایت میدل ایست آی نوشت، در این گزارش محرمانه که رهبری امارات آن را تدوین و آماده کرده است، از واکنش عربستان نسبت به حملات به نفت‌کش‌ها در منطقه خلیج فارس انتقاد شده است.

رسانه‌های سعودی در اقدامی شتابزده که نشان از “غیرحرفه‌ای بودنشان” داشت، انگشت اتهام را به سوی جنبش انصارالله یمن نشانه رفتند.

در این سند همچنین از خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان انتقاد شده است که چرا وی جزئیات حملات را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

در این سند ذکر شده که در مقایسه با رویکرد امارات نسبت به حمله به بندر الفجیره در روز ۱۲ ماه مه، این واکنش عربستان شتاب‌زده بود و هراس آن را فراگرفته بود.

در این گزارش آمده است که وزیر خارجه امارات انگشت اتهام را به سمت هیچ طرفی به عنوان مسئول این حملات نشانه نگرفت و امارات بر اهمیت پایان یافتن تحقیقات قبل از اتخاذ هر تصمیمی تاکید داشت.

این گزارش تحت عنوان “گزارش ماهانه از عربستان، شماره ۲۴، مه ۲۰۱۹” منتشر شده که برای مسئولان اماراتی چاپ می‌شود. هیچ نسخه‌ای از این گزارش در پایگاه اینترنتی مرکز سیاست‌ها وجود ندارد و میدل ایست آی نسخه‌ای از آن را به دست آورده است.

هرست می‌گوید، در این گزارش آمده که به جای این امر، خالح الفالح گزارش دقیقی را از تاسیسات انرژی هدف قرار گرفته شده و مهاجمان و تسلیحات استفاده شده و پیامدهای حمله به بازار جهانی نیرو ارائه داد و این جزئیاتی است که می‌شد آنها را تا زمان گزارش شورای امنیت به تاخیر انداخت. این گزارش یکی از گزارش‌هایی است که ماهانه از سوی مرکز سیاست‌های امارات که روابط نزدیکی با دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی امارات دارد، تهیه می‌شود.

وزیر کار تایلند هم استعفا کرد
هم اکنون بخوانید

در این گزارش از ضعف‌های دفاعی عربستان در مقابل حملات پهپادهای انصارالله در عمق عربستان پرده برداشته شده است. در این گزارش همچنین آمده است: از ژانویه تا ماه مه سال جاری میلادی، مواضعی در عربستان و به صورت کلی حوزه خلیج فارس ۱۵۵ بار هدف حمله پهپادی قرار گرفت و این آمار و ارقام بیشتر از آن چیزی بود که در گذشته اعلام شده بودند.

طبق نوشته این گزارش، حمله به پایگاه نظامی “لحج” نشان دهنده ضعف سامانه‌های دفاعی عربستان و نداشتن قدرت در زمینه جنگ الکترونیکی است.

در این گزارش همچنین آمده است: عربستان حمله‌ایی به غارها در کوه‌های یمن داشت که در آنجا، این هواپیماها نگهداری می‌شوند، اما عربستان نتوانست این هواپیماها را منهدم کند. پدافند هوایی همچون آتش‌بارهای پاتریوت قادر به رهگیری این پهپادها نبودند، زیرا این سامانه‌ها طوری طراحی شده است که موشک‌های دور برد و میان برد اسکاد را رهگیری کند. فرودگاه نجران به رغم حفاظت از آن با سیستم دفاعی پاتریوت، چندین بار هدف حمله پهپادهای قرار گرفته است. موفقیت حملات پهپادی انصارالله همچنین روحیه سربازان سعودی را که در مرز جنوبی این کشور مستقر هستند به شدت تحت تاثیر قرار داده است. نیروهای انصارالله روز شنبه هنگامی که میدان نفتی در نزدیکی مرزها را هدف قرار دادند، توانایی‌شان را نشان دادند.

در  این گزارش اماراتی آمده است که عربستان تا چه حد به سیاست سردرگم آمریکا در قبال ایران وابسته است و رسانه‌های وابسته به دربار پادشاهی عربستان چگونه با علاقه فراوان گزارشی تحلیلی را پیگیری می‌کنند که استفان والت، استاد امور بین‌الملل در دانشگاه “هاروارد “تهیه می‌کند. والت گفته بود که اهداف واشنگتن در قبال ایران میان رها کردن همپیمانان منطقه‌ای و تغییر نظام ایران در نوسان است. تحلیل والت پیامدهای اتکای عربستان به سیاست سردرگم آمریکا در قبال ایران را برملا کرده، بدون آنکه سیاست واضح و اهداف مشخص و یا ابزاری که موضع آمریکا را در قبال ایران را برملا کند، نشان دهد.

کووید ۱۹ بدترین بحران حوزه آسیا-اقیانوسیه را از زمان جنگ جهانی دوم رقم زده است
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =

دکمه بازگشت به بالا